ولت‌سنج VOLTMETER

ابزاری است برای اندازه‌گیری اختلاف پتانسیل میان دو نقطه از یک مدار برقی. ساختمان آن نظیر ساختمان آمپرسنج است با این تفاوت که مقاومت بزرگی، به‌طور زنجیری در آن قرار داده شده …

ابزاری است برای اندازه‌گیری اختلاف پتانسیل میان دو نقطه از یک مدار برقی. ساختمان آن نظیر ساختمان آمپرسنج است با این تفاوت که مقاومت بزرگی، به‌طور زنجیری در آن قرار داده شده و ابزار برحسب ولت مدرج شده است. برای اندازه‌گیری اختلاف پتانسیل میان دو نقطه، ولت‌سنج را به‌طور موازی میان آن دو نقطه وصل می‌کنند، درین صورت جریان کمی از آن می‌گذرد و اختلاف پتانسیل میان دو نقطه، به‌طور دقیق خوانده می‌شود.
ولت‌سنج اسبابی برای اندازه‌گیری اختلاف پتانسیل میان دو نقطه این اسباب اساساً شامل آرایشی شبیه به آمپرسنجی است با یک مقاوت زیاد که به‌طور متوالی در دستگاه جای داده شده و برحسب ولت مدرج شده است. وقتی این وسیله میان دو نقطه که اندازه‌گیری اختلاف پتانسیل آنها مورد نظر است، به‌طور موازی بسته می‌شود جریان بسیار اندکی از آن می‌گذرد و خواندن صحیح ولتاژ حاصل می‌شود. ولت‌سنج با سیم‌پیچ متحرک را در جریان مستقیم تنها با یک‌سوسازی می‌توان به‌کار برد و ولت‌سنج با آهن متحرک را برای هر دو جریان مستقیم و متناوب می‌توان به‌کار برد. ولت‌سنج‌های دیجیتال (رقمی) اسباب الکترونی‌اند که قرائت ولتاژ در آنها به‌وسیله ارقام صورت می‌گیرد.
ولت‌سنج با لامپ خلاء ولت‌سنجی که معمولاً دارای یک مدار پلوار و تعدادی لامپ سه قطبی است که در دو بازوی آن چنان به‌هم متصل شده‌اند که اگر مقداری ولت به شبکه فرمان یکی از لامپ‌های سه قطبی بدهیم تعادل پل به‌هم می‌خورد. اختلافی که میان جریان‌های کاتود و صفحهٔ آنود پدید می‌اید از یک سنج جریان مستقیم که در دستگاه وجود دارد، می‌گذرد، ولتاژی که نشان داده می‌شود متناوب با ولتاژی است که به شبکهٔ فرمان یک لامپ پل شده داده شده است. از مختصات اصلی این دستگاه می‌توان از مقاومت ورودی بسیار بزرگ و سبکی نسبی بار خارجی مدارهای اندازه گرفته شده نام برد.