آشکارساز

دستگاه آشکار ساز تبادل حرارتی میان زمین و فضا که روی یک ماهواره هواشناسی، افق را در چهار جهت به‌منظور مشخص کردن مرکز زمین به‌عنوان نقطه مینا می‌پیماید. این دستگاه شامل آشکارسازهای …

دستگاه آشکار ساز تبادل حرارتی میان زمین و فضا که روی یک ماهواره هواشناسی، افق را در چهار جهت به‌منظور مشخص کردن مرکز زمین به‌عنوان نقطه مینا می‌پیماید.
این دستگاه شامل آشکارسازهای امواج مادون سرخ مثل ترمسیتور که چگونگی تبادل حرارتی بین فضا و زمین را مشخص می‌سازد.
آشکارساز DETECTOR بخشی از گیرنده رادیو که در آن اطلاعات از موج حاصل ۱۱ مدوله شده جدا می‌شود. امروزه غالباً آن را دمدولاتور می‌گویند.
آشکارساز بلوری CRISTALD ETECTOR متشکل از یک سیستم (مانند موی سبیل گربه) در تماس با بلورگالن (Pbs) یا نیم رسانای مناسب دیگر این وسیله برای الکتریسیته جریان‌یافته در یک جهت رسانای خوبی بوده و مانع جاری شدن الکتریسیته در جهت دیگر است.
آشکارساز پیوندی JUNCT ON DETECTOR آشکارساز تابش یون‌ساز با بهره‌گیری از نیم‌رسانای پیوندی یک تپ (پالس) جریان تولید می‌کند که در هنگام پیش ولت مخالف، با افت انرژی در ناحیه تهی متناسب است. این آشکارسازها معمولاً متشکل هستند از قطعه‌های سیستم - طلا و در پزشکی و تحقیقات فضائی کاربرد دارد.
● آشکار ساز فوتوالکتریک
برای کشف وجود اجسام ناشناخته در یک محیط مشخص که در آن یک منبع نور، عامل تولید پرتو بسیار باریک و غیرمرئی لیزری می‌باشد که می‌تواند تا فواصل دور انتقال‌یافته و در اطراف محیط حفاظت شده پخش می‌شود.
● آشکارسازهای توری
پس از آنکه محلول تعلیقی سلول‌ها درون دستگاه شمارش گلبولی flow Cytimeter قرار گرفت، به‌طور هیدرودینامیکی به‌صورت جریان باریکی درمی‌آید که از مقابل منبع نور لیزر می‌گذرد. در حین عبور جریان از برابر پرتوی نور لیزر، بکایک سلول‌ها روشن شده و در همان حال آشکارسازهای نوری، نور پراکنده شده و میزان فلورسانس ساطع شده را ثبت می‌کنند. با اندازه‌گیری میزان پراکنش نور، اندازه سلول‌ها و میزان دانه‌دار بودن آنها مشخص شده و بدین‌وسیله امکان تشخیص لنفوسیت‌ها، سلول‌های تک‌هسته‌ای و گرانولوسیت‌ها از یکدیگر فراهم می‌شود. در عین حال سلول‌هائی که به واسطه نشان شدن با پادتن‌های منوکلونال، فلورسان می‌شوند به سهولت قابل تشخیص می‌گردند. در آخر، با پردازش اطلاعات حاصله توسط کامپیوتر، یکایک زیر جامعه‌های سلولی به‌نحو عینی و بسیار حساس از یکدیگر تفکیک شده و امکان تفسیر آگاهانه نمونه با استفاده از تجزیه و تحلیل کامل سلول فراهم می‌آید.