آفتاب

مسئول 20% مرگ و میر ناشی از بیماری (انسداد شریان قلب) کرونر قلب است



طبق خلاصه ای که امروز توسط سازمان بهداشت جهانی ، فدراسیون جهانی قلب و دانشگاه نیوکاسل استرالیا در آستانه روز جهانی قلب ، که در 29 سپتامبر برگزار شده است ، 1.9 میلیون نفر در اثر بیماری قلبی ناشی از استعلام دخانیات می میرند.

این معادل   1/5 تمام مرگ ومیر های ناشی از بیماری قلبی است , تذکر نویسندگان این گزارش این است که همه ی مصرف کنندگان دخانیات (تنباکو) که زیاده روی می کنند باید از مصرف دخانیات پرهیز کرده  و از حمله قلبی جلوگیری کنند. لازم به ذکر است در افراد جوانتر، سیگاری ها بیشتر از غیر سیگاری ها احتمال بروز سریع امراض قلبی عروقی را دارند .
فقط چند نخ سیگار در روز,  سیگار کشیدن گاه به گاه و یا قرار گرفتن در معرض دود سیگار خطر بیماری های قلبی را افزایش می-د هد، اما اگر مصرف کنندگان دخانیات  فوراً اقدام به ترک آن کنند ,  پس از یک سال سیگار نکشیدن خطر  مبتلا به بیماری قلبی آنها 50 درصد کاهش خواهد یافت .
باتوجه به سطح شواهد فعلی در مورد دخانیات و سلامت قلبی و فواید سلامتی ترک سیگار , عدم ارایه  خدمات به بیماران مبتلا به بیماری قلبی را می توان کوتاهی و یا سهل انگاری بالینی عنوان کرد.
دکتر ادواردو بیانکو،  ریس گروه متخصصین دخانیات فدراسیون جهانی قلب گفت:"انجمن های قلب شناسی باید اعضای خود را در زمینه ترک سیگار آموزش دهند و همچنین اقدامات حمایتی کنترل دخانیات را تقویت و حتی هدایت کنند.
این مطلب همچنان نشان می دهد که دخانیات بدون دود مسئول مرگ ومیر 200000  نفر ناشی از بیماری عروق کرونر  قلب در سال است
همچنین سیگار های الکترونیکی فشار خون را بالا برده و خطر بیماری های قلبی عروقی را افزایش میدهد.
علاوه براین فشار بالای خون و بیماری های قلبی افزایش خطر کوید19 (کرونا) شدیدتر میکند .
اخیراّ بررسی سازمان بهداشت جهانی نشان داد که در میان افرادیکه درایتالیا از کوید19 (کرونا) می میرند,  67% فشار بالای خون دارند و  43%  افرادیکه به کوید19 (کرونا) مبتلا شدند با بیماری قلبی زندگی میکردند.
"دولت ها مسولیت دارند که از سلامتی مردم خود محافظت کنند و کمک کنند تا بیماری های همه گیر دخانیات از بین برود".

"داکتر وینیاک پراساد , رهبر بخش سازما بهداشت جهانی گفت" جامعه خود از سیگارکشیدن و دخانیات آزاد ساخته و تعداد پذیرش بیمارستانهای مربوط به دخانیات را کم کنیم,  که این مهم در زمینه همه گیری کنونی بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد .
کنترل دخانیات یکی از عناصر کلیدی برای کاهش بیماری قلبی است .
دولت ها میتوانند با افزایش مالیات بر دخانیات اعمال ممنوعیت تبلیغات دخانیات و ارائه خدماتی برای کمک به مردم در ترک سیگار به مصرف کنندگان دخانیات کمک کنند.




وبگردی