آفتاب

بررسی حواشی و اتفاقات فینال تمام انگلیسی لیگ قهرمانان



تیم چلسی با شکست منچسترسیتی قهرمان این فصل لیگ قهرمانان اروپا شد.

خبرآنلاین: فصل فوتبالی 2020-21 شنبه شب با قهرمانی تیم چلسی در لیگ قهرمانان اروپا به پایان رسید و آبی‌های لندن با شکست منچسترسیتی به دومین قهرمانی اروپایی خود رسیدند. عملکرد شاگردان توماس توخل در این بازی به قدری خوب بود که تحسین همگان را برانگیخت. سرمربی آلمانی چلسی که از میانه فصل جانشین فرانک لمپارد روی نیمکت این تیم شده بود در این مدت کوتاه توانست چلسی را متحول کند. او فصل گذشته هم با تیم پاریسن ژرمن به فینال لیگ قهرمانان اروپا رسیده بود ولی با شکست مقابل بایرن مونیخ دستش از جام کوتاه ماند.

گواردیولا بازی فینال را با یک قمار بزرگ آغاز کرد و تصمیم گرفت تیمش را بدون حضور هافبک‌ها تخریبی چون فرناندینیو و رودری به زمین بفرستد؛ اتفاقی که برای اولین بار در طول فصل رخ داد ولی نتیجه مطلوبی نداشت و سیتی جنگ میانه میدان را به چلسی واگذار کرد تا قمار پپ گواردیولا شکست بخورد و به قیمت از دست رفتن یک جام برای سیتی به پایان برسد.

در جریان بازی چلسی کاملا تیم برتر میدان بود و اگر تیمو ورنر و کریستین پولیشیچ کمی دقت می‌کردند شاید آبی‌های لندن با اختلاف بیشتر پیروز این مسابقه می‌شدند اما در نهایت بازی با تک گل کای هاورتز به پایان رسید و اولین گل اروپایی این ستاره جوان باعث قهرمانی تیمش شد.

این دومین قهرمانی چلسی پس از سال 2012 بود و مانند آن فصل این تیم مربی خود را تغییر داد. در آن سال چلسی پس از ناکامی با آندره ویلاش بواش این سرمربی پرتغالی را برکنار کرد و با روبرتو دی‌متئو برای اولین بار قهرمان اروپا شد. اتفاقی که امسال با جدایی فرانک لمپارد و حضور توخل به جای او به دست آمد. با این حال تیم چلسی در آن فصل میانگین سنی بالایی داشت و بسیاری از نفرات آن تیم مثل دروگبا، لمپارد و اشلی کول در پایان راه خود قرار داشتند اما تیم این فصل چلسی از نظر سنی در وضعیت بسیار مطلوبی است و می‌توانست سال‌ها بر فوتبال اروپا حکم‌رانی کند.

قهرمانی توخل در این فصل سومین قهرمانی پیاپی مربیان آلمانی در لیگ قهرمانان بود؛ پیش از این و در سال 2019 یورگن کلوپ با لیورپول و در سال 2020 هانسی فلیک با بایرن مونیخ موفق به کسب عنوان قهرمانی شده بودند.

با قهرمانی چلسی در لیگ قهرمانان تعداد قهرمانی‌های تیم‌های انگلیسی در لیگ قهرمانان به عدد 14 رسید و متئو کواچیچ، هافبک کروات این تیم هم برای چهارمین بار برنده این تورنمنت شد. نکته جالب درباره او این است که در سه فینال قبلی هرگز به میدان نرفته بود و این بار هم تنها 10 دقیقه در زمین حاضر بود. هم‌چنین در 9 فینال اخیر لیگ قهرمانان اروپا تیم قهرمان حداقل یک بازیکن کروات در ترکیب خود داشته است

در این بین از عملکرد درخشان انگولو کانته در میانه میدان نباید گذشت که توانست خط هافبک خلاق منچسترسیتی را جریان بازی خارج کند. او در مسابقات قبلی چلسی هم فوق‌العاده کار کرده بود و اکنون به زعم بسیاری از علاقه‌مندان به فوتبال یکی از مدعیان توپ طلاست!

هم چلسی و هم منچسترسیتی در این فصل لیگ قهرمانان تنها چهار بار دروازه خود را باز شده دیدند. این اتفاق برای اولین بار از فصل 06-2005 رخ داد و در آن فصل نیز دو تیم فینالیست (بارسلونا و آرسنال) در راه رسیدن به دیدار فینال چهار گل یا کمتر از آن دریافت کرده بودند.

پس از شکست منچسترسیتی در مقابل چلسی در فینال لیگ قهرمانان اروپا، سایت گل اظهار نظر مهدی طارمی، مهاجم ایرانی پورتو را که با گل قیچی برگردانش به چلسی توجه رسانه‌ها را به خودش جلب کرده بود، پوشش داد؛ طارمی در مورد فینال گفته بود:« چلسی مستحق رسیدن به فینال نبود. اگر ما هوشمندتر عمل می‌کردیم، بازی را می‌بردیم. اگر همه چیز درست پیش برود، سیتی قهرمان خواهد شد.» در نهایت اما چلسی با تنها یک باخت، قهرمان UCL شد؛ باختی که با گل استثنایی طارمی رقم خورده بود!

این دیدار آخرین بازی سرخیو آگوئرو برای منچسترسیتی بود و ستاره آرژانتینی نتوانست به وعده خود مبنی بر ترک این تیم با قهرمانی اروپا عمل کند. او پس از جدایی از جمع سیتیزن‌ها راهی بارسلونا شد و دیروز رسما به این تیم پیوست.

سزار آزپیلیکوئتا، مدافع اسپانیایی تیم چلسی که بازوبند کاپیتانی این تیم را به بازو بسته بود در پایان بازی جام قهرمانی را بالای سر برد و نام خود را در میان کاپیتان‌های فاتح لیگ قهرمانان اروپا ثبت کرد.

هم‌چنین تیم چلسی پس از قهرمانی در اروپا تصمیم گرفت از فصل آینده دو ستاره به لوگو خود اضافه کند. ستاره‌هایی که نماد دو قهرمانی این تیم در لیگ قهرمانان اروپاست و از این به بعد در پیراهن آبی‌های لندن قرار خواهد داشت.




وبگردی