ابوالحسین بن هند,ابوالحسین علی بنهند قرشی فارسی ,از عرفای مشهور سده 4ق/10واز بزرگان مشایخ فارس که با جنید وعمرو بن عثمان مکی و جعفر حذأ صحبت داشته است(سلمی,414,ابونعیم,10/362,انصاری,412,ابن مقلن149).در برخی از منابع کنیه او ابوالحسن امده است(جنید شیرازی,370,عیسی بن جنید395,دیلمی220)زرکوب شیرازی نام او را به صورتی مغشوشو نادرست اورده است(ص143,نک قزوینی,370).ابوالحسین از مردم فسا بود (روز بهان,شرح شطحیات42)و در همان شهر در گذشتمزار وی تا تالیف شیراز نامه در انجا باقی بوده است(زرکوب, همانجا)اما در هیچ یک از منابع سال وفاتش ذکر نشده است.در برخی از منابع متأخر امده است که ابوالحسن ازابوبکر شبلی و او از جنید اجازه ار شاد داشته و خرقه شیخ صدرالدین قونی ومحیی الدین ابن عربی نیز از طریق شیخ عبدالقادر گیلانی به ابوالحسن می رسیده است(معصومعلی شاه2/441).وی مورد احترام مشایخ عصر خود بوده است,چندان که در مسائل عرفانی به او رجوع می کردند(نک:سراج,230,روزبهان همانجا)و کسانی چون مومل جصاص(استاد ابن خفیف)از وی نکات عرفانی و رموز الهی می اموختن(زرکوب همانجا).وی با ابن خفیف نیز ارتباط نزدیک داشته وبنابر داستانی کرامت امیز که در سیره ابن خفیف امده استابوالحسن در ضیافتی که مادر ابن خفیف ترتیب داده بودحضور داشت ودر میان جمع از حاضران می خواست که سهم خوراک ابن خفیف را که در ان هنگام به فساد رفته بود نگاه دارد .حاضران میگفتند در سفر است لیکن ابوالحسین بر گفته خود اصرار می ورزید.در همین حال ابن خفیف از راه رسیدو ابوالحسین شادی کنان برپا خواست گفت:((قلبم هرگز دروغ نگفته است ))(دیلمی همانجا,جنید شیرازی,369_371).روزبهان بقلی او را در شمارکسانی که کراماتی داشته اند,أورده است (مشروب الارواح,316,نیزنک:انصاری ,413).اقوال ابوالحسین نمودار اراعرفانی اوست که بیشتر منابع معتبر یاد شده است .از سخنان وی چنین استنباط می شود که اساس طریقت وی بر پایه زهد و تقوا بوده است زهدی که با معرفت حسن سلوک با خلق خدا همراه باشد (نک:سلمی,415_416).وی صفای عبادات معاملات را وابسته به صفای معرفت در چهار چیز می داند:معرفت خداوند, معرفت نفس,معرفت موت,و معرفت امور بعد از موت(نک:سراج,همانجا).مأخذ:ابن ملقن,عمربن علی,طبقات اولیابه کوشش نورالدین شربیه,بیروت,1406ق/1986م,ابونعیم اصفهانی,احمد ابن عبدالله,حلیه اولیا,قاهره,1357ق/1938م,انصاری هروی,خواجه عبدالله,طبقات صوفیه,به کوشش عبدالحی حبیبی,کابل,1341ش,جنید شیرازی,ابولقاسم,شدالزارفی حطالاوزار,به کوشش محمد قزوینی و عباس اقبال ,تهران,1328ش,دیلمی,ابوالحسن,سیرت شیخ الکبیر ابوعبدالله ابن الخفیف الشیرازی ,ترجمه رکن الدین یحیی بن جنید به کوشش ا.شیمل طاهری,تهران 1363ش,روز بهان بقلی,شرح شطحیات,به کوشش هانری کربن ,تهران,1360ش,همو,مشرب الارواح,به کوشش نظیف محرم خواجه,استانبول,1973م,زرکوب شیرازی,احمد بن شهاب الدین,شیرازنامه,به کوشش اسماعیل واعظ جوادی,تهران 1350ش,سراج طوسی عبدالله بن علی,اللمع فی التصوف ,به کوشش نیکلسون,لیدن ,1914م,سلمی,محمد بن حسین ,طبقات الصوفیه, لیدن 1960م,عیسی بن جنید شیرازی, هزار مزار (ترجمه شدالازار)به کوشش نورانی وصال,شیراز 1364ش,قزوینی محمد تعلیقات بر شد الازار(نک:هم,جنید شیرازی ), معصومعلی شاه, محمد معصوم شیرازی,طرائق الحقایق ,محمد جعفر محجوب , تهران 1339ش.غلامعلی آریا </p>