آلومینیوم Aluminium

عنصری است فلزی؛ در گروه IIIA و دوره سوم جدول تناوبی جا دارد. جرم اتمی ۹۸۱۵/۲۶ ظرفیت آن ۳ می‌باشد. ایزوتوپ پایدار ندارد. فلزی است که مقدار آن در پوسته زمین فراوان است از لحاظ فراوانی …

عنصری است فلزی؛ در گروه IIIA و دوره سوم جدول تناوبی جا دارد. جرم اتمی ۹۸۱۵/۲۶ ظرفیت آن ۳ می‌باشد.
ایزوتوپ پایدار ندارد. فلزی است که مقدار آن در پوسته زمین فراوان است از لحاظ فراوانی سومین عنصر میان همه عنصرها است. به حالت آزاد در طبیعت یافت نمی‌‌شود و سمی نمی‌باشد.
خواص فلزی نقره‌ای مایل به آبی؛ بسیار سبک، صیقل‌پذیر و کشش‌پذیر مقاومت کششی (تاباندن) ۶۸۰۰ پوند بر اینچ مربع، نورد شده سرد ۱۶۰۰۰ پوند بر اینچ مربع، جرم حجمی ۷۰۸/۲ نقطه ذوب °c ـ ۷/۶۵۹ نقطه جوش °AI۲O۳۰۲۰۵۷c به کلفتی در حدود °۵۰A پوشش محافظتی تشکیل می‌دهد که در برابر خوردگی بسیار مقاوم است. محلول‌های رقیق و غلیظ اسید کلریدریک اسید سولفوریک گرم و اسید پرکلریک بر آن اثر می‌کنند. همچنین قلیائی‌های قوی به شدت بر آن اثر می‌کنند. در °۱۸۰c به شدت با آب اکسید می‌دهد. اسید سولفوریک غلیظ یا رقیق و اسید نیتریک غلیظ و اسید پرکلریک بر آن اثر می‌کنند. همچنین واکنش نمی‌دهد. آلومینیم در اکسیژن خالص به شدت می‌سوزد. به‌علت میل ترکیبی زیاد با اکسیژن یک احیاءکننده قوی به‌شمار می‌آید. غیرسمی و غیرقابل سوختن است.
آلومینیوم در صنعت هواپیماسازی و اتومبیل سازی به‌ واسطه سبکی وزن کاربرد بسیار یافته و علاوه بر این در ساختن وسایل برقی مصرفی روزافزون دارد تنها ماده خامی که حاوی آلومینیوم می‌باشد بوکسیت است اما در حدود ۱۵ درصد از بوکسیتی که استخراج می‌شود در صنایع شیمیائی به‌کار می‌رود. بوکسیت خالص حدود چهل درصد آلومینیوم دارد. بوکسیت به حالت خام از چاه‌های معدنی روباز استخراج می‌شود.
تولید هر تن آلومینیوم به ۲۴ هزار کیلووات برق نیاز دارد از این رو کارخانه تولید آلومینیوم باید به برق ارزان دسترسی داشته باشد.
تولیدکنندگان عمده: ایالات متحده، کانادا، نروژ، سویس و ایتالیا، انگلستان، آلمان، روسیه و فرانسه