آذرسنج‌های دیدگانی

ساده‌ترین آذرسنج دیدگانی چشم انسان می‌باشد چون در بسیاری از کارخانجات گداز فلزات اشخاصی هستند که در نتیجه سال‌ها تجربه و ممارست و تمرین زیاد قادر بر این می‌باشند که با دیده …

ساده‌ترین آذرسنج دیدگانی چشم انسان می‌باشد چون در بسیاری از کارخانجات گداز فلزات اشخاصی هستند که در نتیجه سال‌ها تجربه و ممارست و تمرین زیاد قادر بر این می‌باشند که با دیده تنها می‌توانند درجات مختلفه گرما را از روی رنگ تعیین نماید و تخمین آنها خیلی نزدیک به حقیقت می‌باشد.
در آذرسنج‌ الکترواپتیک Electro-optic نور قرمزی که از جسم گداخته منتشر می‌گردد از بقیه رنگ‌های مختلف نور جدا شده و شدت نور قرمز مزبور را با نور قرمز یک لامپ استاندارد Standard lamp مقایسه می‌کنند تا وقتی‌که شدت هر دو یکسان و یکنواخت گشته و به یک درجه برسند. طریق مقایسه دو نور قرمز، یکی از جسم گداخته و دیگری از چراغ الکتریکی ثابت برحسب نوع و طرز ساختمان آذرسنج‌ها الکترواپتیکی تغییر می‌کند. مثلاً در آذرسنج‌ Wanner,le Chatelier, Fery وائر - لوشاتولیه و فری نور لامپ استاندارد یا چراغ مقایسه همیشه ثابت می‌ماند در صورتی‌که نور قرمزی که از جسم گداخته منتشر می‌گردد با حرکت دادن خود آذرسنج تغییر می‌کند تا اینکه با تنظیم نمودن شدت هر دو نور قرمز یکسان شود.
آذرسنج نوع HOLBORN-kURLBAUM نور قرمز لامپ استاندارد با حرکت دادن دستگاه تغییر کرده و با تنظیم نمودن آن شدت آن را برابر شدت نور قرمز جسم گداخته می‌کنند.