آفتاب

کرونا در کمین دورهمی سیزده بدر



هرساله در روز سیزدهم نوروز، آیین سنتی سیزده بدر و حضور مردم در دامان طبیعت برگزار می‌شود اما از سال گذشته که کرونا آمد، دومین سال است که باید سیزده بدر در خانه بمانیم و دورهمی و تجمع در تفرجگاه‌ها و پارک‌های جنگلی نداشته باشیم.

ایرنا: اگرچه این آیین سنتی با حضور در طبیعت شناخته شده است، اما سیزدهم نوروز ۱۴۰۰ باید مانند سیزده بدر ۱۳۹۹ خانه را جایگزین طبیعت کنیم و بجای حضور در طبیعت تنها با حضور خانواده و بدور از هرگونه دورهمی و تجمع در خانه بمانیم تا کرونا گریبان خود و خانواده‌مان را نگیرد.

نوروز ۱۴۰۰ بخاطر آمار بالای مسافرت‌های نوروزی و دورهمی‌های خانوادگی کرونا رنگ دیگری به مردم لرستان نشان داد، اکنون متاسفانه شهرهای خرم‌آباد، بروجرد، ازنا و الیگودرز روزهای قرمز کرونایی را دوباره تجربه می‌کنند و باید مردم از حضور در تفرجگاه‌ها، پارک‌های جنگلی و بوستان‌های استان پرهیز کنند.

اگرچه این روزها دورهمی‌ها و مهمانی‌های خانوادگی افزایش یافته است، اما باید به این موضوع هم توجه کرد که کرونا در کمین همه است و زمانی که رنگ قرمز آن رخ نشان داده است، یعنی باید بیشتر به فکر هم باشیم تا خدایی نکرده رنج بیماری و بستری شدن در بیمارستان‌ها و در نهایت مرگ ناشی از کرونا را به آنهایی که دوست شان داریم، تقدیم نکنیم.

شاید روزهای تعطیلات نوروزی در کنار خانواده و اقوام بودن برای همه شادی آور و آرامش بخش است، اما زمانی که به کرونا و گرفتاری‌های آن نگاه می‌کنیم باید به این مساله بیشتر توجه کنیم که دیگر جایی برای تامل نیست و همه باید برای در خانه ماندن تلاش کنیم و زندگی مان را به خاطر خوشی های چندساعته کنار دوستان و آشنایان به باد ندهیم و خدایی نکرده عزیزان‌مان را از دست ندهیم.

عاقلانه تر این است که در خانه بمانیم نه اینکه اسیر بیماری شویم و با ابتلا به این ویروس کشنده گرفتار بیمارستان و شاید در نهایت مرگ را شاهد باشیم البته که اگر عقلانی فکر شود باید همه سیزده بدر را امسال در خانه باشیم.

روزهای کرونایی چنان همه چیز را تحت تاثیر خود قرار داده است که اکنون وضعیت قرمز نشان دهنده هشدار و خطر موج چهارم کروناست باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم، ماسک بزنیم، از شرکت در آیین عروسی و عزا خودداری کنیم، میهمانی و دورهمی‌ها را تعطیل کنیم تا در امان بمانیم و گرفتار کرونا نشویم.

با وجود همه هشدارها مبنی بر ورود موج چهارم کرونا و ویروس جهش یافته انگلیسی اما مردم اصلا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند که متاسفانه اکنون شاهد وضعیت قرمز و خطرناک کرونا در لرستان هستیم و اگر سیزده بدر هم دورهمی‌ها و شب نشینی‌ها ادامه داشته باشد به طور یقین به مرحله بحرانی کرونا خواهیم رسید و شاید هزاران خطر در انتظار همه باشد.

پس بیایید هشدارها را جدی بگیریم و روز سیزده بدر در خانه بمانیم تا شادی و سلامتی را به دیگران هدیه دهیم و سال ۰۰ ۱۴ را بدون مرگ و بیماری آغاز کنیم.

امسال نیز در سیزده بدر فقط در کنار اعضای خانواده خود باشیم نه اینکه خانواده‌ها در جمعی با هم باشند تا کرونا را مانند هدیه‌ای به هم تقدیم کنند. چون همه می‌دانند کرونا منتظر و در کمین دورهمی سیزده‌بدر است.

امسال نیز همه مسئولان اجرایی کشور و استان منع دورهمی در سیزده‌بدر را خواستار شدند تا گامی اساسی برای حفظ جان عزیزانمان برداریم و یک عمر حسرت نبود عزیزان را نخورید.

در این میان استانداری ، فرمانداری ها، محیط زیست ، منابع طبیعی و آبخیزداری و شهرداری‌ها از مردم درخواست کردند که امسال نیز سیزده‌بدر در خانه بمانید تا سلامت باشید.

ورود به تفرجگاه‌های لرستان در روز طبیعت ممنوع


شیرزاد نجفی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان در این باره گفت: ورود به تمام تفرجگاه‌ها و پارک‌های جنگلی استان در روز سیزدهم فروردین و روز طبیعت ممنوع است.

وی اظهار داشت: از آنجا که ورود به پارک‌های جنگلی، مراتع، تفرجگاه‌ها، بوستان‌های روستایی، تردد و نشستن در مسیر جاده‌های جنگلی و مرتعی در روز ۱۳ فروردین ممنوع است، مردم باید به این تصمیم احترام بگذارند.

وی تصریح کرد: به‌ منظور پیشگیری از انتشار ویروس کرونا و حفظ سلامت عموم مردم، از تمامی هم استانی‌ها درخواست داریم از مسافرت به دامان طبیعت جدا خودداری و پرهیز کنند.

وی تصریح کرد: از مردم شریف لرستان می خواهیم که از هرگونه تجمع انسانی در محیط‌های ذکر شده امتناع کرده و با پرسنل اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و شهرستان‌ها همکاری لازم را داشته باشند.

نجفی ادامه داد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان هدف از مسدود کردن راه‌های ورودی و خروجی پارک‌های جنگلی و تفرجگاه‌های تحت مدیریت منابع طبیعی را، پیشگیری از شیوع ویروس کرونا می داند و تحت هیچ شرایطی اجازه ورود به هیچ‌کس به این مکان‌ها را نخواهد داد.

ورود مردم به مناطق حفاظت شده لرستان ممنوع


همچنین ورود مردم به مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان مانند پناهگاه های حیات وحش، مناطق حفاظت شده و آثار طبیعی ملی در روز ۱۳ فروردین(روز طبیعت) ممنوع است.

اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و تاکید ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در استان لرستان جهت حفظ سلامت مردم  و همچنین دستورالعمل صادر شده از سوی ستاد مرکزی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، ورود به پناهگاه حیات وحش سفید کوه ازنا، مناطق حفاظت شده سفید کوه خرم آباد، اشترانکوه، قالیکوه، شادابکوه و اثرطبیعی ملی غار ماهی کور استان لرستان در روز ۱۳ فروردین(روز طبیعت) ممنوع است.

طبق این گزارش، به همین منظور و برای جلوگیری از ورود مردم به این مناطق حفاظت شده تمامی ورودی‌های این مناطق در استان مسدود خواهد بود.

اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان همچنین از هموطنان تقاضا کرد جهت حفظ سلامت خود، از مراجعه به این مناطق در روز طبیعت خودداری کرده و با در خانه ماندن به حفظ سلامت خود و دیگران کمک کنند.

اعمال محدودیت در روز طبیعت


همچنین محدودیت‌های ستاد مدیریت مقابله با ویروس کرونا در لرستان در روز سیزدهم نوروز مصادف با روز طبیعت در استان اعلام شد و  براساس اعلام کارگروه امنیتی اجتماعی و انتظامی ستاد استانی مدیریت مقابله با ویروس کرونا، شهرداری‌ها و راهداری با کنترل تفرجگاه‌ها، بوستان‌های داخل و خارج از شهرهای قرمز و نارنجی از تشکیل تجمعات جلوگیری کنند.

همچنین فقط مشاغل گروه یک در شهرهای با رنگ قرمز و نارنجی و مشاغل گروه ۱ و ۲ در شهرهای فعالیت کنند و نماز جمعه و جماعت در این شهرها برگزار نشود و استخرها و نمایشگاه‌های عمومی تا اطلاع ثانوی دایر نشوند.

براساس اعلام این ستاد، تیمی متشکل از کارشناسان علوم پزشکی سازمان صمت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اماکن نیروی انتظامی بر نحوه اجرای شیوه‌نامه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا نظارت کنند.

همچنین فرمانداران به عنوان روسای ستاد شهرستانی مدیریت بیماری کرونا تیم‌های بازرسی را برای اجرای مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا هماهنگ کنند.

براساس اعلام این ستاد، محدودیت‌های تردد شبانه مناطق زرد از ساعت ۲۲ تا چهار صبح در مرکز استان و شهرهای قرمز و نارنجی استمرار داشته باشد و پلیس راهنمایی و رانندگی با گشت هوشمند سیار و ثابت از شکل‌گیری تجمعات در مراسم عزاداری در آرامستان ها از تردد خودروها جلوگیری و در ورودی و خروجی شهرهای قرمز و نارنجی خودروها را جریمه کند.

طبق اعلام ستاد مقابله با کرونا در لرستان، اداره کل صنعت معدن و تجارت مراکز توزیع گوشت سفید را افزایش دهد تا مانع ازدحام و تشکیل صفوف شود.

تا روز ۱۲ فروردین ماه و براساس معیارهای قطعی تشخیصی ۷۴۰ مبتلای جدید به کرونا در استان شناسایی شده است و تاسفانه در این مدت سه نفر از مبتلایان به کرونا در استان جان باختند.

اکنون آمار مبتلایان قطعی به کرونا در لرستان ۷۶ هزار و ۴۲۰ نفر است که متاسفانه از ابتدای شیوع کرونا در استان تاکنون، آمار جانباختگان نیز به یک هزار و ۳۸۸ نفر رسیده است.




وبگردی