آفتاب

محمدشریف ملک‌زاده در نشست با خبرنگاران: سلاطین دروغ محاکمه شوند



نشست خبری پروفسور محمدشریف ملک‌زاده، رییس پیشین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امروز برگزار شد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  در این جلسه ضمن اشاره به لزوم پرهیز از نگاه خودی و غیرخودی در میان مسئولان به شعارهای مسئولین در چهل سال گذشته انتقاد کرد و گفت: به جای بیان آرزوها مسئولان باید دو یا سه راهکار مشخص داشته باشند. وی با بیان اینکه کولبران و زباله گردان محصول مدیریت ضعیف در چهاردهه گذشته بوده است مردمسازی اقتصاد و مردمسازی در همه حوزه ها را راهکار عبور از شرایط فعلی کشور عنوان کرد. وی در ادامه با انتقاد از شعارهای نامزدهای انتخاباتی مبنی بر مبارزه با فساد گفت: باید ریشه های فساد را خشکاند و این مساله با شعار  و وعده محقق نمی شود. این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  که عنوان پدر علم مدیریت جهانگردی را داراست با بیان اینکه سیاست های غلط اقتصادی منجر به کوچک شدن سفره مردم شده گفت: هر روزی شاهد بروز یک سلزان هستیم و این در حالی است که برخی مسئولان ما خودشان سلطان دروغ بوده اند که اعدام نشده اند. وی با انتقاد از عملکرد دولت در حوزه دیپلماسی گفت: نباید برخی ولایت فقیه را برای خود مصادره کنند.

دکتر محمدشریف ملک زاده، سابقه ریاست گروه های مدیریت موسسه عالی آموزش و پژوهش و مدیریت و برنامه ریزی کشور، ریاست موسسه عالی آموزش و پژوهش و مدیریت و برنامه ریزی کشور، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مدیر گروه تحصیلات تکمیلی مدیریت دولتی دانشگاه تهران مرکز، رئیس هیئت امنای پژوهشگاه میراث فرهنگی، عضو هیئت امناء و معاون بین الملل دانشگاه عدالت، مدیر مسئول فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت و توسعه، مدیر مسئول فصلنامه علمی پژوهشی برنامه ریزی و بودجه و دانشیار دانشگاه را در کارنامه خود دارد.

همچنین از جمله افتخارات علمی او دریافت اولین نشان ملی گردشگری از جشنواره ملی شیخ بهائی، دریافت نشان ملی خدمت، تالیف کتاب گردشگری با علائق ویژهف تالیف کتاب مدیریت مشارکتی، تالیف کتاب مدیریت فرآیند و کنترل کیفیت در تورهای با علائق ویژه به زبان انگلیسی و ثبت اولین اختراع در صنعت گردشگری جهان بوده است.

ایران برای همه اقوام و مذاهب است

ملک زاده  روز گذشته در نشست با خبرنگارن با بیان اینکه من از اهالی سیستان و بلوچستان هستم گفت: مردم این دیار مردمی هستند که در مقابل ظلم و فقر سرخم نکردند.

وی با بیان اینکه می بینیم که با کلام های زیبا از این مردم یاد می شود تسریح کرد:  ولی به داد آنها تا کنون نرسیده اند.

ملک زاده  با تشبیه ایران به قالیچه گفت:  این قالیچه در کنار رنگهای مختلف زیبا (اقوام، شیعه و سنی، عرب و عجم، کرد و لر) است که زیبا می شود.

وی با بیان اینکه نمی توانیم به جایی برسیم و قومیتی را حذف کنیم گفت: ایران با نقش و نگارهای اقوام زیبا است.

۴۲ سال همه آمدند و  گفتند ما برای تغییر آمدیم

ملک زاده  در بخش دیگری از اظهارات خود گفت:  من هیچ نقدی و مطلبی روی نگارش نامزدهای انتخاباتی ندارم ولی جمله ای به عنوان یک فرزند از محروم ترین نقطه ایران می زنم.

وی با بیان اینکه ۴۲ سال همه آمدند و  گفتند ما برای تغییر آمدیم گفت: یکی از  برنامه مبارزه با فساد گفت و دیگری از برنامه اشغال و دیگری با کلید آمد و همه  با احساسات ما مردم بازی کردند.

وی تصریح کرد:  امروز به تمام دوستانم می گویم اگر وارد صحنه شدم خواستم تا جایی که جان دارم صدای مردم باشم. چه در این عرصه موفق بشوم چه نشوم و این خواست خداست که کسی نمی تواند تغییر دهد.

وی افزود: من نیامده ام با مفاسد مبارزه کنم بلکه آمده ام از مفاسد پیشگیری کنم.

ملک زاده با بیان اینکه باید ریشه های فساد شناسایی شود گفت: مبارزه با فساد شعار قشنگی است اما چرا در چهار دهه گذشته انقدر فساد بوده که سفره مردم و آرامش مردم را از بین برده است.

وی با بیان اینکه پیشگیری از مفاسد در کشور هزینه اش ۵۰ میلیون تومان و حتی کمتر است  گفت: کولبر چون شغلی برای آن ایجاد نکردیم کولبر شده است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: وقتی سیستم شفاف باشد فسادزا نمی شود.

وی با بیان اینکه با سیستم هوشمند و متصل به نهادهای نظارتی می شود از فساد جلوگیری کرد گفت:  مسائل با این شیوه از همان اول رصد می شود؛ نه اینکه چندین میلیون دلار به جوان ۱۹ ساله بدهید که از کشور فرار کند.

وی با بیان اینکه  در دنیا اگر فساد باشد سیستمهایشان هوشمند است گفت:  اما باید ۸۵ میلیون جمعیت ایران ناظر بر عملکرد مدیرانمان باشند؛ چرا که فاقد این سیستم هستیم.

ملک زاده گفت: چهره های تکرای با متد جدید بر سر کار آمدند این در حالی است که مردم از چهره های تکراری خسته شده اند.

وی افزود:  بگذارید چهره های جوان خلاق با جایگاه علمی به صحنه های مدیریت اجرایی بیایند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به انتقادات نامزدها از شرایط کشور گفت:  اینها که مدعی هستند خودشان ۴۰ سال است که سکان دار هستند و باید این سوال را پرسید که  شما آن حوزه هایی که بودید را چرا تغییر ندادید.

وی افزود: چرا سیستم را هوشمند نمی کنید اگر واقعا قصد مبارزه با فساد را دارید.

ملک زاده با اشاره به واگذاری ها گفت: مشاهده می شود که واگذاری به کسی بوده که  در حساب بانکی اش یک میلیون تومان هم نبوده است.

وی با بیان اینکه برخی می دانند راهکار چیست اما نمی خواهند عملیاتی شود گفت: مردم باید در راس برنامه های عملیاتی حاکم باشند نه مدیرانی که مدارکشان با اما و اگر همراه است.

دولت خردمند یعنی ترجیح سود گروهی به فردی

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه دولت من دولت خردمندان است گفت: مشکل ما مشکل خرد است.

وی با بیان اینکه  دنبال نمایش نیستم گفت:  مردم ایران مظلوم، مهربان و احساساتی هستند و هر بار یک جور با احساسات آنها بازی شده است.

ملک زاده با بیان اینکه هر بار آنها را با شعار به صحنه آورند و بعد رهایشان کردند گفت:  خرد یعنی منافع ملی، یعنی کرامت انسانی، یعنی ترجیح سود گروهی به فردی و  دنبال افراد با تجربه بودن برای تصدی مدیریت نه تحمیل افرادی که با سیاسی بازی بر سر کار می آیند.

وی با بیان اینکه نباید مخالفان را دشمن بدانیم گفت:  اتفاقا وظیفه داریم برای مخالفین وقت بیشتری بگذاریم.

ملک زاده  افزود: نباید برخی ولایت فقیه را برای خود مصادره کنند؛ چرا که ولایت فقیه برای همه ایرانیان است.

وی با بیان اینکه همه مردم به ولایت فقیه احترام می گذارند گفت: مخاطب ما دشمنی است که منافع ملی و بین المللی رامی خواهد از بین ببرد نه منتقد.

ملک زاده با بیان اینکه  نباید روی مخالفان برچسب زد گفت: صدای ما در دولت جدید صدای مردم است نه صدای میکروفن های رسانه های غیرواقعی.

وی  در  ادامه گفت: در ایران مغزهای نخبه داریم؛ اما کاری کردیم دانشمندان ما در حاشیه نشستند.

وی افزود: اینکه به فرهیختگان برچسب بزنیم این فساد و دشمنی  است که باید با این فساد مبارزه کرد.

ملک زاده با بیان اینکه هر ایرانی حتی اگر یک نفر از قومی باشد باید جزء اقلیت نیست گفت: باید در قانون اسم اقلیت را برداریم چون ایرانی هستند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه  من نماینده همه گروه ها هستم  گفت: نباید کولبر و سوخت بر داشته باشیم.

وی ادامه دارد: باید خاک بر سرمان کنیم وقتی زباله گرد ببینیم.

ملک زاده با بیان اینکه کشوری که دارای بالاترین تمدن تاریخ است و از همه منابع طبیعی برخوردار است نباید زباله گرد و کولبر داشته باشد  گفت: بچه مسجد سلیمانی در استانی نفت خیز چرا باید گرسنه باشد.

شاخص حکمرانی خوب

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره  شاخص  حکمرانی خوب گفت:  باید مردمسالاری اقتصادی داشته باشیم وقتی می گوییم مردمسالاری دینی باید اقتصادی هم باشد.

ملک زاده با بیان اینکه  باید مدیریت خردمند باشد گفت: مدیر خردمند کسی است که به همه مردم به یک چشم نگاه کند و به دنبال منافع همه باشد.

به گفته او اگر در اهل سنت فردی شایسته بود حکمران خوب باید از آن استفاده کند.

وی با بیان اینکه حکمران خوب  باید از همه تفکرات استفاده کند گفت:  حکمران خوب شعار نمی دهد و عملیاتی کار می کند.

ملک زاده افزود: افراد که تا به حال حکمرانی کردند وعده عید بوده است و حکمرانی باید مبتنی بر دانش باشد.

وی با بیان اینکه  خیلی از مدیران نمی دانند فضاهای مجازی مفید است گفت: اقتصاد دنیا دانایی محور و  هوشمند شده است  و حکمران خوب کسی است که سیستم خود راهوشمند مدیریت کند.

برنامه برای حمایت از اقشار آسیب پذیر

ملک زاده همچنین در  پاسخ به سوالی در این باره که در صورت تایید صلاحیت چه برنامه ای در زمینه یارانه دارید گفت:  کولبر زاییده مدیریت ضعیف اقتصاد کشور و عدم توجه به استان های محروم است.

وی ایجاد مناطق ویژه اقتصادی و بازارچه های مرزی را از راهکارهای مهم در این زمینه دانست گفت:  اگر تسهیلات کم بهره به کولبران و بومی های استان های محروم بدهیم فوق لیسانس تخصصی کولبر نمی شود.

وی با بیان اینکه مشکل عدم شفافیت قانونی است گفت: دستگاه های نظارتی برنامه ای در این زمینه ندارند.

ملک زاده در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به ضعیف تر شدن بنیه اقتصادی مردم گفت:  با برنامه های کوتاهمدت همچون یارانه نمی توان مشکلات مردم را برای همیشه حل کرد.

وی با بیان اینکه  با دادن یارانه ارزش مردم را کم کردیم گفت: ایجاد شرکت های تخصصی بر اساس ظرفیت های استانی و استفاده از آنها راهکار کمک به دهک های پایین است.

ملک زاده با اشاره به سختگیری بانکها برای وام گیرندگان خرد و سهل انگاری آنها برای وام گیرندگان کلان گفت:  خود رییس جمهور بعدی باید ضامن همه اقشار باشد و بعد ببیند کسی جرات دارد به مثلا به مردم سیستان و بلوچستان وام ندهد.

وی با بیان اینکه شعار زده شدیم گفت: نامزدها باید  سه تا برنامه عملیاتی و اجرایی را در سه جمله بگویید.

وی درباره برجام نیز گفت:  کاری کردید که در ریاست قوه ای که بودید برجام را هوا کردید و الان مشکلات دیپلماسی ورشکسته را تحمل می کنیم.

در زمینه بورس هشدار داده بودم

وی در پاسخ به سوال اقتصاد ملی در خصوص اینکه آیا واکسن زده اید و برنامه تان در صورت تایید صلاحیت برای حمایت از بورس چیست گفت:  واکسن کرونا نزده ام اما به مطلبی در این زمینه اشاره می  کنم.

وی افزود:  حدود دو هفته پیش با هزار پیگیری ۱۵ میلیون دوز واکسن کرونا رایگان خواستند به ایران هدیه بدهند. به سازمان غذا ودارو این مساله را اعلام کردیم در ابتدا موافقت و بعدا با آن مخالفت کرده اند. وی افزود: این نمونه ای از تناقض شعار با عمل مدیرانمان است.

ملک زاده همچنین درباره بازار سرمایه گفت:  بازار سرمایه بازار مهمی است که دچار فرسایش شده است. ۸ ماه قبل گفتم بورس دچار بحران می شود و گفتند این چه حرفی است. گفتم بازار بورس برای یک عده ای خاص است که سود را که گرفتند بروند و این اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه  بورس رو به سقوط است گفت:  تا زمانی که بازار غیرمولد و سفته بازی در کشور حاکم باشد و سودش از تولید بیشتر باشد کسی در تولید سرمایه گذاری نخواهد کرد.

وی افزود: باید قانونی داشته باشیم که سود تولید از دلال بازی بیشتر شود.

ملک زاده با بیان اینکه  کدام سرمایه دار می آید پولش را در تولید بگذارد و سودش کمتر از بازارهای موازی باشد گفت: در ماجرای بورس شاهد بودیم  که افرادی طلا زن و بچه خود را  فروختند و برای همیشه ضرر کردند.

وی افزود: تا زمانی که آرامش نسبی در بازار ایجاد نکنیم کسی سراغ تولید نمی رود.

به گفته ملک زاده اگر در بورس مالیات می گذاشتند خیلی ها حساب کار دستشان می آمد.

اگر کنش گر نباشیم سفره هایکان کوچک تر می شود

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درباره تایید او از سوی شورای نگهبان نیز گفت:  مردم باید کنش گر باشند و اگر نباشند باید انتظار سفره کوچک داشته باشند.

وی همچنین گفت:  بارها گفتم اول باید به زن و بچه خودتان و منافع ملی خودتان احترام بگذارید. چرا که کسی که به منافع ملی احترام بگذارد به منافع بین المللی نیز احترام می گذارد.  وقتی با همسایگان و کشورهای منطقه ارتباط ضعیف داریم بعد می چسبیم به اروپا؛ چرا چون خرد حاکم نیست.

برنامه برای اصلاح معیشت مردم

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درباره برنامه برای اصلاح معیشت مردم گفت:  تنها راه مردمسازی اقتصاد است.

وی افزود: سفره های مردم در دولت های آینده  و با برنامه های غیرتخصصی نامزدها کوچک تر می شود.

ملک زاده با بیان اینکه  در حوزه اقتصاد دچار سردرگمی شدیم گفت: در حوزه اقتصاد درگیر اقتصاد ۱۰۰ درصد دولتی هستیم و دیدیم که در واگذاری ها چگونه رفتار شد.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی توان رقایت با دولت را ندارد گفت: بانکها نباید بنگاه داری کنند و باید به وظایف اصلی خود برگردند.

ملک زاده با بیان اینکه سپرده گذاری در بانکها توسط مردم یعنی فاجعه  گفت: چون به بورس و تولید اعتماد نکردند سرمایه هایشان را به سکه بردند و بعد از آن سلطان سکه و بعد مسکن و … پیدا شد.

وی با بیان اینکه  ما سلطان دروغ شدیم در مملکت تصریح کرد: قوه قضاییه باید این افراد را نیز اعدام کند.

ملک زاده با بیان اینکه همه سلطان ها را گرفتند غیر از سلطان دروغ که برخی از مسئولین هستند  گفت: باید واگذاری ها و خصوصی سازی اصلاح شود.

وی ادامه داد: واگذاری ها به کسانی بود که الان همه زندان هستند و مشکل از عدم نظارت و عدم شفافیت است.

ملک زاده با بیان اینکه مثلث فساد تشکیل دادند گفت: دزدی ها که کم شود منابع  سر سفره مردم می رود.

وی با بیان اینکه دچار هیجان زدگی اقتصادی شده ایم  گفت: مردم دچار تشویش و استرس هستند و دولتها نباید این هیجان زدگی اقتصادی را رواج دهند.

با دکمه سردرست هیچ کاری برای دیپلماسی کشور نمی کردند

ملک زاده در خصوص مشی او در صورت تایید صلاحیت در حوزه بین الملل گفت:  پنج سال پیش کتاب اقتصاد مقاومتی و برجام نوشتم. در این کتاب من توضیحات لازم را دادم که اگر برجام انجام می شود یک اختالات متعدد در بازار ارز را شاهد خواهیم بود.  گفتم برجام مردم را گمراه می کند.

وی افزود: اولین راه باید کشورهای منطقه را با خود همراه کنیم و طرح دوستی و برادری شفاف داشته باشیم. همان گونه که در میدان موفق بودند در دیپلماسی که ضعیف کار شد باید درست شود.

ملک زاده با بیان اینکه برجام توسط این گروه دیپلماسی به نتیجه نمی رسد مگر اینکه حاکمیت گروهی را وارد کند گفت: برجام نتیجه می گیرد ولی نه با این افراد.

وی افزود:  در صورت تایید صلاحیت اعتقادم این است که نقاط مشترک با کشورها را بررسی کنیم و کسانی که اختلاف داشتیم اگر قابل حل بود حل کنیم و اگر برخلاف بود آنها را کنار بگذاریم در حال حاضر نیز با خیلی از کشورها داریم معامله می کنیم که از لحاظ اعتقادی با ما متفاوت هستند.   وی افزود: باید جاهایی که منافع ملی ضرر وارد می کند و میدانیم به نتیجه نمی رسیم در پله دیگر بگذاریم .

وی افزود:  اگر برجام به نتیجه رسید دیپلماسی میدانی ما بود و قدرت اعتقادی و نظامی و حاج قاسم های سلیمانی بود. اگر این نبود با دکمه سردرست هیچ کاری برای دیپلماسی کشور نمی کردند.

جوری صحبت کنید که مردم بدانند چه زمانی نان و پنیر در سفره آنها قرار می گیرد

وی در خصوص حمایت از ایثارگران در حوزه مسکن نیز گفت:  شرکتهای تعاونی در دستگاه های دولتی باید ایجاد شود و دولت وام های کم بهره برای خانه دار شدن مردم بدهند.

وی با بیان اینکه با حقوق های ۲ تا ۱۰ میلیون تومانی نمی شود صاحب خانه شد گفت:  باید صندوق توسعه ملی در حوزه مسکن ایجاد شود. وی افزود:  نباید در جمهوری اسلامی کسی را داشته باشیم که بعد از ۳۰ سال در خانه مستاجری باشد و اگر می خواهد تسهیلات داده شود باید کم بهره باشد.

ملک زاده با انتقاد از رویه مدیران گفت:  دوستان جوری حرف می زنند و می گویند GDP که کسی متوجه آن نمی شود.  یک جوری صحبت کنید که مردم بدانند چه زمانی نان و پنیر در سفره آنها قرار می گیرد. وی افزود: وقتی چلو گوشت می خورم به شما هم همان را بدهم.

زنده کردن مطالبات ایران

وی در خصوص برنامه او برای زنده کردن مطالبات نفتی گفت:  متاسفانه بین وزارت خانه های ما همخوانی وجود ندارد  . می گویند مشکل تحریم بوده اگر این بودخ پس چرا فروختید. چرا باید پول را بلوکه کنید و بعد آن با سلام و صلوات بهمان پس بدهند.

وی با بیان اینکه  انفعال در مسائل بین المللی باعث شده تا از سوی آنها چراغ سبز نشان داده می شودبازارها دچار نوسان می شوند گفت:  وقتی زیرساختها فراهم شود با یک لبخند بازارها دچار نوسان نمی شود.  به گفته او ساختار اقتصادی مدیریتی ایران باید در دوره جدید عوض شود که اگر نشود در برجام دو و سه هم بازارها دچار نوسان می شوند.

وی افزود: می شود با یک برنامه مدون طوری برنامه ریزی کرد که وابستگی به اقتصاد بین الملل کاهش یابد. کشورهای پیشرفته نیز اول در داخل پیشرفت کردند و بعد در بعد خارجی.

وی در خصوص برنامه او برای توسعه گردشگری نیز گفت:  حوزه گردشگری در ایران قبل از کرونا هم مرده بود؛ چرا که نیامدند زیرساختهای آن را با حمایت از بخش خصوصی فراهم کنند.

وی گفت: زیرساختهای کشور برای ورود گردشگر فراهم نیست اما اقتصاد بومگردی می تواند بر  اساس ظرفیت ها توسعه یابد.

به گفته وی کسی که سابقه کارگردشگری ندارد نمی تواند متولی خوبی باشد  و بخش خصوصی باید متولی تصمیم گیری و تصمیم سازی باشد.  به گفته ملک زاده صنعت گردشگری می تواند اقتصاد کشور را شکوفا کند.




وبگردی