در عصر اطلاعات به چه كسی با سواد می‌گویند؟

سند ملی سواد آمریكا در سال ۱۹۹۱ ، سواد را به این صورت تعریف می‌كند : " مهارت افراد در خوانش، نگارش و گویش به زبان انگلیسی و هم‌چنین توانمندی محاسبه و حل مساله‌ها در حد تبحر لازم …

سند ملی سواد آمریكا در سال ۱۹۹۱ ، سواد را به این صورت تعریف می‌كند : " مهارت افراد در خوانش، نگارش و گویش به زبان انگلیسی و هم‌چنین توانمندی محاسبه و حل مساله‌ها در حد تبحر لازم برای پیش‌برد كارها و حضور در جامعه و در نهایت رسیدن به اهداف و نیز افزایش سطح معلومات. "
اما امروزه، مفهوم سواد و سواد دار بودن تنها در توانایی خوانش صفحه‌های كاغذ نیست، بلكه فراتر از آن، خوانش صفحه‌های كامپیوتر و دیگر ابزارها را نیز در برمی‌گیرد. سواد عصر جدید شامل سواد رسانه‌ای ،سواد فناوری ، سواد اطلاعاتی و سوادهای مهم دیگری نیز می‌شود.
تاثیر اینترنت و دیگر اشكال " فناوری اطلاعات و ارتباطات " از قبیل واژه‌پردازها، ویرایشگرهای شبكه، نرم‌افزارهای ارایهٔ مقاله و سخنرانی - مانند پاورپوینت- و پست الكترونیك به‌گونه‌ای است كه ماهیت سواد، دائماً نیاز به تعریف مجدد دارد.
در جهان امروز, دانش‌آموزی كاملاً با سواد محسوب می‌شود كه سواد نوین عصر اطلاعات را به خوبی بداند. به همین خاطر آموزگاران باید با وارد كردن این فناوری‌ها در برنامه‌های آموزشی دانش آموزان، آنها را برای آینده و سوادی كه باید در آینده داشته باشند، آماده نمایند.
انجمن مطالعات بین المللی‌[۱] بر این باور است كه در راستای حمایت از گسترش سوادهای جدیدی كه در آینده مورد نیاز دانش‌آموزان خواهد بود، كارهای زیادی می‌توان انجام داد. از این رو, این انجمن در سال ۲۰۰۲ حقوقی را به شرح زیر برای دانش‌آموزان قائل شد:
• داشتن آموزگارانی كه در استفاده از سوادهای جدید، دارای مهارت و كارایی لازم باشند.
• برنامه‌های آموزشی كه برای ‌آنان تدوین می‌شود، متضمن سوادهای جدید باشد.
• دانش آموزان باید طوری آموزش ببینند كه این سوادها در نهایت، آنها را ارتقا دهند.
• داشتن فرصت تمرین برآورد و ارزیابی كه خوانش و نگارش الكترونیكی را نیز در برمی‌گیرد.
• فرصت یادگیریِ كاربرد بی‌خطر و مفیدِ فناوری اطلاعات و ارتباطات.
• امكان دسترسیِ برابر و بدون تبعیض همگان به فناوری اطلاعات و ارتباطات.
پی‌‌نوشت:
۱ . International Reading Association (IRA)
Terence W. Cavanaugh Ph.D , North Florida university ,USA ; " New Literacies " www.unf.eduمنبع : مقاله " در عصر اطلاعات به چه كسی با سواد می‌گویند؟" نویسنده: مهندس سهیل ملكی فراهانی -برگرفته از سایت اندیشكده صنعت و فناوری