آفتاب

راهکارهای مقابله در مقابل ویروس کرونا (کووید19) برای عموم



با بررسی های منظم و اطلاعات به روز رسانی شده سازمان بهداشت جهانی و مقامات سلامت عمومی ملی و محلی خود، از آخرین اخبار در مورد ویروس کووید 19 آگاه شوید و از خود و دیگران در مقابل ویروس محافظت کنید

اگر کووید 19 در جامعه شما در حال گسترش است با رعایت برخی اقدامات پیشگیرانه ساده مانند رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک، گردش هوا مناسب در اتاق ها، جلوگیری از تجمع و ازدحام جمعیت، شستن مرتب دست ها و سرفه به آرنج یا حالت خمیده از خود و اطرافیان مراقبت کنید. راهکارهای پیشگیرانه را در محل زندگی و کار خود بررسی کنید و آن ها را انجام دهید.

برای محفاظت کردن از خود و دیگران در برابر کووید 19 چه باید کرد

1- حداقل یک متر فاصله را با اطرافیان رعایت کنید و در هنگام سرفه، عطسه یا صحبت کردن، خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهید. البته در محیط های بسته سعی کنید بیشتر از یک متر با اطرافیان خود فاصله داشته باشید. (فاصله بیشتر= امنیت بیشتر)  

2- استفاده از ماسک را جزئی عمومی در زندگی روزمره خود بدانید و به آن اهمیت دهید.

3- دستان خود را قبل از ماسک زدن و همچنین قبل و بعد از برداشتن آن ضد عفونی  کنید.

4- مطمئن شوید که ماسک  بینی، دهان و چانه  شما را می پوشاند.

در اینجا به برخی از موارد خاص در مورد نوع استفاده از ماسک و زمان استفاده از آن اشاره خواهیم کرد

استفاده از ماسک بستگی به میزان ویروس و محلی که در آن زندگی می کنید، کجا می روید و چه نوع فردی هستید دارد.

 - از ماسک پارچه ای استفاده کنید مگر اینکه در گروه خطر خاصی باشید. این موضوع به ویژه هنگامی حائز اهمیت است که شما نمی توانید از نظر جسمی فاصله اجتماعی را  داشته باشید، به ویژه در محیط های پر ازدحام و شلوغ که مجهز به سیستم تهویه مناسب نیستند.

 - از ماسک پزشکی (جراحی) استفاده کنید اگر:

1-  بیش از 60 سال سن دارید.

2-  دارای شرایط پزشکی خاص و حساس هستید. 

3-  احساس ناراحتی می کنید.

4-  عضوی از  یک خانواده بیمار هستید.

 برای کارکنان بهداشت، استفاده از ماسک های پزشکی و تجهیزات محافظت شخصی  هنگام محافظت از بیماران مشکوک، احتمالی یا تایید شده به COVID-19 ضروری هستند. نمونه ای از ماسک های تنفسی عبارتند  (مانند FFP2 ،FFP3 ،N95 و N99)  که باید استفاده شوند. با مشاهده یا خواندن این گزارش درباره نحوه آلوده شدن افراد به کووید 19 واکنش بدنشان بیشتر بدانید.

چگونه محیط خود را ایمن تر کنیم

1- از اجتماع  اجتناب کنید: به خصوص در فضاهایی که بسته، پرازدحام یا مکان هایی که تماس نزدیک دارند.

2- شیوع ویروس در مکان های پر ازدحام مانند رستوران ها، کسب و کارهای دسته جمعی و گروهی، باشگاه های ورزشی مانند پرورش اندام، باشگاه های شبانه و عبادتگاه هایی که مردم در آن جمع می شوند بیشتر گزارش شده است. البته اغلب در محیط های پر ازدحام بسته که با صدای بلند صحبت می کنند، فریاد می کشند، تنفس شدید دارند یا آواز می خوانند نیز ویروس با شدت بیشتری گسترش پیدا می کند.

3- خطر ابتلا به کوید-19 در فضاهایی که شلوغ هستند و گردش هوا در آن ها مناسب نیست و افراد آلوده به ویروس نیز مدت طولانی را با هم در این مکان ها می گذرانند بیشتر است. در این مکان ها ویروس توسط قطرات تنفسی با سرعت بیشتری گسترش می یابد و با توجه به این موضوع اقدامات پیشگیرانه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

4- ملاقات با افراد در بیرون ( اجتماعات در فضای باز نسبت به فضای بسته ایمن تر هستند، به خصوص اگر فضاهای بسته کوچک و بدون ورود هوای بیرون باشد.)

برای آگاهی بیشتر در مورد نحوه برگزاری رویدادهایی مانند اجتماعات خانوادگی، بازی های فوتبال کودکان و مناسبت های خانوادگی، گزارش ما را در مطالعه کنید.

از حضور واجتماع  در محیط های  شلوغ و سربسته خودداری کنید اما اگر امکان این امر وجود ندارد ، اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید:

1- پنجرها را باز کنید ( مقدار "تهویه طبیعی" را در داخل خانه افزایش دهید )

2- ماسک بزنید ( اصول بهداشت خوب و اساسی را فراموش نکنید )

WHO سازمان جهانی پرسش و پاسخ هایی را درمورد تهویه مطبوع برای عموم مردم و افرادی که در فضاهای عمومی و ساختمان ها حضور دارند و آن ها را مدیریت می کنند منتشر کرده است.

- دستان خود را به طور منظم و کاملاً با مالش دست ها بر روی هم با استفاده از الکل و مواد ضد عفونی کننده تمیز کنید و یا آنها را با آب و صابون بشویید. این امر میکروب ها  به ویژه ویروس هایی را که ممکن است روی دست شما باشد را از بین می برد.

- از دست زدن به چشم، بینی و دهان خودداری کنید. دست ها بسیاری از سطوح را لمس می کنند و می توانند آلوده به ویروس ها شوند و پس از آلودگی، دست ها می توانند ویروس را به چشم، بینی یا دهان منتقل کنند. و به این ترتیب ویروس می تواند وارد بدن شما شود و شما را آلوده کند.

- هنگام سرفه یا عطسه دهان و بینی خود را با آرنج در حالت خم شده خود بپوشانید. سپس دستمال کاغذی استفاده شده را بلافاصله درون سطل آشغال بیندازید و دستان خود را بشویید. با رعایت بهداشت تنفسی از افراد اطراف خود در برابر ویروس ها که باعث سرماخوردگی، آنفولانزا و کووید 19 می شوند، محافظت کنید.

- سطوح را به طور مرتب تمیز و ضد عفونی کنید. به خصوص آنهایی که مرتباً لمس می شوند، مانند دستگیره در، شیرآب و صفحه کلید تلفن.

اگر حالتان بد شد چه کاری باید انجام دهید، طیف کاملی از علائم کووید 19 را بدانید

- شایعترین علائم کووید 19 شامل تب، سرفه خشک و خستگی است.

- علائم دیگری که کمتر شایع هستند و ممکن است در برخی از بیماران مشاهده شود شامل از دست دادن حس بینایی یا بویایی، درد و ناراحتی، سردرد، گلودرد، گرفتگی بینی، قرمزی چشم، اسهال، یا دانه پوستی است.

- تا زمانی که به طور کامل بهبود پیدا نکرده اید، در خانه بمانید و خود را قرنطینه کنید و برای مشاوره با مراکز بهداشتی با خط تلفن خود تماس بگیرید.

- از فردی بخواهید وسایل مورد نیاز را برای شما بیاورد. اگر می خواهید به بیرون از خانه بروید و یا اگر شخصی در نزدیکی شما حضور دارد حتما از ماسک پزشکی استفاده کنید تا دیگران به ویروس آلوده نشوند.

- اگر تب، سرفه و یا مشکلی در تنفس دارید بلافاصله به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. اگر می توانید ابتدا با تلفن تماس بگیرید و از دستورالعمل های بهداشتی محل زندگی خود آگاه شوید و آن ها را انجام دهید.

- از منابع معتبر مانند سازمان بهداشت جهانی یا مقامات بهداشت محل زندگی خود در جریان آخرین اخبار قرار بگیرید. مقامات محلی و ملی و واحدهای بهداشت عمومی برای آگاهی در مورد اینکه مردم منطقه شما برای محافظت از خود باید چه کاری انجام دهند بهتر می تواند به شما کمک کنند.   

منبع: سازمان بهداشت جهانی

مترجمین: محفوظ الله راشد - محمدجواد محمدی اسد




وبگردی