آفتاب

تولد حضرت علی اکبر و روز جوان



۱۴۰۹ سال پیش در چنین روزی، یازدهم شعبان سال ۳۳ هجری قمری حضرت «علی بن حسین» پسر بزرگ امام حسین (ع)، نوه پیامبر اکرم (ص) در مدینه متولد شد.

خبرگزاری صداوسیما: حضرت علی اکبر فرزند امام حسین علیهما السلام در بین سال های 33 تا 35 ه از مادری به نام لیلا دختر ابی مرّه در شهر مدینه چشم به جهان گشود.

وی در مکتب انسان ساز پدر شیوه های صحیح دفاع از مکتب و اطاعت از امامت و حمایت از آرمان های مقدس آن را آموخت.

وی که شباهت بسیاری به جدش حضرت محمد (ص) داشت، از محضر پدر بزرگش حضرت علی (ع) و پدرش امام حسین (ع) بهره‌های فراوان برد و خود را به فضایل اخلاقی و معارف اسلامی آراست.

علی اکبر (ع)، از جوانی مجموعه ای از خوبی ها و فضیلت ها و نمونه ای روشن از فضایل عترت پاک پیامبر بود. حتی کسی چون معاویه هم که دشمن خاندان عصمت بود، به فضایل او اقرار داشت.

حضرت علی بن حسین به دلیل تشابه اسمی با برادران کوچکترش که آن‌ها نیز علی نام داشتند، به «علی اکبر» یعنی علی بزرگتر مشهور است.

وقتی حضرت اعلام کرد عزم سفر دارد و می خواهد از مدینة النّبی بیرون برود، حضرت علی اکبر علیه السلام پرچم وفاداری نسبت به امام را پیشاپیش قافله به اهتزاز درآورد.

وی درجریان قیام پدر بزرگوارش علیه ظلم و طغیان حکومت اموی، نقش برجسته‌ای داشت و در ادامه این حرکت در دهم محرم سال ۶۱ هجری قمری، هنگام رویارویی سپاه یزید بن معاویه با امام حسین و یارانش در کربلا، به میدان جنگ رفت و پس از نبردی شجاعانه، به شهادت رسید.

او در روز عاشورا اولین نفر از بنی هاشم بود که پس از مبارزه جانانه جام شهادت سر کشید.

روز میلاد حضرت علی اکبر علیه السلام به روز جوان نامگذاری شده است.
 

تقویم تاریخ؛ از روز تولد حضرت علی اکبر و روز جوان تا قرارداد بازار مشترک

 
قرآن برای زندگی بشر، اُسوه و الگو معرفی می کند؛ «و لکم فی رسول الله اسوه حسنه». اگر پیامبر و سبک زندگی نبوی اسوه و الگوست، هر شخص و سبک دیگری اگر بخواهد اسوه و الگو باشد، باید رنگ و بوی پیامبر را داشته باشد و «اشبه الناس خلقاً خُلقاً و منطقاً برسول الله» باشد.

امام حسین علیه السلام حضرت علی اکبرعلیه السلام را عصارة بنی هاشم و شبیه ترین مردم به پیامبر صلی الله علیه وآله دانسته، فرمود هر وقت دلمان برای رسول الله تنگ می شد، مشتاق زیارت علی اکبر می شدیم و زیارت و ملاقات علی اکبر علیه السلام بود که دلمان را در فراق پیامبر صلی الله علیه وآله تسلی می بخشید.

پس اگر کسی شیفتة جمال و کمال پیامبر صلی الله علیه وآله است، می تواند از رخسار و فضایل علی اکبر هم به پیامبر صلی الله علیه وآله برسد.
 
میلاد سرو بوستان ایستادگی  ، زیباترین گل باغ حسین (ع) جوان رعنا و رشید حسین (ع) ، یادگارعلی (ع) و گلستانی از زیباترین گل‌های فداکاری مبارک .




وبگردی