آفتاب

تقویم تاریخ | از قیام ۱۹ دی تا درگذشت هاشمی رفسنجانی



امروز جمعه، نوزدهم دی ماه سال ۱۳۹۹ هجری شمسی، برابر با ۲۴ جمادی الاول سال ۱۴۴۲ هجری قمری و مطابق با هشتم ژانویه سال ۲۰۲۱ میلادی است

خبرگزاری صدا و سیما: مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی ( نوزدهم دی ) به شرح زیر است:
درگذشت شاه عباس، مشهورترین شاه سلسله صفویان
۴۰۴ سال پیش در چنین روزی ۲۴ جمادی الاول سال ۱۰۳۸ "شاه عباس صفوی" از شاهان سلسه صفوی در بهشهرِ مازندران درگذشت.
دوره‏ حکومت شاه عباس، پادشاه معروفِ صفویه، به دلیل وجود دانشمندان، علما و هنرمندان برجسته، از اهمیت ویژه ‏ای برخوردار است. بنای مسجد امام و میدان نقش جهان اصفهان، ایجاد تونِلی در کوهرنگِ اصفهان برای انتقال آب کارون به زاینده رود، تأسیس مرکز تجارت ابریشم، احداث راه کاروان‏‌های تجارت ابریشم از طریق اصفهان و نیز ساخت کاروانسرا‌های فراوان و ایجاد واحد پول جدید در سراسر ایران از جمله اقدامات شاه عباس صفوی به شمار می ‏روند. شاه عباس صفوی پس از ۴۲ سال سلطنت، در ۵۹ سالگی درگذشت. در حالى که با وجود بیمارى، اندیشه تسخیر بصره را در سر داشت و حتى سردار خود امام قلى خان را به فرماندهی این عملیات گماشته بود.
تقویم تاریخ؛ از قیام ۱۹ دی تا درگذشت هاشمی رفسنجانی
 
درگذشت گالیله، دانشمند، منجم و فیزیکدان ایتالیایی
۳۷۹ سال پیش در چنین روزی، هشتم ژانویه سال ۱۶۴۲ میلادی «گالیلئو گالیله» (Galileo Galilei)، دانشمند، منجم و فیزیکدان ایتالیایی در ۷۸ سالگی درگذشت.
وی در سال ۱۵۶۴ میلادی در پیزا متولد شد. گالیله تا ۱۹ سالگی به تحصیل ادبیات مشغول بود و پس از آن به فیزیک و ریاضی روی آورد. او با استفاده از عدسی اختراعی ابن هیثم - ستاره شناس معروف مسلمان - دوربینی نجومی برای رصد ستارگان ساخت. وی به کمک این وسیله ثابت کرد که سطح کره ماه نیز دارای پستی و بلندی‌های متعددی است و هر کهکشان از مجموعه‌ای از ستارگان کوچک و بزرگ تشکیل شده است. گالیله همچنین اثبات کرد که خورشید مرکز منظومه شمسی و ثابت است و سایر سیارات این منظومه ازجمله زمین به دور آن می‌گردند. اثبات این موضوع تاییدی بر اکتشاف ابوریحان بیرونی منجم معروف ایرانی بود که چند قرن قبل از گالیله، حرکت زمین به دور خورشید را ثابت کرده بود. پس از انتشار نظریه گالیله درباره گردش زمین و دیگر سیارات به دور خورشید، کلیسای رم، این اظهارات گالیله را کفرگویی خواند و وی را محاکمه کرد. از این رو گالیله به ناچار تسلیم شد و علیرغم گردش زمین به دور خورشید، گفته خود را انکار کرد تا زندگی اش را نجات دهد.
تقویم تاریخ؛ از قیام ۱۹ دی تا درگذشت هاشمی رفسنجانی
 
آغاز سلطنت آل سعود در عربستان
۸۸ سال پیش در چنین روزی هشتم ژانویه سال ۱۹۳۲ میلادی سلطنت "عبدالعزیز ابن سعود" در جزیرة العرب به کمک انگلستان آغاز شد.
عبدالعزیز بن سعود یکی از رؤسای قبایل حجاز بود که در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم به مقابله با دولت عثمانی پرداخت و به فتوحاتی نایل آمد. در سال ۱۹۰۳ م، که ترکان عثمانی از ناحیه احساءِ حجاز بیرون رانده شدند اساس حکومت سعودی بنیان نهاده شد. در جریان جنگ جهانی اول، سعودی‏‌ها با بریتانیا از در دوستی در آمدند. در نتیجه پس از پایان جنگ جهانی، به واسطه شکست دولت عثمانی، سلطه عثمانی بر عربستان به طور کلی پایان یافت. در جنگی که میان عبدالعزیز بن سعود و حسین بن علی، شریف و حاکم مکه در گرفت، ابن سعود به پیروزی ‏هایى دست یافت و بدین ترتیب، حجاز نیز جزئی از قلمرو وی شد. سرانجام انگلستان، این منطقه را در سال ۱۹۲۶ بر طبق معاهده جده، مستقل شناخت و عبدالعزیز بن سعود خود را سلطان حجاز خواند و سپس در سال ۱۹۲۷ م، عنوان خود را به سلطان حجاز و نجد تبدیل کرد. پس از چندی در هشتم ژانویه سال ۱۹۳۲، عبدالعزیز به عنوان سلطان عربستان بر تخت پادشاهی نشست. هم‏زمان با آن، کشور عربستان تأسیس شد و به جهت نام سعود، عربستان سعودی نامیده شد. آل سعود تا رسیدن به تخت سلطنت و تحمیل اندیشه انحرافی وهابیت به مردم قتل و خونریری‌های بسیاری به راه انداخت.
تقویم تاریخ؛ از قیام ۱۹ دی تا درگذشت هاشمی رفسنجانی
 
قیام ۱۹ دی در قم
۴۳ سال پیش در چنین روزی، نوزدهم دی سال ۱۳۵۶ هجری شمسی نخستین تظاهرات گسترده و شکوهمند مردم مسلمان ایران علیه رژیم شاه، پس از قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ هجری شمسی، در شهر مقدس قم، برپا شد.
بدین ترتیب پس از ۱۴ سال، مردم ایران مجدداً با روحیه‌ای انقلابی و مقاوم، ندای «درود بر خمینی» سر دادند. این تظاهرات به دنبال درج مقاله‌ای توهین آمیز علیه حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، در یکی از روزنامه‌های وابسته به نظام پهلوی، انجام شد. در این روز روحانیون و مردم با تجمع در مسجد بزرگ قم، آشکارا خواستار برکناری حکومت شاه شدند و همین موضوع موجب شد ماموران رژیم به جمعیت تظاهرکننده حمله ور شوند و عده زیادی را شهید و مجروح کنند. پس از این حادثه غم انگیز، بسیاری از علما و روحانیون به شهر‌های دیگر تبعید شدند و بدین ترتیب، نوزدهم دی ماه سال ۱۳۵۶ هجری شمسی، سرآغازی بر اوج گیری نهضت اسلامی ایران شد که سرانجام در بهمن ۱۳۵۷ هجری شمسی، به پیروزی رسید.
تقویم تاریخ؛ از قیام ۱۹ دی تا درگذشت هاشمی رفسنجانی
 
آغاز عملیات کربلای پنج در شرق بصره
۳۴ سال پیش، در روز نوزدهم دی ماه سال ۱۳۶۵ هجری شمسی عملیات بزرگ رزمندگان ایرانی به نام «کربلای پنج» علیه ارتش رژیم متجاوز صدام، در شرق شهر بصره، دومین شهر مهم عراق آغاز شد.
به دلیل اهمیت این منطقه، ارتش رژیم بعثی عراق موانع متعددی در آن ایجاد کرده بود که عبور از آن‌ها غیرممکن می‌نمود. اما رزمندگان دلاور ایرانی با اتکا به خداوند متعال، موانع مذکور را پشت سر گذاشتند و ضربه مهمی به دشمن تجاوزگر وارد کردند، به طوری که ارتش عراق در عملیات کربلای ۵، بیش از ۸۰ فروند هواپیمای جنگی و ۷۰۰ دستگاه تانک و نفربر از دست داد و هزاران سرباز عراقی کشته، زخمی و یا اسیر شدند. عملیات کربلای ۵ به رژیم صدام نشان داد که علیرغم پشتیبانی دولت‌های غربی و عربی از این رژیم در تجاوز به خاک ایران، در مقابل رزمندگان شجاع و با ایمان ایرانی کاملاً ناتوان و آسیب پذیر است.
تقویم تاریخ؛ از قیام ۱۹ دی تا درگذشت هاشمی رفسنجانی
 
شهادت سرلشکر پاسدار احمد کاظمی
۱۵ سال پیش در چنین روزی، برابر با ۱۹ دی ۱۳۸۴ شمسی سرلشکر پاسدار احمد کاظمی، از سرداران غیور ایران زمین، به شهادت رسید.
پاسدار شهید احمد کاظمی‌در سال ۱۳۳۷ شمسی در نجف آباد اصفهان دیده به جهان گشود. با پیروزی انقلاب اسلام و در حالی که ۲۳ سال بیشتر نداشت در اوایل سال ۱۳۵۹ شمسی به کردستان رفت تا با ضد انقلاب بجنگد. او دوران جوانی خود را در جبهه‌های نبرد از کردستان گرفته تا جای جای جبهه‌های جنوب در صف مقدم مبارزه با متجاوزان بعثی در سِـمت‌هایی چون: دو سال فرماندهی جبهه فیاضیه آبادان، شش سال فرماندهی لشکر ۸ نجف، یکسال فرماندهی لشکر ۱۴ امام حسین (ع)، هفت سال فرماندهی قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) و قرارگاه رمضان و پنج سال فرماندهی نیروی هوایی سپاه گذراند. کفایت و شجاعت شهید احمد کاظمی تا بدانجا بود که مقام معظم رهبری ۳ مدال فتح بر سینه ایشان نصب نمودند. وی در اواسط سال ۱۳۸۴ از سوی فرمانده کل سپاه، به فرماندهی نیروی زمینی منصوب شد. این فرمانده قهرمان در آخرین دیدار خود با حضرت آیت الله خامنه ای، تقاضای دعا برای شهادت خویش را نمود، و سرانجام در پروازی از سمت تهران به سمت ارومیه به همراه ۱۰ نفر دیگر از همراهانش به آرزوی خود رسیده و با سقوط هواپیما به شهادت می‌رسند.
تقویم تاریخ؛ از قیام ۱۹ دی تا درگذشت هاشمی رفسنجانی
 
درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، شخصیت سیاسی مشهور ایرانی
۴ سال پیش، در روز نوزدهم دی سال ۱۳۹۵ هجری شمسی آیت الله اکبر هاشمی بهرمانی مشهور به علی اکبر هاشمی رفسنجانی، به علت ایست قلبی در سن ۸۲ سالگی درگذشت.
وی به عنوان یکی از پرنفوذترین شخصیت‌های سیاسی جمهوری اسلامی شناخته می‌شد. هاشمی در سوم شهریور ۱۳۱۳ (برابر با ۲۴ اوت ۱۹۳۴) در روستای بهرمان رفسنجان و در خانواده‌ای نسبتاً ثروتمند به دنیا آمد. وی در ابتدای دهه چهل شمسی برای ادامه تحصیل به حوزه علیمه قم رفت و با مبارزان برضد حکومت پهلوی از جمله امام خمینی (ره) همراه شد. یار دیرین امام و انقلاب به دلیل مبارزات خود بر ضد حکومت ستمشاهی پهلوی چندین بار دستگیر و زندانی شد، اما از آرمان‌های خود بازنگشت و رهبرکبیر انقلاب را تنها نگذاشت. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، آیت الله هاشمی رفسنجانی ابتدا سرپرست وزارت کشور و سپس چند دوره رئیس مجلس شورای اسلامی شد. آیت الله هاشمی رفسنجانی در دوران دفاع مقدس در دوره‌ای طولانی جانشینی فرماندهی کل قوا را بر عهده داشت. وی در سال ۱۳۶۸ شمسی (۱۹۸۹ میلادی) با رأی مردم به عنوان رییس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد و در سال ۱۳۷۲ (۱۹۹۳) نیز برای دور دوم به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد و تا سال ۱۳۷۶ (۱۹۹۷) رئیس قوه مجریه بود. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۶ با حکم رهبر انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله خامنه ای، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام شد که این مسئولیت را تا پایان عمر برعهده داشت. آیت الله هاشمی رفسنجانی در همه ادوار مجلس خبرگان به عنوان نماینده مجلس و عضو هیئت رئیسه حضور داشت. وی همچنین از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ (۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱) ریاست مجلس خبرگان رهبری را برعهده داشت.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که غروب روز یکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ در پی عارضه قلبی در بیمارستان بستری شده بود دار فانی را وداع گفت.




وبگردی