اَبوبَشْرِ عَمّی، احمدبن ابراهیم بن مُعلّی بن اسد (د بعد از 350ق/961م)، محدث و مورخ امامی. از زندگی وی اطلاع اندکی در دست است. نسبت او به «عمّ» که لقب نیای بزرگش مُرّه بن مالک، از موالی قبیلۀ بنی تمیم بود، باز میگردد. مره بن مالک به همراه طایفۀ خود به فارس کوچ کرده بود، ولی ابوبشر، پدر و عمش در بصره اقامت داشتند (نجاشی، 96). شماری از شرح حال نویسان نسب او را احمد بن ابراهیم بن احمد بن معلی آوردهاند (طوسی، الفهرست، 21؛ ابن شهر آشوب، 18؛ قس: ابن ندیم، 247)، ولی از آنجا که به تصریح نجاشی (همانجا) جدش معلی بن اسد و عمش اسد بن معلی از یاران نزدیک صاحب الزنج (مق 270ق/883م) بوده و ابوبشر اخبار صاحب الزنج را به حکایت آنان روایت کرده است، احتمالاً باید معلی نام نیای وی باشد نه نیای بزرگش. رجالنویسان امامی او را ثقه شمرده و تصریح کردهاند که وی از محدثان اهل سنت بسار روایت داشته است (نجاشی، همانجا؛ طوسی، همانجا، رجال، 446). مؤلفان عبدالعزیز بن یحیی جلودی را استاد برجستۀ او دانستهو افزوده اند که ابوبشر مستملی او بوده و تألیفات وی را روایت کرده است (ابن ندیم، نجاشی، همانجاها؛ طوسی، الفهرست، همانجا). از مشایخ دیگر او میتوان محمد بن زکریا غلابی (د 298ق/911م) و زکریا بن یحیی ساجی را نام برد (ابن بابویه، 382-383؛ مفید، 90). از میان راویان او نیز باید از ابوالفرج اصفهانی، محمد بن وهبان دبیلی و حسین بن حُصَین عمی یاد کرد (مفید، 88؛ نجاشی، 96، 325؛ فخار، 136، 267، 278). ابوبشر تدلیفاتی در تاریخ و حدیث داشته که نسخه های آنها در دست نیست و نجاشی (ص 96) فهرستی از آنها به دست داده است: 1. التاریخ، با دو تحریر مفصل و مختصر؛ 2. مناقب امیرالمؤمنین(ع)؛ 3. اخبار صاحب الزنج بالبصره (نیز نک : ابن طاووس، فرج المهموم، 213)؛ 4. الفرق، که نجاشی آن را ستوده است؛ 5. اخبار السید اسماعیل (الحمیری)؛ 6. شعر السید؛ 7. عجائب العالم؛ 8. مثالب القبائل، که آن را بینظیر خواندهاند. همچنین ابن ندیم (همانجا) محن الانبیاء و الاوصیاء و الاولیاء، و ابن طاووس (الامان، 96) کتاب الابواب الدامغه را به وی نسبت دادهاند.