آفتاب

کنعانی: بانیان هیأت موسوم به حقیقت‌یاب بین‌المللی قصد انتقامجویی از ملت ایران را دارند



سخنگوی وزارت امور خارجه به انتشار گزارش هیأت به اصطلاح حقیقت‌یاب بین‌المللی واکنش نشان داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گزارش منتشر شده از سوی سازوکار موسوم به هیأت حقیقت‌یاب بین‌المللی را به شدت محکوم و تکرار ادعاهای بی‌اساس در این گزارش را که مبتنی بر اطلاعات نادرست و مغرضانه است، فاقد وجاهت قانونی و از اساس مردود دانست.

کنعانی با اشاره به تلاش برخی کشورهای غربی به استمرار پروژه ایران هراسی و بدنام سازی ایران، اظهار داشت؛ هیأت به اصطلاح حقیقت‌یاب که با نمایش مضحک حقوق بشری برخی کشورهای غربی به ویژه آلمان و با پول اهدایی آنها در آذرماه ۱۴۰۱ و پس از شکست پروژه بی‌ثبات سازی داخلی ایران ایجاد شد، با انتشار گزارشی شامل مجموعه‌ای سازمان یافته از تحریف واقعیات و دروغ پردازی‌ها، نه تنها حقیقت‌یابی نکرده، بلکه حقایق را به شکل هدفمندی وارونه نیز جلوه داده است.

وی افزود؛ جمهوری اسلامی ایران این گزارش را که با طراحی رژیم صهیونیستی، آمریکا و برخی از کشورهای غربی تدوین شده است، مصداق بارز سوءاستفاده از مفاهیم و ارزش‌های متعالی حقوق بشری برای پیشبرد اغراض کوته بینانه سیاسی دانسته و آن را فاقد هرگونه وجاهت و اثر قانونی می‌داند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه اظهار داشت؛ هیأت به اصطلاح حقیقت‌یاب بین‌المللی با ارائه گزارش اخیر نشان داده است که براساس دستورکار بانیان آلمانی، انگلیسی، آمریکایی و صهیونیستی و با گرفتن دستمزد از آنها عمل می‌کند و سازوکارهای حقوق بشری سازمان ملل را بازیچه اهداف شوم و غیرقانونی رژیم‌های فوق قرار داده است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود؛ کشورهای بانی تشکیل هیأت موسوم به حقیقت‌یاب از امنیت و ثبات حاکم بر جمهوری اسلامی ایران و ناکام ماندن دخالتهای آنان در اغتشاشات سال ۱۴۰۱ عصبانی هستند و از طریق انتشار این گزارش قصد انتقامجویی از ملت ایران را دارند.

کنعانی تصریح کرد؛ به این کشورها توصیه می‌شود به جای دخالت‌های نابجا در ایران، به موارد نقض حقوق بشر در کشورهای خود بپردازند و به ویژه اگر ذرّه‌ای صداقت و دلسوزی نسبت به حقوق بشر و حقوق زنان دارند، به نقض حقوق هزاران زن و کودک و کشتار بیش از ۳۰ هزار شهروند فلسطینی طی ۵ ماه -که بیش از ۷۰ درصد آنان زنان و کودکان هستند- توجه کرده و از تداوم نسل‌کُشی و جنایت علیه بشریت در غزه حمایت نکنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر این که آنچه طی حدود دو سال اخیر در گزارش شفاهی و کتبی هیأت به اصطلاح حقیقت یاب به شورای حقوق بشر ارائه شده، عملا اتهام زنی یکطرفه از سوی بانیان ایجاد این هیأت علیه جمهوری اسلامی ایران بوده است، اظهار داشت؛ کشورهایی که خود ناقض حقوق دیگر ملت‌ها هستند و در تمام جنایات رژیم صهیونیستی در قتل عام غیرنظامیان بویژه زنان و کودکان شریک هستند، نمی‌توانند در مقام مدعی و یا قاضی وضعیت حقوق بشر در یک کشور بنشینند، بلکه می‌بایست پاسخگوی جنایات خود در نقض فاحش حقوق بشر باشند.

کنعانی گفت؛ بدیهی است جمهوری اسلامی ایران متعهدانه، برای تعالی و پیشرفت روزافزون زنان و دختران سرزمین خود تلاش خواهد کرد و آینده ایران اسلامی را زنان و دختران آن که مایه افتخار و سربلندی کشور هستند، خواهند ساخت و در این مسیر، هوشیارانه توطئه های مداخله جویانه را خنثی خواهند نمود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تشکیل کمیته ویژه بررسی ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱ (منتخب رئیس جمهور) اظهار داشت؛ کمیته مذکور گزارش نهایی خود را طی چند روز اخیر به رئیس جمهور ایران ارسال نموده است. این گزارش در راستای اجرای مأموریت‌ها و وظایف محوله از سوی رئیس جمهور به کمیته ویژه بررسی ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱ تنظیم شده و ضمن بررسی عوامل مختلف مؤثر بر شکل‌گیری ناآرامی های سال گذشته و همچنین اقدامات لازم در جهت مسئولیت پذیری نظام جمهوری اسلامی ایران در پیگیری حقوق شهروندان و نیروهای مجری قانون، حاوی برخی توصیه‌ها و پیشنهادها نیز می‌باشد.

کمیته موسوم به حقیقت‌یاب سازمان ملل با انتشار گزارشی با اشاره به اتفاقات سال گذشته در ایران مدعی نقض حقوق بشر و جنایات علیه بشریت از سوی این کشور شده است. /ایسنا




وبگردی