انعکاس نگاری Echograhie

به‌کار بردن صوت SONAR در بدن انسان است. صوت را از مدت‌ها پیش در دریانوردی برای آگاهی از چگونگی کف دریا به‌کار می‌بردند. یک منبع فراصوت علامتی را می‌فرستد که از روی منابعی که با آن …

به‌کار بردن صوت SONAR در بدن انسان است. صوت را از مدت‌ها پیش در دریانوردی برای آگاهی از چگونگی کف دریا به‌کار می‌بردند. یک منبع فراصوت علامتی را می‌فرستد که از روی منابعی که با آن برخورد می‌کند منعکس می‌شود و مدت زمان برگشت انعکاس فاصله دقیق پیموده شده را معلوم می‌سازد و بنابراین برخورد با یک برآمدگی که رو داده است با فرستادن علائم صوت روی همه ناحیه مورد کاوش، اطلاعات لازم بدست می‌آید که می‌توان پس از مورد مطالعه قرار دادنشان نقشه ناحیه مزبور را روی تصویر آورد.
بهره گیری از فراصوت در پزشکی که از سال ۱۹۴۲ آغاز شد، در واقع از سال‌های ۱۹۶۰ در آزمایش‌ها و معاینات روزمره مورد عمل قرار گرفت. سوندهای به‌کار برده شده در عین حال فرستنده و دریافت کننده انعکاس می‌باشند. هنگامی‌که این سوند ثابت است، انعکاس روی صفحه کاتودیک نمایان می‌شود که آن را انعکاس نگاری یک بعدی گویند اگر سوند را روی یک سطح برش جابجا کنند، هر انعکاسی دریافت شده می‌تواند به‌صورت نقطه‌ای روی صفحه نمایان گردد. در این صورت، تصویری دوبعدی خواهد شد که به ناحیه مورد کاوش مربوط خواهد شد این عمل را کوتوموگرافی گویند. اگر به طور مصنوعی اثر انعکاسی بدست آمده را به‌وسیله یک سوند ثابت در حال کاوش روی یک ساخت متحرک مانند قلب بکشانیم، منحنی‌هائی خواهند یافت که طرز کار عضو مورد جستجو را نمایان خواهند کرد. روش اخیر را روش زمان جنبش گویند.