آفتاب

الیاف فایبرگلاس



الیاف فایبرگلاس اولین تقویت‌کننده‌ای بود که در کامپوزیت‌های پلیمری مدرن استفاده شد، اما از یک هنر باستانی سرچشمه می‌گیرد. در اینجا، انتهای الیاف شیشه در کنار هم بر روی تیرهای تار (رول ها یا استوانه های بزرگ) پیچیده می شود که بعداً در عملیات پارچه بافی فایبرگلاس استفاده می شود.

فایبرگلاس تقویت کننده الیاف اصلی کامپوزیت های مدرن است. اگرچه فنیقی‌ها، مصریان و یونانیان باستان می‌دانستند چگونه شیشه را ذوب کرده و آن را به الیاف نازک بکشند، تا دهه 1930 بود که این فرآیند به تولید الیاف پیوسته در مقیاس تجاری تبدیل شد که بعداً به عنوان تقویت‌کننده‌های ساختاری مورد استفاده قرار می‌گرفت.  رشته های شیشه ای پیوسته با قطرهای کوچک به اندازه 4 میکرون (4 میلیونیم متر) و طول هزاران پا. پیشرفت‌های متعاقب این فرآیند را از نظر تجاری قابل دوام و رقابتی کرد.

فرآیند تولید الیاف شیشه:

الیاف فایبرگلاس درجه نساجی از شن و ماسه سیلیس SiO2 ساخته شده اند که در دمای 1720 درجه سانتیگراد / 3128 درجه فارنهایت ذوب می شود. SiO2 همچنین عنصر اساسی در کوارتز، یک سنگ طبیعی است . کوارتز، با این حال، کریستالی است (ساختار اتمی سفت و سخت) دارد و 99٪ یا بیشتر SiO2 دارد. اگر SiO2 بالاتر از 1200 درجه سانتیگراد / 2192 درجه فارنهایت گرم شود و سپس در محیط سرد شود، متبلور شده و به کوارتز تبدیل می شود.
اگر SiO2 خالص تا 1720 درجه سانتیگراد/3128 درجه فارنهایت حرارت داده شود و سپس به سرعت سرد شود، می توان از تبلور جلوگیری کرد و این فرآیند ساختار اتمی آمورف یا مرتب شده تصادفی را که ما به عنوان شیشه می شناسیم، به دست می دهد. اگرچه به طور مداوم پالایش و بهبود می‌یابد، اما سازندگان الیاف فایبرگلاس امروزی این استراتژی گرما/سرد شدن سریع را با مراحل دیگر در فرآیندی ترکیب می‌کنند که اساساً همان فرآیند توسعه‌یافته در دهه 1930 است، البته در مقیاس بسیار بزرگ‌تر.

الیاف فایبر


این فرآیند را می توان به پنج مرحله اساسی تقسیم کرد: دسته بندی ، ذوب، فیبرسازی، پوشش و خشک کردن/بسته بندی.

خواص فایبرگلاس:

ثبات ابعادی:

فایبرگلاس از نظر ابعادی یک ماده پایدار است. مزیت ترین بخش این ماده این است که پس از قرار گرفتن در معرض دماهای بسیار پایین یا بالا منقبض یا کشیده نمی شود.

مقاومت در برابر رطوبت:

هنگامی که در معرض آب قرار می گیرد، رطوبت را جذب نمی کند و از نظر شیمیایی یا فیزیکی تغییر نمی کند. دارایی آن تحت هیچ شرایطی تحت تأثیر قرار نمی گیرد.

استحکام بالا:

نسبت استحکام به وزن بالای الیاف شیشه، آن را به ماده ای ارجح در کاربردهایی تبدیل می کند که حداقل وزن و استحکام بالا حیاتی است.

الیاف فایبر

مقاوم در برابر آتش:

فایبرگلاس یک ماده معدنی است که به صورت فراورده شده جزو دسته نخ نسوز به حساب می آید .
نه می سوزد و نه از احتراق پشتیبانی می کند. تقریباً 25٪ از استحکام اولیه خود را در دمای 1000 درجه فارنهایت (540 درجه سانتیگراد) حفظ می کند.

مقاومت شیمیایی:

بیشتر مواد شیمیایی تأثیر کمی بر فایبرگلاس دارند یا هیچ تأثیری ندارند، اما فایبرگلاس تحت تأثیر اسید هیدروفلوئوریک، اسیدهای فسفریک داغ و مواد قلیایی قوی قرار می گیرد. به طور معمول کپک نمی زند و خراب نمی شود.

خواص الکتریکی:

ثابت شده است که فایبرگلاس یک ماده عالی در کاربردهای عایق الکتریکی است. ترکیبی از خواصی مانند استحکام بالا، جذب رطوبت کم، مقاومت در برابر حرارت و ثابت دی الکتریک پایین، آن را برای بردهای مدار چاپی و لاک های عایق ایده آل می کند.

رسانایی گرمایی:

ترکیبی از خواصی مانند ضریب انبساط حرارتی پایین و هدایت حرارتی، فایبرگلاس را از نظر ابعادی به ماده ای پایدار تبدیل می کند که در مقایسه با آزبست و الیاف آلی، گرما را به سرعت دفع می کند.

سازگاری با ماتریس های آلی:

الیاف شیشه در اندازه های مختلف به دست می آید. در مورد فاکتور سازگاری، الیاف شیشه توانایی ترکیب با بسیاری از رزین های مصنوعی و حتی با ماتریس های معدنی خاصی مانند سیمان را دارد.

عدم پوسیدگی:

فایبرگلاس پوسیده و پوسیده نمی شود. کاملا تحت تأثیر عمل جوندگان و حشرات قرار نمی گیرد.

ترکیب شیمیایی فایبرگلاس:

هنگامی که در معرض آب قرار می گیرد، رطوبت را جذب نمی کند و از نظر شیمیایی یا فیزیکی تغییر نمی کند. دارایی آن تحت هیچ شرایطی تحت تأثیر قرار نمی گیرد.

مزایای فایبرگلاس:

1-در لمس نرم و انعطاف پذیر است.
2-استحکام کششی بالایی دارد.
3-ضد آتش، حشرات موذی، آب و اسیدها.
4-عایق حرارتی و صوتی.
5-مقاومت ضربه ای بتن را افزایش می دهد و خزش های انقباضی را محدود می کند.

الیاف فایبر

معایب  الیاف فایبرگلاس :

الیاف فایبرگلاس به ویژه مستعد رطوبت است.  
رشد کپک زمانی رخ می دهد که رطوبت در عایق فایبرگلاس وجود داشته باشد. در فایبرگلاس در مقایسه با سایر مواد عایق مانند سلولز شل پر شده رایج تر است. زیرا سلولز اجازه حرکت هوای آزاد را نمی دهد که منافذ قالب را حمل می کند و رطوبت را ارائه می دهد. اسپورهای کپک موجود در هوا که در الیاف عایق فایبرگلاس ته نشین می شوند، حتی زمانی که در معرض رطوبت ناشی از بخار آب موجود در هوا یا به دلیل متراکم شدن قرار می گیرند، رشد می کنند. کپک یکی از دلایل کیفیت هوای ناسالم داخل خانه است و همچنین علائم آلرژیک را در افراد مبتلا ایجاد می کند.
برای خرید و یا کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت آگرین نسوز مراجعه فرمایید.
و یا اگر سریعا قصد خرید ،  مشاوره و راهنمایی دارید با ما تماس حاصل فرمایید .
36059765-36056800
بهروز فرج زاده : 09021025124
آدرس ما : میدان امام خمینی – خیابان امیرکبیر – نرسیده به سعدی جنوبی – نبش ناظم الاطبا جنوبی



وبگردی