آفتاب

امیر گل رو عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفتگو با «ترابران» خبر داد؛

راه اندازی سامانه پایش سلامت راه توسط متخصصین داخلی



عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر از راه اندازی سامانه ای با عنوان پایش سلامت راه یا پروفایلر (RSP) خبرداد.

ترابران: امیر گل رو گفت: این سیستم، اطلاعات مربوط به وضعیت روسازی و ناهمواری های سطحی طولی و عرضی، زبری سطح روسازی و به طور کلی خرابی ها را با سرعت بالا (تا 120 کیلومتر در ساعت ) جمع آوری می کند.
مدیر کل همکاری‌های علمی و بین المللی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، درباره نوع اطلاعات سیستم پروفایلر، بیان کرد: اطلاعات این دستگاه شامل عکس پروفیل راه و میزان درشت بافت سطح روسازی است که در نهایت با قرارگیری در یک سامانه تحت وب، عملیات مناسب تعمیر و نگهداری را در چرخه عمر روسازی با بودجه دقیق پیشنهاد می دهد تا بتوان با فعالیت های پیشگیرانه هزینه چرخه عمر را به حداقل میزان کاهش داد.
وی با تاکید بر اهمیت عملیات پیشگیرانه در حوزه های صنعتی، افزود: به کارگیری سامانه پایش سلامت راه علاوه بر کاهش هزینه های تعمیرات و نگه داری تا یک چهارم هزینه های قبلی ، منجر به افزایش طول عمر روسازی هم می شود .
به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر، در این سامانه از روش پردازش تصویر استفاده می شود و در آینده قرار است از روش های هوش مصنوعی استفاده شود .
گل رو ادامه داد: با انجام مداوم پایش سلامت راه ها، همه اطلاعات سالانه در یک پایگاه دانش ثبت می شود که میتوان براساس آن، همواره میزان بودجه استفاده شده، میزان بهبود و پیشرفت وضعیت روسازی و مقایسه شرایط راه ها در سالهای مختلف را مورد ارزیابی قرار داد.
عضو هیات علمی دانشکده عمران و محیط زیست، پروفایلر را بروزترین سامانه موجود در ایران معرفی کرد و افزود: این سامانه از لحاظ فناوری High tech بوده و قابلیت تولید در داخل کشور را ندارد، به ویژه لیزرهای موجود در سیستم که از خارج وارد شده و در داخل کشور مورد بهره برداری قرار می گیرد.
گل رو از همکاری دانشگاه امیرکبیر با توسعه سامانه مدیریت روسازی فرودگاه امام و پایش تمام خطوط BRT شهرداری تهران توسط این سامانه خبرداد و اظهار کرد: تا کنون سه استان همدان، کرمانشاه و ایلام هم تحت پروژه مدیریت روسازی کشور قرار گرفته و داده های مربوط به آنها برداشت شده است.
وی گفت: تاکنون سرمایه گذاری این سیستم توسط بخش خصوصی انجام شده و در دانشگاه علاوه بر مصارف صنعتی، در مباحث پژوهشی هم مورد استفاده قرار می گیرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، با اشاره به تفاهمنامه مشترک دانشگاه با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، تصریح کرد: تا کنون حمایت های انجام شده بیشتر معنوی و تحت لوای همین تفاهمنامه بوده ؛ هرچند که برای شروع کار یک وام ابتدایی هم از طرف دانشگاه به این پروژه تعلق گرفت.
به گفته وی مهمترین حمایت لازم در این حوزه، اعتماد بخش های دولتی و محول کردن پروژه ها به این سیستم است که متاسفانه در حال حاضر این اعتمادسازی در بدنه دولت انجام نشده و بیشتر پروژه ها انحصاری به سیستم دیگری واگذار می شود.
گل رو در ادامه یادآور شد: باتوجه به شرایط اقتصادی و تحریمی کشور، از دیگر چالش های ما در این سیستم، گران بودن ابزارهای آن است که در صورت صدمه، بازیابی و بکارگیری دوباره آنها بسیار مشکل است؛ بنابراین برای حل این معضل نیاز به بومی سازی داریم که خوشبختانه مراحل مهندسی معکوس و بومی سازی آن، به طور کامل در دانشگاه امیرکبیر انجام شده و آمادگی هرگونه ساخت و تعمیر سامانه را داریم اما متاسفانه بدلیل نبود اعتماد کافی در بدنه دولت، در حال حاضر تقاضایی برای این مورد وجود ندارد.
استادیار گروه آموزشی ژئوتکنیک و راه و ترابری، در پایان خاطرنشان کرد: متقاضی این سیستم در اصل دولت است که به دلیل دولتی بودن آن از نگاه بیزنسی این کسب و کار جذابیت لازم را ندارد مگر اینکه در ادامه امکان همکاری با شرکتهای خصوصی نگهدارنده راه فراهم شود .




وبگردی