آچار

وسیله و آلتی است برای باز کردن و بستن مهره‌ها و پیچ‌های که سر چهارگوش یا شش‌گوش دارند استفاده می‌شود و به اشکال گوناگون برای پیچ‌ها و مهره‌های گوناگون و به تناسب کاری که باید …

وسیله و آلتی است برای باز کردن و بستن مهره‌ها و پیچ‌های که سر چهارگوش یا شش‌گوش دارند استفاده می‌شود و به اشکال گوناگون برای پیچ‌ها و مهره‌های گوناگون و به تناسب کاری که باید انجام دهند ساخته می‌شوند.
▪ آچار پیچ‌گوشتی: برای باز کردن یا بستن پیچ‌های سرچاک‌دار به کار می‌رود و از دو قسمت تشکیل شده است: ۱. دسته از چوب یا پلاستیک است. ۲. سر میله‌ای است پولادین که انتهای آن را تخت یا چهار پر می‌سازند. سرهای چهار پر برای پیچ‌هائی است که دو شکاف به صورت علامت جمع (+) روی سر آنها موجود است. آچار پیچ‌گوشتی را به اندازه‌های گوناگون می‌سازند. برای هر پیچی باید آچار مناسب آن را انتخاب کرد. اندازه شکاف باید به اندازه لبه سر آچار متناسب باشد. قرار دادن آچار کوچک در پیچ بزرگ سبب می‌شود که پیچ به سختی باز شود و گذشته از آن شکاف پیچ لبه آچار آسیب ببیند.
▪ آچار (تنظیم رادیو): نوعی آچار پیچ‌گوشتی یا آچار بکس کوچک، غیر فلزی است که برای تنظیم خازن نیم متغیر و پیچک‌های تنظیم‌پذیر، دستگاه‌های گیرنده رادیو و ... به‌کار می‌رود. این آچار تأثیر ظرفیت بدن را که در صورت استفاده از آچارهای فلزی دقت تنظیم را کم می‌کند از میان می‌برد.
▪ آچارهای پیچ‌گوشتی:
۱) آچار پیچ‌گوشتی تخت که به آچار پیچ‌گوشتی برق کار معروف است در هیچ کدام قسمت‌های فلزی خود بدون روکش نمی‌باشد به‌جز نوک آچار.
۲) آچار پیچ‌گوشتی چهار سو، این نوع آچار که به‌طور مداوم برای باز کردن و بستن پیچ‌های به اصطلاح آمریکائی به‌کار می‌رود باید به دقت عایق دار شود، تنها قسمت فلزی آشکار آن بدون عایق می‌ماند.
بزرگی یا کوچکی یک آچار پیچ‌گوشتی متناسب با قدرتی است که باید به پیچ منتقل سازد همیشه این تناسب کار را با انتخاب آچار باید در نظر داشت.
آچار پیچ‌گوشتی از دو قسمت تشکیل شده،
۱) دسته که دسته از چوب یا پلاستیک ساخته می‌شود.
۲) میله‌ای است فولادی که انتهای آن را تخت یا چهار پر می‌سازند، سرهای تخت برای پیچ‌هائی است که سرشان یک شکاف دارد و سرهای چهار پر برای پیچ‌هائی است که دو شکاف به‌صورت علامت جمع (+) روی سر آنها موجود است. آچار پیچ‌گوشتی را به اندازه‌های گوناگون می‌سازند، برای هر پیچی باید آچار مناسب آنرا انتخاب کرد. اندازه شکاف باید به اندازهٔ لبهٔ سر آچار متناسب باشد، قرار دادن آچار کوچک در پیچ‌ بزرگی سبب می‌شود که پیچ به سختی باز شود و گذشته از آن شکاف پیچ و لبهٔ آچار آسیب ببیند.