آفتاب

داستان یک توسعه دهنده: چطور ساخت یک بازی با سرویس های موبایل هواوی به زندگی پرندگان کمک می‌کند



این یک حقیقت است که این روزها اکوسیستم طبیعی زندگی پرندگان در معرض خطر بوده و حتی تنوع زیستی آنها نیز آسیب دیده است. اما آیا توسعه دهندگان و افراد فعال در حوزه فناوری می‎توانند در این زمینه و بهبود وضعیت زندگی پرندگان در کره زمین مشارکت داشته باشند.

ژو چنگینگ که یک مهندس توسعه دهنده نرم‌افزار در دانشگاه سوچو چین است به همراه تیم تحت هدایت خود در توسعه بازی موسوم به Commensalism راهکاری را پیشنهاد داده که شاید بتواند به آگاهی کاربران در محافظت هر چه بیشتر از زیست بوم این موجودات زیبا، کمک کند.

وقتی دغدغه دانشجویان برنامه‌نویسی محافظت از طبیعت باشد

ژو چنگینگ همواره علاقه خاصی به زندگی حیوانات و به خصوص پرندگان داشته است. او در اوقات فراغت خود به طبیعت گردی، کوهنوردی و عکاسی از مناظر طبیعی می‎پردازد. همین نزدیک‎تر شدن به طبیعت موجب شده تا رابطه عمیقی بین او و محیط زیست شکل گیرد. اما موضوعی که در این مطلب می‎خواهیم به معرفی آن بپردازیم زمانی شروع شد که اخباری در مورد آسیب رسیدن به پرندگان در طبیعت منتشر شد.


هوآوی


این اتفاق ژو و چند تن از هم‌کلاسی‎هایش را به این فکر انداخت تا با استفاده از تخصص خود، بازی پازل‎مانندی را طراحی کنند که بتواند علاوه بر سرگرم کردن کاربران، آموزش‎های مهمی در مورد زندگی پرندگان به آنها بدهد. این ایده در نهایت منجر به خلق بازی Commensalism شد.
ژو در این زمینه می‎گوید که او و دوستانش همواره به فکر خلق یک بازی بوده‎اند ولی مشکل آنها یک ایده کامل و مناسب بوده است. ایده آشنا کردن کاربران با زندگی پرندگان همان چیزی بوده که همیشه به دنبالش بوده‎اند.
Commensalism در واقع بازی است که به نوعی طراحی شده تا به انسان‎ها یاد دهد که چطور زندگی مسالمت‎آمیزی را در کنار پرندگان شکل دهند. در این بازی شما به عنوان یک فرد محافظ پرندگان باید وظایفی که در طول بازی سپرده می‎شود را به بهترین شکل انجام دهید؛ وظایفی که در نهایت موجب ارتقای سطح دانش شما در مورد پرندگان می‎شود.
در واقع گیم پلی بازی به نحوی طراحی شده تا شما با بازدید بیشتر از مکان‎های زندگی پرندگان و پناهگاه‎های آنها بتوانید امتیاز بیشتری به دست آورده و مراحل بازی را پشت سر بگذارید. در عین حال موتور بازی تلاش می‎کند تا با اتخاذ استراتژی‎ها و اطلاعات صحیح، نشان دهد که چطور تصمیم‎گیری‌‎ها، فعالیت‎ها و رفتارهای انسانی می‎تواند بر زیستگاه طبیعی این موجودات اثر بگذارد.
این بازی به کاربر آموزش می‎دهد تا اطلاعات کافی در مورد پرندگان را آموخته و به سوالاتی در خصوص اجداد و نسل‌های مختلف از یک پرنده، غذاهایی که مورد علاقه اوست و بهترین شرایط زندگی‎اش پاسخ دهد. برای مثال می‎توانید بفهمید یک جغد در طول سال چند موش را می‎خورد یا اگر رشته تکامل غازها را دنبال کنیم، با چه موجودات دیگری روبرو می‎شویم.

دانشجویان توسعه دهنده پلتفرم HMS و گشودن دنیای جدید از فرصت‌‎های خلق هدف

اگر از دانشجویان یا حتی علاقه‎مندان به دنیای شیرین برنامه‎نویسی باشید می‎دانید که ساخت یک برنامه مستقل تا چه حد چالش‎برانگیز است. در مورد تیم طراح داستان ما نیز اوضاع به همین منوال بوده و این گروه برای درک و استفاده هر چه بهتر از قابلیت‎های HMS Core با مشکلاتی روبرو شده‎اند. اما اوضاع زمانی بدتر می‎شود که بدانید برای یافتن پاسخ سوالات خود باید روش‎های جدیدی را در پیش گیرید.
اما خبر خوب این است که هواوی به هیچ عنوان گروهی که به سمت پلتفرم توسعه نرم‎افزاری‌‎اش آمده باشند را تنها نمی‎گذارد. این شرکت برنامه مخصوص HUAWEI Students Developers را به همین منظور طراحی کرده تا اجازه دسترسی کامل به اکوسیستم سرویس‎های موبایل هواوی (HMS) را با برگزاری کارگاه‎های متعدد آنلاین و آفلاین فراهم نمیاد. این بستر در واقع محلی برای تعامل کاربران، دانشجویان و توسعه‎دهندگان پلتفرم HMS است تا به آنها امکان به اشتراک‎گذاری و یاری گرفتن از دیگری برای حل مشکلات‌شان را میسر کند.


 هوآوی


ژو در بخشی از روایت ماجرای خود می‎گوید که همراه با توسعه‎دهندگان مستقل، تیم پشتیبانی فنی هواوی نیز با صبر و حوصله‎ای مثال‎زدنی، حمایت و همکاری خود را با آنها آغاز کرده و به آنها کمک می‎کند تا چطور بر مشکلات خود فائق آمده و پاسخ سوالاتشان را دریافت کنند.
در این زمینه نرم‎افزار Commensalism به خوبی توانسته از امکانات و قابلیت‎های اکوسیستم HMS استفاده نموده تا عملکردهای مورد نظر خود در بازی را به بهترین شکل پیاده‎سازی کرده و در عین حال شرایط هماهنگی کاربران تیم توسعه دهنده را نیز تسهیل کند.
این تیم به مدت شش ماه روی پروژه خود کار کرده و علی‎رغم عدم تحویل کار در چندین ددلاین تعریف شده، توانستند اولین نسخه ویژه Commensalism را در فروشگاه HUAWEI AppGallery منتشر کنند. در واقع، زمانی که نسخه اول عرضه شد، تیم از قبل برنامه ریزی برای نسخه بعدی را آغاز کرده بود. هدف آنها ادغام قابلیت‌های بیشتر HMS و فناوری‌های محبوب، مانند واقعیت افزوده، برای ارائه تجربه‌ای واقعی و همه‌جانبه بوده است. علاوه بر این، تیم برنامه‌ریزی کرد تا از فناوری بینایی کامپیوتری برای ارائه قابلیت شناسایی پرنده بر اساس دسته‌بندی خانواده آنها استفاده کند.


 هوآوی


خانم ژو در انتهای روایت داستان خود و تیم توسعه دهنده هواوی به این نکته نیز اشاره کرده که در هر نقطه‎ای که آنها با مشکل مواجه شوند، تیم پشتیبانی هواوی به خوبی به کمک آن‎ها آمده تا مسائل را با کمک خود حل کنند. ژو در ادامه می‎گوید که دیگر آنها از شکست نمی‎ترسند و بدون نگرانی به خلق و پیاده‎سازی ایده‎های خود در طراحی و نسخه‎های بعدی نرم‎افزار و بازی خود می‎پردازند؛ نسخه‎هایی که بدون شک می‎توانند اقدامات فعالانه و هوشمندانه‎ای را برای محافظت هر چه بیشتر از پرندگان به کار بندد.




وبگردی