آفتاب

هاشمی: فضای چندصدایی تا انتخابات در صدا و سیما حاکم شود



رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: صدا و سیما حداقل تا انتخابات فضای چندصدایی را در این رسانه حاکم کند.

ایرنا: «محسن هاشمی» روز سه‌شنبه در آغاز سیصدمین جلسه شورای شهر تهران با بیان اینکه ۱۰ روز تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقیمانده است، گفت:  امیداوریم فضای بخش قابل توجهی از جامعه که تاکنون عدم مشارکت درانتخابات است، تغییر کند.

وی اظهار داشت: یکی از عوامل ناامید کردن مردم از صندوق های رای، احساس عدم تاثیر و سخن گفتن از بالا به پایین برخی مسئولان و نهادهای نظارتی است.

هاشمی ادامه داد: عملکرد تبعیض آمیز صداوسیما نیز این احساس را در مردم تشدید می کند.

عبوز از سیاست های ابلاغی رهبر معظم توسط مسئولان مدعی ولایتمداری پذیرفته نیست

به گفته وی، با وجود آنکه رهبرانقلاب در سخنرانی سالگرد ارتحال امام، نقش حساس و تعیین کننده مردم در جمهوری اسلامی را تبیین کردند اما هنوز جریانی قدرتمند وجود دارد که نقش مردم را زینتی و ظاهری می داند و مبنای شرعی و حقوقی برای نظر و حضور مردم قائل نیست.

رییس شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: بخش مهم دیگر سخنان رهبرانقلاب در گلایه و انتقاد از فضای ایجاد شده علیه کاندیداهای ردصلاحیت شده و تصریح بر جبران توسط دستگاه های مسئول نیز با بی تفاوتی مخاطبان این انتقاد و مطالبه رهبری مواجه شد و شاهد هیچگونه اقدام وجبران مسئولانه ای نبودیم.

هاشمی تاکید کرد: عبور از توصیه ها، مطالبات و دستورات و سیاست های ابلاغی رهبرانقلاب توسط دستگاه ها و مسئولان مدعی ولایتمداری پذیرفته نیست.

وی افزود: افکارعمومی انتظار دارد نهادهایی که افراد و شخصیت ها را با عنوان عدم التزام به ولایت فقیه ردصلاحیت می کنند خود به ولایت فقیه ملتزم باشند.

رییس شورای تهران عنوان کرد: از صداوسیما نیز که نقش پررنگی در فضای سرد و عدم مشارکت جویانه فعلی در انتخابات دارد، انتظار می رود در ۱۰ روز باقیمانده در عملکرد خود تجدید نظر کند.

وی افزود: صدا و سیما حداقل تا انتخابات فضای چندصدایی را  در رسانه ملی حاکم کند.

نژادبهرام: حضور در انتخابات موجب افزایش آبرو و امنیت کشور است

همچنین « زهرا نژادبهرام» عضو هیات رییسه شورای شهر تهران در این جلسه با ارایه نطق پیش از دستور گفت که حضور پر شور مردم در انتخابات تأثیر زیادی در قوت و توانایی‌های دولت منتخب دارد و موجب افزایش آبرو، امنیت و قدرت بازدارندگی کشور می‌شود.

وی افزود: اعلام می کنم که برغم آنکه مخالفان، امروز بیش از هر زمان دیگری از نا امیدی و خستگی مردم خوشحالند و از اعلام این خرسندی نیز ابایی ندارند، اما آنچه مهم است، صندوق رای است.

نژادبهرام با بیان اینکه اصلح و اصلح گری جز از طریق صندوق رای حاصل نمی شود، گفت:  در این فضای سرد که ناشی از فشار بحران‌های اقتصادی، بیماری عالمگیر کرونا،‌ بیکاری است و  مردم شریف ایران بیش از هر چیز نیازمند امید و چشم‌اندازهای بهتر فردا هستند، هرچند برخی سازو کارهای انتخاباتی با ابزار نظارت استصوابی در مجلس و ریاست جمهوری امکان حضور را محدود ساخته اند، اما بیاد بیاوریم که انچه انقلاب را پیروز کرد مردم بودند و انچه جنگ را به سرانجام رسانید مردم بودند و انچه ما را از در بحران طاقت فرسای کرونا روبه جلو حرکت می دهد، مردم هستند .

وی افزود: پس بیایید یکبار دیگر در این مقطع حساس دست در دست یکدیگر برای دفاع از حق انتخاب جمهور صندوق های رای را خانه خود کنیم و انتخابات ۱۴۰۰ را فرصت دوباره ساختن کنیم و قدرت مردم در تعیین سرنوشت را به رخ همه بدخواهان و دشمنان نشان دهیم و بر تارک این سرزمین نام مردم را حک کنیم.

وی در ادامه با اشاره به عملکرد شورای پنجم، اظهار داشت که هدف ما این بود و هست که شهری سالم، ایمن و امن داشته باشیم. ما شعار «تهران شهری برای همه» امن ،بدون فساد ، بدون تبعیض ، را سرلوحه کار خود قرار دادیم تا شهری زیست‌پذیرتر و امن‌تر برای همگان مهیا کنیم.

نژادبهرام افزود: اگرچه تا رسیدن به ایده‌آل فرسنگ‌ها فاصله داریم اما در حد بضاعت خود تلاش نمودیم؛ چرا که شورای شهر هم جزیی از کل منسجم است و ما هم گرفتار عوارض ناخواسته ناشی از کرونا، تحریم‌ها شدیم؛ با این حال ما پارادایمی را آغاز نمودیم که حرکت در مسیر رشد و توسعه است و شما عزیران خوب می‌دانید که حرکت در این مسیر زمانبر و نیازمند تداوم و پایداری در مسیر است.

حبیب زاده: پیمانکاران شهرداری کماکان حقوق سال گذشته را به کارگران می دهد

همچنین در این جلسه «افشین حبیب زاده» در خصوص عدم پرداخت حقوق مصوب شورای عالی کار در سال ۱۴۰۰ به کارگران پیمانکاران طرف قرارداد به شهرداری تذکر داد.

وی افزود: متاسفانه برخی از پیمانکاران طرف قرارداد با شهرداری، ضمن استثمار کارگران، تا جایی که امکان دارد از پرداخت اضافه کاری، شب کاری، تعطیل کار و دیگر حقوق متعلق به آنها امتناع می ورزند تا به سود بیشتری دست پیدا کنند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: از فردای روزی که حقوق فروردین ماه سالجاری به کارگران نیروهای پیمانکار واریز شده است، خیل تماس کارگران شریف آغاز شد که برخی پیمانکاران نه تنها عیدی و پاداش سال گذشته را تسویه نکرده اند بلکه برخلاف مصوبه شورای عالی کار، همچنان حقوق سال گذشته را پرداخت می کنند.

حبیب زاده تاکید کرد: اغلب کارگران به دلیل ترس از دست دادن شغل خود و بیکاری تن به این ظلم داده و از پیگیری حقوق خود منصرف می شوند.

وی عنوان کرد: با وجود آنکه نظارت بر حسن اجرای بخشنامه‌ بهسازی وضعیت قرارداد نیروهای پیمانکاری حجمی موجود، ابلاغی از سوی معاونت منابع انسانی شهرداری تهران در تمام واحدهای تابعه با عالی‌ترین مقام واحدهایی است که متقاضی انجام کار پیمانکاری هستند، اما متاسفانه نظارت جدی از سوی آنها صورت نمی پذیرد و با اهمال آنها حقوق کارگران شهرداری پایمال می شود که در صورت ادامه این رویه، حتما نام پیمانکارانی که این تخلفات را انجام می دهند، منتشر خواهم کرد.

حبیب زاده گفت: اگراین روند ادامه یابد بر تبدیل وضعیت تمام کارگران پیمانکاران به قرارداد مستقیم با خود شهرداری اصرار خواهم کرد و از همکارانم نیز در شورا درخواست می کنم که با این مساله همراهی کنند چرا که به این نتیجه می رسم که برای شهرداری امکان نظارت بر رعایت قانون در شرکت های طرف قرارداد وجود ندارد.

نظری: سامانه گزارش موارد بکارگیری کودکان ایجاد شود

«حجت نظری» عضو دیگر شورای شهر تهران به نبود سامانه‌ای برای نظارت مردمی بر بکارگیری کودکان در محیط‌های کاری انتقاد کرد و خواستار ایجاد شماره‌ای سه رقمی برای اعلام گزارش مردم از موارد بهره‌کشی اقتصادی از کودکان شد.

وی با اشاره به مناسب ۲۲ خرداد، روز جهانی مبارزه با کار کودکان، گفت: مبارزه با کار کودک امری چند وجهی و نیازمند مشارکت چندین دستگاه و نهاد از جمله وزارت رفاه، وزارت کشور، وزارت آموزش و پرورش، بهزیستی، شهرداری‌ها و دیگر نهادها و دستگاه‌ها است.  

وی افزود: باید مسئولان امر و متولیان، درکی درست از کار کودک و کودک کار داشته باشند که متاسفانه به نظر می‌رسد این شناخت همچنان در یکسری از متولیان امر ایجاد نشده است.

نظری افزود: باید بدانیم که کارکودک تنها شامل اشکال خیابانی و در معرض دید نمی‌شود و بسیاری از کودکان در کارگاه‌ها و محیط‌هایی مشغول به کار هستند که از دید مردم پنهان بوده و همین موضوع بر رنج و مشکلات آنان از جمله محرومیت از حق تحصیل افزوده است.

به گفته وی، در این شرایط وجود یک نظارت مردمی و البته دقیق، ضروری به نظر می‌رسد تا  مردم بتوانند برای مقابله با کارکودک و تحقق چشم‌انداز سازمان ملل متحد در حذف تمام اشکال کار کودک طی سال‌های پیش‌رو مشارکت کنند، نیازمند بسترهایی است که امکان نظارت آنان بر کار کودک را فراهم و تسهیل کند.

عضو شورای تهران عنوان کرد: با توجه به نبود سامانه‌ای برای رسیدگی و گزارش اشکال مختلف بهره‌کشی اقتصادی از کودکان توسط برخی کارفرمایان، به عنوان نماینده مردم از  وزارت کار می‌خواهم تا سامانه‌ای را برای گزارش موارد به‌کارگیری کودکان در کارگاه‌ها، واحدهای صنفی و دیگر فضاهای کاری ایجاد کند.
وی یادآور شد که شماره اورژانس اجتماعی ۱۲۳ فاقد این کارکرد بوده و حتی در تماسی که خود بنده اخیرا در همین زمینه داشتم، اپراتور مربوطه اطلاعات لازم و امکان انجام کاری را نداشته و پس از دقایقی مشورت به دریافت صرف گزارش بسنده کرد.  

خلیل آبادی: فعالیت پالایشگاه‌ها در مناطق مسکونی متوقف شود

«حسن خلیل‌آبادی»، دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش، نیز در این جلسه با ارایه تذکر به سازمان محیط زیست کشور و وزارت نفت، گفت: قرار گرفتن ۲ پالایشگاه، تاسیسات نفتی و مخازن گازی در محدوده جغرافیایی شهرستان ری، مشکلات متعدد ایمنی و زیست محیطی اعم از آلایندگی آب، هوا و خاک را پدید آورده است.

وی با بیان اینکه حضور این تاسیسات، خطرات جانی برای ساکنان و خطرات مالی را برای همگان خصوصا شهروندان ری، باقرشهر، کهریزک و روستاهای اطراف را به دنبال دارد، افزود: متاسفانه اخیرا نیز در پالایشگاه مذکور شاهد یک آتش‌سوزی مهیب بودیم که این حادثه در محوطه پالایشگاه رخ داد.

عضو شورای تهران افزود: خوشبختانه با سرعت عمل آتش‌نشانان محترم و سایر مسئولان حریق اطفاء شد، اما در صورت عدم مهار آتش، می‌توانست یک فاجعه عظیم انسانی را رقم زند.

وی به وزارت نفت و سازمان محیط زیست تذکر داد که به منظور پیشگیری از هرگونه حادثه جانی و مالی برای مردم خصوصا ساکنان اطراف پالایشگاه‌های نفتی و انبارهای حجیم گاز که در مجاورت این پالایشگاه قرار دارند، تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

خلیل آبادی تاکید کرد: کوچکترین اتفاق می‌تواند یک انفجار بزرگ و خطرات جانی فراوان را به دنبال داشته باشد.

وی همچنین گفت که فاضلاب نفتی پالایشگاه ری در زمین‌های مجاور خود رسوب کرده و منجر به تخلیه و تخریب یکی از روستاهای اطراف خود شده و آب و هوای روستاهای دیگر را نیز دچار معضل کرده است، همچنین گازهای متصاعد شده از پالایشگاه هوای شهر را نا مطبوع کرده است.

فراهانی: به روند کند واکسیناسیون انتفاد دارم

«مجیدفراهانی» دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در این جلسه با اشاره به وضعیت کرونا در کشور افزود: متاسفانه روزهای تلخ کرونایی ادامه داشته و روزانه شاهد مرگ صدها هموطن  هستیم.

وی افزود: در این روزها دکتر قره یاضی از دانشمندان بنام کشور در حوزه ایمنی زیستی، حجت الاسلام والمسلمین محتشمی پور از علماء و امناء  انقلاب اسلامی، استاد مرادخانی از مدیران ارشد هنری کشور،  استاد گلدوزیان از اساتید مبرز حقوقی و جمع دیگر بر اثر کرونا جان باختند و به سرای باقی شتافتند.

فراهانی عنوان کرد:  ضمن اعتراض شدید به روند کند واکسیناسیون کشور، تقاضا دارم تمام نهادها، حفظ حقوق شهروندی که در راس آن مراقبت از  سلامتی و حیات شهروندان است را در دستور کار خود قرار دهند، که در فرهنگ دینی ما مرگ یک انسان به مثابه کشتن تمام انسان ها و جامعه ماست. امیدوارم هر چه سریع تر جشن پیروزی بر کرونا را در کشور بگیریم.

وی همچنین با اشاره به انتخابات پیش رو گفت: انتخابات مظهر مردم سالاری و تبلور خون شهیدان و مبارزه یکصد ساله ملت ایران در دستیابی به حق سرنوشت خود است.

فراهانی گفت: از ۱۲ نفر عضو شورای شهر تهران که در انتخابات شورای شهر ثبت نام کردند متاسفانه نیمی از آن ها توسط نمایندگان مجلس که خود نمایندگی مردم را گرفته و قسم یاد کردند تا حافظ حقوق شهروندان باشند احراز صلاحیت نشدند.

فراهانی افزود: با شناختی که از تعهد، تخصص و دلسوزی این عزیزان برای مردم و پیگیری آنان برای احقاق حقوق شهروندان می شناسم، به این روند شدیدا اعتراض دارم.




وبگردی