آفتاب

کودتا در میانمار؛ «آنگ سان سوچی» بازداشت شد



پس از انتشار اخباری درباره بازداشت «آنگ سان سوچی»، رهبر حزب حاکم اتحادیه ملی دموکراسی و دیگر رهبران این حزب در بامداد امروز (دوشنبه) ارتش میانمار در بیانیه‌ای اعلام کرد که قدرت را به مدت یک‌ سال در اختیار گرفته است.

خبرگزاری فارس: پس از انتشار اخباری درباره بازداشت «آنگ سان سوچی»، رهبر حزب حاکم اتحادیه ملی دموکراسی و دیگر رهبران این حزب در بامداد امروز (دوشنبه) ارتش میانمار در بیانیه‌ای اعلام کرد که قدرت را به مدت یک‌ سال در اختیار گرفته است.

بنا بر گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، ارتش میانمار با اعلام حکومت نظامی در این کشور اعلام کرد که قدرت برای مدت یک سال به «مین آنگ هلینگ» فرمانده کل ارتش میانمار منتقل شده است.

حزب اتحادیه ملی دموکراسی به رهبری سوچی در ۲۳ آبان ماه با کسب ۸۳ درصد از آراء در انتخابات پارلمانی میانمار پیروز شده بود.

در حالیکه اغلب شبکه‌های تلویزیونی میانمار به دنبال شایعاتی در خصوص وقوع یک کودتای نظامی همگی قطع شد، شبکه تلویزیونی «میاودی» ارتش این کشور ساعاتی پیش اعلام کرد که ارتش مطابق با قانون اساسی اعلام وضعیت اضطراری می‌کند تا به موجب آن اختیارات گسترده‌ای را برای انجام اقداماتی داشته باشد.

بنا بر گزارش شبکه «بی بی سی»، ارتش میانمار برگزار‌کنندگان انتخابات پارلمانی آبان ماه را به تقلب گسترده در انتخابات متهم کرده بود و خواستار به تعویق افتادن افتتاح دور جدید پارلمان میانمار شده بود که قرار بود امروز صورت گیرد.

پیش از آنکه ارتش میانمار اعلام کند که قدرت را برای مدت یک سال به دست گرفته است، آنگ سان سوچی و دیگر مقام‌های ارشد حزب اتحادیه ملی دموکراسی از جمله «وین مینت» رئیس‌جمهور میانمار و چند تن از وزرای ایالتی را بازداشت کرده بودند.

ارتش میانمار: بازداشت‌ها به دلیل «تقلب انتخاباتی» بوده است


ارتش میانمار در بیانیه‌ای در خصوص بازداشت رهبران عالیرتبه این کشور گفت که این بازداشت‌ها که اوایل صبح امروز به وقت محلی صورت گرفته است، در پاسخ به «تقلب انتخاباتی» بوده است.

وزیر خارجه آمریکا به کودتای میانمار واکنش نشان داد


خبرگزاری مهر به نقل از رویترز: وزیر خارجه آمریکا خواستار به رسمیت شناختن نتیجه انتخابات عمومی میانمار از سوی کودتاچیان و آزادی رهبر حزب حاکم شد.

 آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا خواستار آزادی «آنگ سان سوچی» رهبر حزب «اتحاد ملی برای دموکراسی» شد که تا پیش از کودتای نظامی شب گذشته، زمام امور در این کشور را در اختیار داشت.

وی از سران نظامی میانمار خواست با به رسمیت شناختن نتیجه انتخابات ۸ نوامبر که به پیروزی حزب اتحاد ملی منجر شد، مقامات دولتی را که در جریان کودتا بازداشت شده بودند؛ آزاد کند.

پیشتر هم «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید درخواست مشابهی را مطرح کرده بود.




وبگردی