آدرنوکو.رتیکوئیدها ADRENOCORTICOIDS

از عرض غشاهای سلولی عبور کرده و با گیرنده‌های اختصاصی سیتوپلاسمی کمپلکس تشکیل می‌دهند. سپس این کمپلکس‌ها وارد هستهٔ سلول می‌شود و به DAN (کروماتین) متصل شده و موجب تحریک روند …

از عرض غشاهای سلولی عبور کرده و با گیرنده‌های اختصاصی سیتوپلاسمی کمپلکس تشکیل می‌دهند. سپس این کمپلکس‌ها وارد هستهٔ سلول می‌شود و به DAN (کروماتین) متصل شده و موجب تحریک روند رونویسی MRNA و به دنبال آن، سبب ساخت پروتئین‌های مختلف آنزیم‌هائی می‌گردند که تصور می‌رود نهایتاً مسئول اثرات ضد التهاب آدرنوکورتیکوئیدهای چشمی و گوشی می‌باشند.
فارماکوکنتیک آدرنوکورتیکوئیدها از طریق زلالیه، قرنیه، عنبیه، مشیمیه، جسم مژگانی و شبکیه جذب می‌شوند. این داروها جذب سیستمیک دارند اما تنها با مقادیر بیشتر یا در صورت درمان طولانی مدت در کودکان این جذب ممکن است قابل ملاحظه باشد.
▪ موارد مصرف: آدرنوکورتیکوئیدهای موضعی در درمان اختلالات (ژنراتیو چشم) مصرف نمی‌شوند، بلکه در اختلالات بسیار شدید چشم و اختلالات همراه با گرفتاری ساختمان‌های عمقی چشم، آدرنورکورتیکوئیدهای سیستمیک مصرف می‌شوند.
۱) بتامتازون، پردنیزولون، دگزامتازون و هیدروکورتیزون برای درمان بیماری‌های التهابی ملتحمه پلکی و پیازی، قرنیه و بخش قدامی چشم که به درمان استروئیدها پاسخ می‌دهند.
۲) آدرنوکورتیکوئیدهای گوشی در درمان التهاب گوش خارجی
۳) بتامتازون ـ آن درمان بیماری‌های التهابی غیرعفونتی چشم که احتمال بروز عفونت‌ باکتریائی وجود دارد و بتامتازون ـ آن درمان بیماری‌های التهابی غیرعفونی چشم که احتمال بروز عفونت باکتریائی وجود دارد و بتامتازون در درمان التهاب سادهٔ چشم و گوش مصرف می‌شوند.