ـ جنایتهای پیدرپی قاتل مرموزی معروف به "جک قصاب"، لندن را در ترس و وحشت فرو برده است. غریبهای بهنام "جاناتان درو" (نوولو) وارد خانهای با اتاقهای اجارهای میشود. رفتار مرموز غریبه و بهخصوص محبتهایش به دختر صاحبخانه (جون)، آرام آرام، سوءظن همه را برمیانگیزد که او همان "جک قصاب" است. سرانجام غریبه لو میرود و دستگیر میشود. با این همه به زودی فرار میکند و جمعیتی به تعقیبش میپردازند. اما در آخرین لحظهها بیگناهی او که خواهر خودش یکی از قربانیان "جک قصاب" بوده به اثبات میرسد.
ـ نخستین اثر "کامل" استاد (به قول خودش)، به تأثیری روشن از سینمای اکسپرسیونیستی آلمان و دستمایهای که بعدها از شاخصهای کارش میشود: مردی به جرمی که مرتکب نشده تحت تعقیب قرار میگیرد. تماشاگر، اینجا، تیزبینی را در نمایشی کردن جزئیات زندگی روزمره میبیند، و همچنین دیدی انتقادی را از سبعیتی که در مردم عادی، به لطف کنار یکدیگر قرار گرفتن، بیدار میشود (جلوتر از فریتس لانگ در فیلمهای M، سال ۱۹۳۱ و خشم، ۱۹۳۶). هیچکاک را در مستأجر، برای نخستین بار نیز، روی پرده (برای چند لحظه) میبینیم. فیلم در سالهای ۱۹۳۲، ۱۹۴۴ و ۱۹۵۴ بازسازی شد.