آفتاب

دیاستما یا دندان فاصله دار چیست و روشهای درمان آن



بسیاری از مردم در مواجهه با دندان فاصله دار و درمان آن، تصور میکنن که ارتودنسی تنها روش ممکن محسوب میشه و یا حتی در مورد امکان درمان این پدیده، آشنایی ندارن. فاصله دندان، چیزی نیست که شما فکر کنین به عنوان یک نقص یا کمبود شناخته میشه، اما رفع اون در زیباتر شدن شما تاثیر چشمگیری داره.

یکی از عادی ترین ویژگیهایی که در افراد زیادی قابل مشاهده هست، دیاستما یا فاصله دندان محسوب میشه که امکان درمان و رفع اون وجود داره.
بسیاری از مردم در مواجهه با دندان فاصله دار و درمان آن، تصور میکنن که ارتودنسی تنها روش ممکن محسوب میشه و یا حتی در مورد امکان درمان این پدیده، آشنایی ندارن. فاصله دندان، چیزی نیست که شما فکر کنین به عنوان یک نقص یا کمبود شناخته میشه، اما رفع اون در زیباتر شدن شما تاثیر چشمگیری داره. البته قابل ذکر هست که داشتن دندان فاصله دار و درمان آن، مزایای زیادی رو برای شما به ارمغان میاره. وجود دیاستما در کودکی و سنین پایین طبیعی هست، اما زمانی که دندانهای دائمی فرد کامل شدن و حتی دندانهای عقل رویش پیدا کردن، امکان درمان و اصلاح فاصله بین دندانها وجود داره. برای همین هم اگر شما هم دچار دیاستما هستین و نسبت به این عارضه اطلاعات کافی ندارید، در ادامه این بحث با ما همراه باشید.

دیاستما یا دندان فاصله دار چیست؟

به هرگونه فاصله ای که بین دندانها وجود داشته باشه و از کنار هم صف بستن دندانها جلوگیری کنه، دیاستما گفته میشه که انواع گوناگونی رو شامل میشه:
دیاستم مندیبلار: فاصله موجود بین دندانهای پایین.
خط میانی دیاستما: فضای میان دو دندان فوقانی یا دو دندان تحتانی مرکزی یا جلویی.
دیاستمای خط میانی فک بالا: وجود فاصله میان دو دندان ثنایای فک بالا یا فوقانی.
بر همین اساس، دستهای از عللها هستن که منجر به بروز دیاستما میشن:
●    زمانی که دندانها به نسبت اندازه فک پایین یا استخوان فک بالا، کوچکتر باشد.
●    بزرگ بودن فک پایین و جلوگیری از تراز بندی نامناسب دندانها.
●    ژنتیک و عوامل وراثتی نیز نیز منجر به ایجاد فاصله میان دندانها میشن.
●    رشد بیش از حد فرنوم یا پوست بین لب بالا که فرم دندانهای جلویی رو به هم میریزه.
●    پریودنتیت که به عنوان یک نوع بیماری شدید لثه شناخته میشه و در اثر عدم رعایت بهداشت منجر به تحلیل رفتن استخوانهای فک میشه.
●    مکیدن انگشت شست که دیاستم خط میانی رو به دنبال داره. توجه داشته باشین که رفع عادت مکیدن انگشت شست و فشار دادن زبان، میتونه دیاستما رو بهبود ببخشه.

انواع روشهای درمان فاصله دندان

به منظور درمان فاصله دندان، خرید تجهیزات دندانپزشکی مناسب میتونه راه حل ایده آلی محسوب بشه که نیاز هست در ابتدا با انواع روشهای درمان فاصله دندان آشنا بشین:

درمان فاصله دندان با ارتودنسی

شایعترین روش درمان فاصله دندان،ارتودنسی هست که با ایجاد فشار بر روی دندانها، به مرور زمان اونها رو به هم نزدیک میکنه و در نهایت فاصله بین دندانها رو از بین میبره. اما نکته مهم در مورد درمان با ارتودنسی، این هست که اگر تنها مشکل دندانهای شما دیاستما باشه و حتی فاصله بین دندانها کم باشه، ارتودنسی روش مقرون به صرفهای به لحاظ قیمت و اهمیت زمانی، به حساب نمیاد.

درمان فاصله دندان با کامپوزیت

خرید مواد کامپوزیت دندان برای رفع فاصله میان دندانها، بهترین و مناسبترین راه به حساب میاد. چرا که درمان دیاستما با کامپوزیت، در سریعترین زمان ممکن انجام میشه و هزینه کمی داره. همچنین در صورت خرید تجهیزات دندانپزشکی باکیفیت، استحکام و دوام کامپوزیت هم بسیار بالا خواهد بود.

درمان فاصله دندان با لمینیت سرامیکی یا روکش دندانها

استفاده از کامپوزیت و این روشها زمانی کاربردی خواهد بود که لثه هیچ مشکلی نداشته باشه. اگر لثه های سالمی دارین و یا اونها رو درمان کردین، میتونین از لمینیت سرامیکی یا روکش دندانها برای از بین بردن فاصله بین دندانهاتون استفاده کنین.
لمینیت سرامیکی: نوعی روکش خیلی نازک هست که بر روی دندان چسبیده میشه.
روکش دندانها: پوسته های سفارشی هستن که ظاهر دندان رو بهبود میبخشن.

درمان فاصله دندان به وسیله ایمپلنت دندان

ایمپلنت یا کاشت دندان، روش موثری در درمان فاصله دندانها هست که در موارد خیلی حاد مورد استفاده قرار میگیره. زمانی که جای خالی یک دندان منجر به بروز فاصله شده، ایمپلنت میتونه راه حل خوبی برای درمان باشه.

فرنوکتومی

گفتیم که بافت عضلانی فرنوم میتونه باعث ایجاد فاصله بشه. برای رفع این مشکل، گاهی از فرنوکتومی یا جراحی فرنوم لب استفاده میشه.



 

اهمیت درمان فاصله دندان

همونطور که اشاره کردیم، در ادامه دندان فاصله دار و درمان آن، مزایای زیادی حاصل میشن که در واقع اهمیت درمان فاصله دندان رو به تصویر میکشن:
●    امکان ترمیم ناهنجاریها، نامرتبیها و فاصله بین دندانها
●    اصلاح طرح لبخند و داشتن چهره زیباتر
●    افزایش اعتماد به نفس
●    از بین بردن بوی بد دهان
●    پیشگیری از بیماری دندان و دهان
●    پیشگیری از نامنظم شدن دندانها

خرید تجهیزات دندانپزشکی از کافه دنتیست

همونطور که اشاره کردیم، خرید مواد کامپوزیت دندان بهترین گزینه برای دندان فاصله دار و درمان آن به حساب میاد که علاوه بر کارآمد بودن، میتونه تجربه درمان بدون درد و سریع رو برای شما به دنبال داشته باشه. البته لازم به ذکر هست که باندینگ و کامپوزیت در جایگاه دو محصول متفاوت برای درمان شناخته میشن که شباهتهای زیادی در خصوص درمان فاصله دندان دارن، برای همین قیمت باندینگ دندانپزشکی هم در روند درمان اهمیت پیدا میکنه. از جمله ویژگیهای مثبت کامپوزیت و باندینگ، قیمت پایین اونها نسبت به سایر مواد دندانپزشکی به شمار میاد که با کمترین هزینه، زیباترین لبخند رو به شما هدیه میدن.
کافه دنتیست به عنوان یک مرجع معتبر ارائه دهنده انواع محصولات و مواد دندانپزشکی باکیفیت، میتونه در خصوص خرید تجهیزات پزشکی مرغوب و اصل، همراه شما باشه. با توجه به اینکه دندانها نقش پررنگی در زندگی افراد دارن، رسیدگی به اونها و استفاده از مواد دندانپزشکی با کیفیت، بسیار قابل توجه هست.


گالری تصاویر


وبگردی