آفتاب

دموکرات‌ها برای جلوگیری از تصمیم بایدن به تکاپو افتادند



ایسنا نوشت: رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در حال بررسی ارسال نامه‌ای به بایدن در روزهای آتی و درخواست برای تاخیر فروش ۷۳۵ میلیون دلاری موشک‌های رهگیر نقطه زن به اسرائیل است.

به نوشته روزنامه تایمز آو اسرائیل، "گرگوری میکس"، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا می‌خواهد این تاخیر صورت گیرد تا گروهش زمان کافی برای بررسی این معامله داشته باشد.

دموکرات‌های آمریکا در این کمیته اخیرا نشستی داشته و به بررسی خشونت‌های در جریان در نواز غزه از سوی اسرائیل پرداخته و یکی از اعضای آن به گزارش واشنگتن پست درباره فروش تسلیحات از سوی دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در اوایل ماه جاری میلادی اشاره کرد.

به کنگره نیز درباره این پیشنهاد فروش مهمات نقطه‌زن در پنجم مه اطلاع داده شد که درست شش روز پیش از آغاز حملات در نوار غزه بود. اما چند عضو کنگره در نشست روز دوشنبه اعلام کردند که درباره این مساله مطلع نشده‌اند.

گرگوری میکس گفته که در حال بررسی درخواست تاخیر برای داشتن وقت کافی به منظور بررسی فروش این مهمات به اسرائیل است.

وی که از سوی آیپک، لابی حامی اسرائیل تایید شده است مدت‌هاست که با دموکرات‌های میانه رو هم نظر شده و سایر دموکرات‌های میانه‌رو در این کمیته چون "تد داچ" و "کتی منینگ" به ندرت اسرائیل را مورد انتقاد قرار می‌دهند. آنهایی که از این تاخیر یا به صورت کلی توقف فروش سلاح حمایت می‌کنند از جمله "ایلهان عمر" مدت‌هاست که منتقد اسرائیل هستند.

ایلهان عمر روز دوشنبه گفت این برای دولت بایدن وحشتناک است تا در بحبوحه درگیری‌ها در غزه به فروش تسلیحات و مهمات نقطه زن به اسرائیل بپردازد.

وی در بیانیه‌ای با اشاره به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت: این برای دولت بایدن ترسناک و وحشتناک است که بدون توجه به وخامت اوضاع و حملات به غیرنظامیان به فروش تسلیحات نقطه‌زن به ارزش ۷۳۵ میلیون دلار به اسرائیل بپردازد. اگر چنین اتفاقی بیفتد، به منزله چراغ سبز برای ادامه درگیری‌ها و توقف تلاش‌ها برای میانجی‌گری آتش بس در منطقه است.

ایلهان عمر در بیانیه خود همچنین آورده که "آمریکا نباید بی تفاوت در کناری بایستد در حالیکه جنایت علیه بشریت آن هم با حمایت ما در حال انجام است."

وی با مقصر شمردن "نتانیاهوی قوم گرای راست افراطی" بابت تلفات در غزه گفت، خشونت در اسرائیل و نوار غزه دارد از کنترل خارج می‌شود و نتانیاهو دارد به صورت مستقیم از جانب آمریکا کمک مالی و نظامی می‌شود.

ایلهان عمر همچنین در توئیتی نوشت: کنگره باید در فروش این تسلیحات مداخله و آن را متوقف کند.

قانون گذاران آمریکایی از زمانی که دولت رسما آنها را مطلع می‌کند، ۱۵ روز فرصت دارند تا نسبت به فروش اعتراض کنند.

واشنگتن پست گزارش کرد که برخی از دموکرات‌های مخالف کمک‌های بی قید و شرط آمریکا به اسرائیل حالا به دنبال جزئیات بیشتر هستند و شاید امیدوار به استفاده از این مساله به عنوان اهرمی بالقوه برای میانجی‌گری آتش بس در غزه.

در همین حال، چاک شومر، رهبر اکثریت سنا نیز روز دوشنبه به جمعی از قانونگذاران دموکرات پیوست و خواستار آتش بس در نوار غزه شد. همچنین آدام شف، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان نیز به آمریکا تاکید کرده بود تا درباره این مساله بیشتر نقش ایفا کند.




وبگردی