آفتاب

دیزل ژنراتور کاشانی



دیزل ژنراتور نوعی ژنراتور برای تولید برق است و توسط موتوری کار می کند که برای آن از سوخت دیزل استفاده می شود.

شرکت دیزل ژنراتور کاشانی فروشنده انواع مختلف دیزل ژنراتور می باشد و دیزل ژنراتورای خود را با بهترین قیمت به بازار عرضه می کند.
دیزل ژنراتور نوعی ژنراتور برای تولید برق است و توسط موتوری کار می کند که برای آن از سوخت دیزل استفاده می شود. دیزل ژنراتور برای تامین برق مورد نیاز خود، نیروی مکانیکی تولید شده را به ژنراتور انتقال می دهد. دیزل ژنراتور دارای یک موتور دیزلی و یک ژنراتور است و برای تولید برق از آنها  استفاده می کند. در حقیقت می توان گفت دیزل ژنراتور دستگاهی برای تولید برق بوده و سوختی که برای آنها مورد استفاده قرار می گیرد، گازوئیل است. دیزل ژنراتورها با توجه به نوع سوختی که برای آنها  مصرف می شود به سه نوع بنزینی، گازوئیلی و دیزلی طبقه بندی می شوند. به طور کلی می توان گفت دیزل ژنراتور یا دستگاه مولد برق، متشکل از یک موتور دیزلی و یک ژنراتور بوده و این دو از قسمت های اصلی دیزل ژنراتور هستند. قسمت های فرعی دیزل ژنراتور عبارتند از شاسی، کانوپی یا اطاقک پوشاننده برای کاهش صدا و محافطت، سیستم های کنترل، سیستم مولد گرما، سیستم استارت اتومات و قطع کننده های اضطرای. این دستگاه در مواقع ضروری و اضطراری برای تولید برق مورد استفاده قرار می گیرد.
دیزل ژنراتورها برای کارهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند و یکی از متداول ترین مصارف این دستگاه، هنگام قطع شدن برق است. از دیزل ژنراتور ها برای مصارف دائمی نیز استفاده می شود ولی  بعضی از آنها به طور دائم مشغول به کار بوده و مخصوص مصرف دائمی هستند.
دیزل ژنراتورها با توجه به توانی که برای تولید برق دارند و همچنین در ابعاد مختلف، طبقه بندی می شوند. به طور مثال از دیزل ژنراتورهایی که توانایی تولید 250 ولت آمپر برق را دارند، برای تولید برق اضطراری و حتی برق دائمی استفاده می شود. این دیزل ژنراتورها در زمان اوج مصرف برق نیز قابل استفاده بوده و دارای کارکرد بسیار خوبی هستند.

مزایای استفاده از دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور ها مزایای بسیار زیادی دارند و به طور کلی می توان گفت میزان سوخت موتورهای دیزلی در مقایسه با موتورهای بنزینی خیلی کمتر است و در مدت زمان یکسان، مقدارسوخت موتورهای دیزلی از موتورهای بنزینی خیلی کم تر است. از آن جایی که موتورهای دیزلی بدون کاربراتور تولید می شوند، استهلاک آنها در مقایسه با سایر موتورها کمتر است زیرا این موتورها نیازی به تعویض شمع ندارند. از دیگر مزیت های موتورهای دیزلی این است که سوخت مصرفی آنها نسبت به سوخت های بنزینی ارزان تر است به همین می توان گفت موتورهای دیزلی دلیل از نظر اقتصادی صرفه بیشتری دارند. عمر مفید و کارکرد دیزل ژنراتور ها در مقایسه با موتورهای بنزینی خیلی بهتر است و به طور متوسط موتورهای دیزلی در مقایسه با موتورهای بنزینی سه برابر بیشترعمر می کنند.
از دیگر مزیت دیزل ژنراتورها می توان به این مورد اشاره کرد که منبع بسیار مهمی برای تولید برق اضطراری و تولید برق موقت بوده و در صنایع مختلف نقش بسیار مهمی ایفا می کنند. دیزل ژنراتورهای بزرگ تر در مقایسه به ویزل های کوچک، راندمان و کارکرد بهتری دارند و همانطورکه اشاره شد بزرگ ترین مزیت آنها ارزان بودن و مقرون به صرفه بودن سوخت مصرفی آنها است.  معمولاً دیزل ژنراتور ها به صورت دو تایی در اتاقک موتور نصب می شوند. برای نصب دیزل ژنراتورها باید دقت زیادی صرف شود زیرا اگر ایرادی در بخشی از موتور به وجود آید، ممکن است به طور ناگهانی هر دو دیزل ژنراتور از کار بیفتند. دیزل ژنراتور ها دارای قطعات مختلفی از جمله موتور، سیستم سوخت، منبع تغذیه، تنظیم کننده ولتاژ، شارژ باطری، صفحه کنترل و قالب مونتاژ اصلی می باشند.

موارد استفاده از دیزل ژنراتور

یکی از مهمترین کاربردهای اصلی دیزل ژنراتورها، تامین برق ساختمان ها در زمان قطع برق و مواقع ضروری است. در صورت استفاده از دیزل ژنراتورهای برق اضطراری که برای ساختمان ها طراحی و ساخته می شوند، در هنگام قطع شدن برق، برق اضطراری به طور خودکار و اتومات برای ساختمان ها وصل می شود به همین دلیل کی توان گفت ئیزل ژنراتورها نقش بسیار مهمی ایفا می کنند. هنگامی که برق ساختمان ها به دلایل مختلف از جمله نوسان برق، با مشکل مواجه شود، دیزل ژنراتور با کمک تابلو اتوماتیک ترانسفر، به طور خودکار روشن شده و برق مورد نیاز ساختمان را تامین می کند. هنگامی که برق اصلی ساختمان وصل شود، این تابلوی اتوماتیک به صورت اتومات، دستگاه دیزل ژنراتور را خاموش می کند. دیزل ژنراتور برق اضطراری اهمیت ویژه ایی برای برج های مسکونی، بیمارستان ها، مجتمع های تجاری، مراکز مخابرات و بسیاری از مکان های دیگر دارد و می توان گفت نقش بسیار مهمی در این بین ایفا می کند. یکی از کارکردهای مهم و اصلی دیزل ژنراتور برق اضطراری، استفاده از سیستم آتشفشانی در زمان بروز مشکل و قطعی برق است. این روزها بیشتر ساختمان های بزرگ، دارای این نوع دیزل ژنراتور هستند تا در مواقع اضطراری مانند آتش سوزی مشکلی ایجاد نشود. با توجه به این که در هنگام آتش سوزی احتمال قطع شدن برق افزایش پیدا می کند و از آن جایی که برای راه انداختن پمپ های آبی که برای مهار کردن آتش سوزی استفاده می شود وجود یک منبع برق ضروری است، بهتر است ساختمان های بزرگ از جمله بیمارستان ها و برج های مسکونی و تجاری بزرگ، خود را مجهز به دیزل ژنراتور برق اضطراری کنند. بازرسان و کارکنان اداره آتش نشانی، با استفاده از دستگاه دیزل ژنراتور برق اضطراری، سیستم امنیتی ساختمان ها را بررسی می کنند تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنند زیرا عملکرد خودکار و چگونگی کارکرد این دستگاه از اهمیت زیادی برخوردار است.
برای طراحی و تولید دیزل ژنراتورهایی که مخصوص برق اضطراری ساختمان ها هستند، باید موارد زیادی در نظر گرفت. هنگام ساخت این دستگاه، محل قرار دادن و همچنین ابعاد دستگاه از اهمیت خاصی برخوردار است. یکی از موارد بسیار مهمی که در این زمینه باید به آن توجه کرد، چگونگی ورود و خروج هوای مورد نیاز دیزل ژنراتور و همچنین دودی که از دستگاه خارج می شود، است. این موارد از اهمیت بسیار بالایی داشته و نقش ایمنی ایفا می کنند. به طور کلی می توان گفت محل نصب دیزل ژنراتور اضطراری باید با فاصله مناسب با محل نصب کنترل و تابلوهای آن ساخته شود و  مکانی که برای ساخت آن انتخاب می شود باید طوری باشد که نیازی به کابل کشی طولانی نداشته باشد. در نهایت می توان گفت سر و صدا و همچنین دودی که از این دستگاه خارج می شود باید مطابق با استانداردهای بین المللی بوده و نباید موجب آلودگی شود. 

قطعات یدکی دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور ها شامل قطعات و لوازم یدکی مختلفی هستند و وجود قطعات یدکی دیزل ژنراتور با کیفیت نقش بسیار مهمی در عملکرد این دستگاه دارد. همه دیزل ژنراتورها دارای یک فیلتر و آبگیر گازوئیلی هستند که این فیلتر گازوئیل مصرفی را از آلاینده های مایع و گاز تصفیه می کند و مانع از بروز مشکلاتی مانند افت فرکانس دستگاه می شود. وجود این فیلترها نقش بسیار مهمی داشته و از آسیب رسیدن به دستگاه جلوگیری می کند. نقش فیلتر روغن دیزل ژنراتور، تصفیه کردن روغن از آلاینده های مایع و جامد بوده و همچنین مانع از شکستگی سیلندر و میل لنگ می شود. دیزل ژنراتور علاوه بر فیلتر روغن، یک فیلتر هوا نیز دارد و این فیلتر با تصفیه کردن هوا، مصرف سوخت را کاهش داده و در نتیجه موجب عملکرد بهتر دیزل ژنراتور و همچنین طول عمر آن می شود. فیلتر هوای دیزل ژنراتور باید به موقع تعویض شود، در غیر این صورت دیزل ژنراتور بیش از حد گرم شده و در نتیجه عملکرد خوبی نخواهد داشت. یکی دیگر از مزیت های تعویض به موقع فیلتر، عدم شکستگی سوپاپ ها و همچنین خاموش نشدن دیزل ژنراتور در هنگام کار است. از دیگر از لوازم یدکی دیزل ژنراتور،  ضد یخ است. ضد یخ نقش بسیار مهمی در عملکرد دیزل ژنراتور داشته و موجب کاهش دما و همچنین خنک شدن دستگاه می شود. از دیگر کارکردهای مهم ضد یخ می توان به جلوگیری  از انفجارهای احتمالی و احتراق اشاره کرد.
یکی از نکات قابل توجه در مورد روغن مصرفی دیزل ژنراتورها این است که روغنی که برای آنها مصرف می شود باید ضد گوگرد باشد زیرا روغن های معمولی دارای H2S و یا سایر ترکیبات گوگردی هستند و ممکن است در اثر گرما به اسید سولفوریک تبدیل شوند. اسید سولفوریک یکی از انواع اسیدهای قوی بوده و موجب خوردگی و از بین رفتن پیستون و سایر بخش های دیزل ژنراتور می شود به همین دلیل باید از روغن ضد گوگرد استفاده شود تا دیزل ژنراتور به این مشکلات دچار نشود.
در نهایت می توان گفت  لوازم یدکی دیزل ژنراتور به دو بخش مختلف تقسیم می شوند: قطعات مربوط به دیزل و قطعات مربوط به سیستم الکترونیکی. قعات مربوط به دیزل شامل قطعاتی از جمله بلوک سیلندر وسرسیلندر و کارتل، چرخ دنده ها، میل لنگ ها و واشر ها هستند و بخش دیزلی دستگاه شامل یاتاقان های ثابت و متحرک و همچنین سیستم های خنک کننده، سوخت رسانی و سیستم روغن کاری می باشد. انواع مختلف تسمه مانند تسمه پروانه، تسمه دینام و تسمه سفت کن نیز جزء قطعات یدکی دیزلی محسوب می شوند. تمام فیلترهای مصرفی از جمله فیلتر هوا، فیلتر روغن، فیلتر آب و همچنین شاسی ها نیز جزء لوازم یدکی دیزلی هستند. قطعات یدکی سیستم الکترونیکی شامل انواع سنسور ها از جمله سنسور آب، روغن و سایر سنسورهای دیگر می باشد. سیستم های گرم کننده آب و روغن، فن ها، بلبورینگ ها و همچنین کلیه سیستم های کنترلی، سیستم های اتوماتیک و باتری های شارژ و تمامی کلید فیوزهای قطع و وصل یرق نیز از سیستم های الکترونیکی قطعات یدکی به حساب می آیند.
یکی دیگر از بخش های مهم دیزل ژنراتور، کانوپی آن است. کانوپی دیزل ژنراتور یک اتاق کوچک یا یک محفظه است و به خاطر عایق بندی صوتی مناسبی که دارد صدای دیزل ژنراتور را تا حد امکان کاهش داده و از آلودگی صوتی جلوگیری می کند. کانوپی ها در برابر شرایط محیطی مانند گرما مقاومت بسیار زیادی دارند و در حقیقت کار اصلی کانوپی نگهداری و محافطت از دیزل ژنراتور است. کانوپی دیزل ژنراتور علاوه بر کاهش صدا، در برابر گرد و غبار و همچنین گرما و سرما نیز از دیزل ژنراتور به خوبی محافظت می کند. کانوپی با استفاده از ورق های استاندارد برش خورده درست می شود و بعد از آن با رنگ های الکترواستاتیک یا کوره ایی رنگ می شود.  قطعات کانوپی بعد از رنگ شدن به وسیله پیچ و مهره به یکدیگر متصل و سپس مونتاژ می شوند.




وبگردی