میکروفون

● میکروفن خازنی دستی، قابل نصب بر روی پایه میکروفون ـ مشخصات ـ امپدانس ۶ تا ۷ کیلو اهم، تغذیه با یک عدد باتری ۵/۱ ولت قلمی (اندازه AA) ▪ کاربردها برای تبدیل امواج صوتی به امواج الکتریکی …

● میکروفن خازنی
دستی، قابل نصب بر روی پایه میکروفون ـ مشخصات ـ امپدانس ۶ تا ۷ کیلو اهم، تغذیه با یک عدد باتری ۵/۱ ولت قلمی (اندازه AA)
▪ کاربردها
برای تبدیل امواج صوتی به امواج الکتریکی کاربرد دارد.
● میکروفن دینامیکی
دستی، قابل نصب بر روی پایه ـ مشخصات: دینامیکی با مقاومت ۸۰ و ۲۰۰۰ اهم
▪ کاربردها: جهت تبدیل سیگنال‌های صوتی به الکتریکی کاربرد دارد.
● میکروفون microphone
وسیله‌ای برای تبدیل امواج صوتی به انرژی الکتریکی، که ممکن است دوباره پس از انتقال به وسیله سیم یا رادیو، به صورت تبدیل شوند. نوع متداول آن متشکل است از یک صفحه قابل ارتعاش (دیافراگم) در تماس با، یا نزدیک به، دندانه‌های ریزکربن که گشاد گشاد کنار هم قرار گرفته‌اند. ارتعاشات این دیافراگم در اثر صوت در وضع دانه‌های کربن آشفتگی پدید آورده ومقاومت الکتریکی کربن را تغییر می‌دهد. در نتیجه، جریان الکتریکی که از درون دانه‌های کربن می‌گذرد یا به شیوه‌ای که به بسامد و شدت ارتعاشات حاصل از صوت در دیافراگم بستگی دارد، تغییر می‌کند.
● میکروفون بلوری Crystal microphone
میکروفونی که امواج صوتی تقویت شده یا انتقال یافته، در آن یک بلور پیزوالکتریک را مرتعش می‌سازد و نیوری محرکه الکتریکی (E.M.F) تولید می‌شود. به میکروفن کریستالی نگاه کنید.
● میکروفون خازنی Capacitor (condenser) microphone
میکروفونی که اساساً شامل یک خازن الکتریکی است، که یک صفحه آن ثابت و صفحه دیگرش دیافراگمی را تشکیل می‌دهد که امواج صوتی بر آن فرود می‌آیند. ارتعاشات دیافراگم ظرفیت خازن را تغییر می‌دهند، که این هم به نوبهٔ خود [اختلاف] پتانسیل دو سر یک مقاومت الکتریکی بزرگ را تغییر می‌دهد. این پتانسیل متغیر سپس به‌طریق عادی تقویت می‌شود.
● میکروفن دینامیک
میکروفنی که دیافراگم متحرکش به سیم‌پیچی متصل است که تحت اثر میدان مغناطیسی ثابت ناشی ازیک آهنربای دائم قرار دارد. بر اثر حرکت دیافراگم متناسب با امواج صوتی سیم‌پیچ متصل بدان خطوط قوای مغناطیسی را قطع کرده و ولتاژ دلخواه در آن القاء می‌شود [۱۲].

۱۲ ـ ترجمه دکتر محمد سعیدیان فرهنگ جامع الکترونیک ـ ج. مارکوس ـ ترجمه حسین کاظم‌زاده