آشپزخانه

آشپزخانه‌ها بسیار ساده و عبارت از اجاقی بود که در گوشه‌ای از حیاط یا در یکی از اتاق‌ها در نخستین روزگاران ساخته می‌شد. دودکشی برای این اجاق‌ها گذاشته نمی‌شد و دود از روزنه‌ای …

آشپزخانه‌ها بسیار ساده و عبارت از اجاقی بود که در گوشه‌ای از حیاط یا در یکی از اتاق‌ها در نخستین روزگاران ساخته می‌شد. دودکشی برای این اجاق‌ها گذاشته نمی‌شد و دود از روزنه‌ای در سقف یا از پنجره اتاق بیرون می‌رفت.
آشپزخانه اتاقی که در آن خوراکی‌هائی برای خوردن آماده می‌سازند. بسیاری از خانواده‌ها نیز خوراک خود را در آشپزخانه می‌خورند. روزگاری داشتن آشپزخانه خیلی جنبه اشرافی داشت. در قرون وسطی خانواده‌های تهیدست، خوراکشان را در اتاق نشیمن روی آتشی که برمی‌افروختند، می‌پختند. تنها کاخ‌ها و دژها آشپزخانه داشتند. آشپزخانه ساختمان جداگانه‌ای بود که تقریباً در نزدیکی ساختمان اصلی قرار داشت.
● آشپزخانه‌های قرون وسطی
معمولاً کف این آشپزخانه‌ها سخت کثیف و علاوه بر این فاقد دودکش بود. دود از سوراخ‌هائی که در سقف ایجاد شده بود خارج می‌شد. بیشتر ظروف آشپزخانه از آهن ساخته می‌شد. این ظروف کلفت فلزی غذا را تا رسانیدن به قسمت اصلی خانه گرم نگه می‌داشت. پیشخدمت‌های بسیاری لازم بود تا هیزم و آب مورد نیاز را برای آماده‌سازی فراهم کنند. این وظایف در بیرون اتاق و خانه یا در یک اتاق انجام می‌شد.
حتی آشپزخانه‌های ثروتمندان فر نداشتند و شیرینی‌ها را روی اجاق‌های آتش‌های مدرن عبارت بود از FRIGERATOR برای خوراک آماده، دومین گام پختن و سرو کردن خوراک بود. به‌جای اینکه دیگ و اجاق جابه‌جاشود در دیوار آشپزخانه اجاقی آماده گشت که کار آشپزی را تا حد زیادی آسان نمود. اجاق‌های برقی و پخت خوراک با بخار و گاز کار را آسان‌تر کرد. سومین گام اختراع ماشین ظرفشوئی بود که ظرف‌ها را می‌شست و تمیز می‌کرد.
آشپزخانه‌های مدرن معمولاً دو یا بیشتر پنجره دارد تا تهویه به‌خوبی در آن صورت گیرد. حتی ممکن است هواکش‌هائی در سقف یا دیوارهای آشپزخانه نصب شود تا بو و دود آشپزی را از محیط آشپزخانه خارج کنند. با تمیزی، درخشندگی دیوار و ابزارآلات آشپزخانه و پنجره‌های زیاد، می‌توان آشپزخانه را به‌جای مناسبی تبدیل کرد.