آذرسنج پرتوئی Radiation Pyrometer

آذرسنج تمام پرتوئی آذرسنجی است که تمام گرما و نوری که در امواج مختلف چه بلند و چه کوتاه که از جسم گداخته مشعشع می‌گردد اندازه می‌گیرد. البته مقدار انرژی که از یک جسم گداخته به‌وسیله …

آذرسنج تمام پرتوئی آذرسنجی است که تمام گرما و نوری که در امواج مختلف چه بلند و چه کوتاه که از جسم گداخته مشعشع می‌گردد اندازه می‌گیرد. البته مقدار انرژی که از یک جسم گداخته به‌وسیله حرارت تشعشعی به‌وجود می‌آید بستگی و رابطه با اندازه درجه گرمای همان جسم دارد ولی نسبت به تمام شرایط صدق نمی‌کند زیرا از طرفی شکل و از طرفی دیگر وضعیت سطح جسم در آن دخیل است. نسبت نامبرده در جسمی صدق می‌کند و مقرون به حقیقت می‌شود که بتواند تمام اشعه پرتوئی را در خود جذب نموده بدون اینکه چیزی از خود به خارج بدهد.
▪ آذرسنج پرتوئی فری Fery
آذرسنج پرتوئی فری از یک تلسکوپ که در داخل آن یک آئینه مقعر (توگود Coneave) قرار گرفته ساخته شده است. گرما و نور پرتوئی به‌وسیله لوله تلسکوپ بر روی سطح آئینه نامبرده منعکس می‌گردد. در مسافت کانونی آئینه مزبور یک ترموکوپل بسیار کوچکی جای گرفته و در مقابل آئینه مقعر یک آینه مسطحی نیز موجود است که به‌وسیله آن می‌توان عکس شکل منعکس شده جسم گداخته را که با تلسکوپ آذرسنج رؤیت می‌شود مشاهده نمود.