آفتاب

معاون شورای عالی آموزش و پرورش:

بازگشایی مدارس نیازمند تصمیم کارشناسی آموزش و پرورش



معاون شورای عالی آموزش و پرورش گفت: تغییر تقویم آموزشی یعنی بازگشایی مدارس در شهریور ماه با توجه به شیوع ویروس کرونا برای جبران عقب‌ماندگی تحصیلی دانش‌آموزان اعلام شده است؛ بنابراین لازم است آموزش و پرورش نحوه بازگشایی مدارس را کارشناسی کند.

ایرنا: حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری از آغاز سال تحصیلی مدارس و دانشگاه‌ها در روز ۱۵ شهریور ماه خبر داده و گفته است: امکان دارد نیاز باشد مدارس از اول یا هفتم شهریور باز باشند و دست آموزش و پرورش در این زمینه باز است، اما ما مبنا را روز پانزدهم شهریورماه می‌گذاریم.

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش نیز در این خصوص اعلام کرده است که در شرایط کنونی سناریوهای مختلفی پیش‌بینی شده است. در فضای آموزشی آینده، آموزش‌های ترکیبی در دستور کار است؛ بنابراین ممکن است بخشی از آموزش‌ها در فضای مجازی و بخشی در مدرسه ارایه شود.

وی فلسفه دایر بودن مدارس در روزهای پنجشنبه را اجرای طرح سه روز، سه روز برای ورود دانش آموزان به مدرسه توصیف و خاطرنشان کرده است: بر اساس مصوبه اخیر ستاد ملی مدیریت کرونا، روزهای پنجشنبه نیز مدارس دایر است و این موضوع با هدف مدیریت ورود دانش آموزان به مدرسه صورت می‌گیرد. لذا طرح زوج و فرد اجرا می‌شود بدین معنی که دانش آموزان مدارس پرجمعیت به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ عده‌ای سه روز در هفته در روزهای زوج و عده‌ای نیز در روزهای فرد در مدرسه حضور خواهند داشت.

به گفته وزیر آموزش و پرورش، در مناطق سفید و دارای جمعیت کم‌دانش آموزی مدارس روال عادی را طی خواهند کرد. البته استفاده از فضای مجازی برای ارایه آموزش‌ها حتی در شرایط سفید، تداوم خواهد داشت و فیلم‌های تدریس با کیفیت معلمان در اختیار خانواده‌ها قرار خواهد گرفت. همچنین برگزاری آزمون‌های هماهنگ در کشور از طریق فضای مجازی ظرفیت خوبی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

احمد عابدینی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش درباره آغاز سال تحصیلی از نیمه شهریور اظهار داشت: سابقه بحث بازگشایی مدارس از نیمه شهریور ماه به نوعی به پیش از بحث کرونا باز می گردد. شورای عالی آموزش و پرورش هم در این بحث پیشتر برای تغییر تقویم آموزشی ورود پیدا کرده بود.

وی افزود: بازگشایی مدارس از نیمه شهریور، در واقع به بحث تغییر تقویم آموزشی بازمی گردد، اما در شرایط فعلی نیز دانش آموزان از نظر آموزشی ضرر کرده اند و به نوعی این زمان برای جبران عقب ماندگی های تحصیلی آنها مناسب است.

معاون شورای عالی آموزش و پرورش گفت: با توجه به عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان حتی این امکان نیز وجود دارد که مدارس از ابتدای شهریور ماه بازگشایی شوند، اما این بازگشایی مستلزم تمهیداتی است که اولا مدارس به وسایل ضدعفونی و بهداشتی مجهز شوند و از سوی دیگر اینکه خانواده ها نسبت به حضور دانش آموزان در مدارس احساس امنیت داشته باشند.

عابدینی خاطرنشان کرد: عوامل اجرایی در آموزش و پرورش باید به لحاظ فرهنگی روی موضوع بازگشایی مدارس کار کنند تا خانواده ها و دانش آموزان بپدیرند که با حضور در مدارس خطری آنها را تهدید نمی کند.

وی یادآور شد: از سوی دیگر مشکل اقلیمی در برخی از مناطق کشور وجود دارد و هوا شهریور ماه در برخی مناطق بسیار گرم است و دانش آموزان برای حضور در مدارس و رفت و آمد با مشکل رو به رو می شوند. از این رو آموزش و پرورش باید با بررسی دقیق و کارشناسی و رفع این موارد زمینه حضور دانش آموزان در مدارس و جبران عقب ماندگی تحصیلی آنها را مهیا کند.

معاون شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه درباره اجباری یا اختیاری بودن حضور دانش آموزان در مدارس عنوان کرد: تاکنون صحبت چندانی در خصوص اجباری یا اختیاری بودن حضور دانش آموزان در مدارس نشده است،‌اما قاعدتا این موضوع نمی تواند اجباری باشد.

عابدینی افزود: در طول سال تحصیلی که زمان رسمی آموزش بود، آموزش و پرورش به دلیل شیوع ویروس کرونا و نگرانی خانواده ها اجباری در حضور دانش آموزان نداشت، حتی می توان گفت بازگشایی دوباره مدارس برای رفع اشکال دانش آموزان بود و الزام در این خصوص پاسخ نمی دهد.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش ابزار اجباری برای حضور دانش آموزان در مدارس ندارد، گفت: باید کار فرهنگی صورت گیرد تا این اطمینان برای خانواده و دانش آموزان حاصل شود که خطری سلامتی آنها را تهدید نمی کند و  همچنین آنها به جبران عقب ماندگی تحصیلی نیاز دارند.




وبگردی