آفتاب

احتمال ابتلای همزمان به کرونا و آنفولانزا وجود دارد؟



شاید فکر کنید که اگر مبتلا به آنفولانزا شده باشید به کرونا مبتلا نمی‌شوید؛ باید بگوییم اشتباه فکر می‎کنید!

پاییز و زمستان امسال علاوه بر اینکه باید مراقب باشیم به ویروس آنفولانزای فصلی مبتلا نشویم، باید خیلی رعایت کنیم که دچار بیماری کرونا هم نشویم. شاید فکر کنید که اگر مبتلا به آنفولانزا شده باشید به کرونا مبتلا نمی‌شوید؛ باید بگوییم اشتباه فکر می‎کنید! سیستم ایمنی افراد با یکدیگر متفاوت است و پاسخ‌های متفاوتی هم به بیماری‌های مختلف می‌دهد. به عنوان مثال شاید ویروس کرونا در بدن یک فرد مغلوب شود یا علائمی مانند سرما خوردگی از خود نشان دهد؛ اما در بدن همین فرد ویروس آنفولانزا خطرات جدی را به وجود آورد. به دلیل اینکه در حال حاضر پروتکل‌های بهداشتی را برای قطع زنجیره‌ی کرونا رعایت می‌کنیم، آنفولانزای فصلی نتوانسته خود را به صورت قابل توجهی نشان دهد. هر ساله معمولا در حدود اواسط نوامبر، آنفولانزای فصلی آسیب جدی به جوامع نیم‌کره شمالی وارد می‌کرد؛ اما آمار امسال انگشت شمار است و می‌توان گفت مردم جهان در مقابله با آنفولانزای فصلی عالی عمل کردند؛ اما به این معنا نیست که تهدید دو جانبه‌ ویروس کرونا و آنفولانزای فصلی بر طرف شده است.
بیشتر بخوانید:

چگونه کرونا خفیف را درمان کنیم؟

راهکارهای مقابله در مقابل ویروس کرونا (کووید19) برای عموم

تهدید دو جانبه ویروس‌ آنفولانزا و ویروس کرونا

همانطور که کارشناسان بیماری‌های عفونی هشدار دادند، تهدید دو جانبه‌ی این ویروس‌ها فشار بیشتری بر سیستم مراقبت‌های بهداشتی وارد کرده و در صورت رعایت نکردن بهداشت و پروتکل های بهداشتی، بخش قابل توجهی از جمعیت می‌تواند در عرض چند هفته یا ماه به واسطه‌ی یکدیگر، به یکی از این ویروس‌ها مبتلا شوند و برخی از افراد نیز می‌توانند به هر دو ویروس مبتلا شوند. در حال حاضر تعداد انگشت شماری از مردم آمریکا، بریتانیا و چین به ویروس کرونا و آنفولانزا همزمان مبتلا شدند. در حال حاضر اطلاعات کافی درباره چگونگی تعامل ویروس‌ها با یکدیگر و تأثیر آنها بر بدن محدود است، اما شواهد اولیه نشان می‌دهد کسانی که به هر دو ویروس مبتلا شدند حال بسیار وخیمی دارند. اولین چیزی که در مورد یک عفونت مشترک (کروناویروس و آنفلوانزا) می‌دانیم این است که این امکان وجود دارد، این دو ویروس به نقاط مختلف بدن حمله می‌کنند.

عفونت‌های مشترک معمولا منجر به نتایج بدتر می‌شود


الف) باور عمومی این است عفونت مشترک آنفولانزا و کووید ۱۹ می‌تواند ویرانگر باشد. متیو هاینز، کارآموز درمان بیماران کرونا در توسان آریزونا، گفت که او بیماران متعددی را درمان کرده است که در گذشته با آنفولانزا و کروناویروس‌، عفونت مشترک داشتند. هاینز گفت: «حال آنها بسیار بدتر از بیماران مبتلا به یکی از ویروس‌ها می‌بود و بهبودی آنها بسیار بیشتر طول می‌کشد.» یک مطالعه از بریتانیا نشان داد که افراد آلوده مشترک به طور معمول خطر مرگ شش برابری تهدیدشان می‌کند و همچنین احتمال بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه را بیشتر دارند. آنفلوانزا می‌تواند مشابه کرونا به بدن آسیب برساند. هر دو باعث کاهش سطح اکسیژن خون, مسائل تنفسی و التهاب می‌شوند.

ب) انتظار می‌رود خطر عفونت مشترک در میان افراد مستعد مانند افرادی که نقص سیستم ایمنی بدن دارند یا به چاقی، سرطان و بیماری‌های ریوی دچار هستند بیشتر از دیگر افراد باشد. اونیما اوگبواگو، پزشک بیماری عفونی می‌گوید: «این گروه‌های آسیب پذیر، بین هر دو بیماری همپوشانی دارند.» یعنی همه گروه‌های نام برده شده مستعد ویروس‌ آنفولانزا و هم ویروس کرونا هستند.

پاسخ ایمنی ممکن است بر روی هر دو ویروس آنفولانزا و کرونا کار نکند


به گفته اوگبوآگو، پاسخ‌های ایمنی که بدن برای مبارزه با یک عفونت ویروسی تعیین می‌کند از نوع عمومی و خاص هستند. در تئوری، پاسخ ایمنی عمومی ممکن است تا حدی قادر به کمک باشد. متاسفانه، برای برخی از مردم، پاسخ ایمنی عمومی ممکن است کافی نباشد و پاسخ هدفمندتر نیاز باشد. یعنی سیستم ایمنی بدن ما به طور خاص برای هر ویروس متمایز باشد و آنتی ویروس خاصی برای هر ویروس تولید می‌کند که این آنتی ویروس خاص در مبارزه با عوامل بیماری‌زای دیگر موثر نخواهد بود.

منبع: هاف‌پست

ایرنا زندگی




وبگردی