ـ بزرگ خاندان "آشر" از دوستش (لامی) دعوت میکند که به دیدارش بیاید و شاهد از دست رفتن بانوی خانه باشد. "رودریک آشر" (دوبوکور) در حال نقاشی تکچهرهای از همسرش، "مادلن" (آبل ـ گانس) است و هر چه کار پیش میرود زن بیشتر به مرگ نزدیک میشود. اما "رودریک" حاضر به نیمه تمام رها کردن نقاشی نیست...
ـ فیلمی بر مبنای دو داستان از ادگار آلن پو که به جهت حال و هوایش از فیلمهای اکسپرسیونیستی آلمان تأثیر میگیرد. اما به هر حال جنگ زبان سینما در جنبش آوانگارد سینمای صامت فرانسه خوانده میشود. اگرچه در خود جنبش نیز استثناء است. چون برای ایستانن آوانگارد بودن نه به معنای تعلق به جنبشی داشتن، تکیه بر فن و آئینی کردن یا در جریان پسند روز قرار گرفتن، بلکه بیش از هر چیز نوعی دیدگاه نسبت به زندگی بود. دیدگاهی که میل به تغییر داشت و جلوی هر تفکر "توتالیتر"ی میایستاد.