آدامس ـ سقز CHEWING GUM

از نخستین روزگاران مردم مواد سقزی را می‌جویدند. یونانیان باستان رزین درخت matic می‌جویدند. مایاهای آمریکائی مرکزی CHICLE می‌جویدند که از صمغ درخت وحشی SAPODLLA به‌دست می‌آمد. سرخپوستان آمریکائی …

از نخستین روزگاران مردم مواد سقزی را می‌جویدند. یونانیان باستان رزین درخت matic می‌جویدند. مایاهای آمریکائی مرکزی CHICLE می‌جویدند که از صمغ درخت وحشی SAPODLLA به‌دست می‌آمد. سرخپوستان آمریکائی شمالی صمغ درخت Spurce و کولونیست‌های نیوانگلند نیز صمغ این درخت را می‌جویدند. در نیمه سده ۱۸۰۰ پارافین شیرین شده جای رزین را گرفت.
CHICLE پایه و اساس صمغ جویدنی بود که به‌وسیله جنرال مکزیکی آنتونیو لوپز سانتا آنا (۱۸۷۶ـ۱۷۹۴) در دهه ۱۸۶۰ به ایالات متحده آمریکا آوررده شد. هنگامی‌که وی به مکزیک بازگشت جنرال یک CHUNK OF CHICLE بجا گذاشت. مخترع توماس آدامس برای کاربردهای CHICLE نتوانست یک لاستیک خوب بسازد. آدامس دریافت که می‌توان از آن یک جویدنی عالی ساخت از این رو این مخترع یک کارخانه تأسیس و برای بازاریابی این ماده بی‌مزه در نیویورک به‌وسیله بلاک جاک دنبال این کار گرفته شد. و بزودی در بازارهای آمریکا آدامس راه یافت. در دهه ۱۹۶۰ بود که آدامس را با روکشی از شکر و شیرینی به بازار فرستادند و از این پس بود که آدامس مشتریان فراوانی یافت تا به جائی که در بالاترین سطح فروش قرار گرفت. از آن پس برخی سقزهای کارخانه‌ای به بازار آمد که زیان‌های سقزهای گذشته را نداشت. برای مصرف کنندگان آدامس تبلیغ شد که آدامس برای ترک سیگار و برای تأمین ویتامین‌های لازم و رفع بیماری و غیره سودمند است.