آفتاب

نماینده روسیه در وین به اظهارات بایدن واکنش نشان داد



نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین در واکنش به اظهارات شب گذشته رئیس جمهور آمریکا درباره لغو تحریم های ایران، گفت که ایران و آمریکا باید اقدامات مربوط به احیای برجام را همگام سازی کنند.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین در واکنش به اظهارات شب گذشته جو بایدن رئیس جمهور آمریکا که در گفت و گویی مطرح کرده بود تحریم های آمریکا تا زمانی که ایران غنی سازی اورانیوم را متوقف نکرده است،  لغو نمی شوند،  در صفحه توییترش نوشت: این همان چیزی است که از آن می ترسیدیم. هم آمریکا و هم ایران مایل به احیای اجرای کامل برجام(توافق هسته ای) هستند اما خود را درگیر مشاجره بی ثمر چه کسی قدم اول را بردارد شده اند که نتیجه ای معکوس خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اظهارات بایدن، رئیس جمهور آمریکا درباره لغو تحریم‌های ایران و برجام

اولیانوف ادامه داد: واضح است که تنها راه رو به جلو،  همگام سازی اقدامات مربوطه است.
اظهارات اولیانوف در پی این مطرح می شود که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ با ناقص تلقی کردن توافق هسته ای از آن خارج شده و تحریم های متعددی را بر ایران اعمال کرد.
بایدن در وعده های انتخاباتی اش گفته بود «در صورت بازگشت ایران به پایبندی کامل به تعهدات هسته ای اش» آمریکا هم به توافق باز می گردد.

ایران در نتیجه خروج دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا از توافق هسته ای در سال ۲۰۱۸،  متحمل شدن تحریم های اقتصادی آمریکا و تعلل کشورهای اروپایی در عمل به تعهداتشان در زمینه کاهش تاثیر این تحریم ها و عادی سازی روابط اقتصادی با ایران، برخی تعهدات داوطلبانه اش در توافق هسته ای را کاهش داد.

البته به گفته مقامات ایران، این اقدامات در صورت پایبندی تمامی اعضای توافق به تعهداتشان، بازگشت پذیر است.




وبگردی