آفتاب

نشست شورای امنیت درباره حملات آمریکا به عراق و سوریه و هشدارها درباره اوضاع خاورمیانه



شست شورای امنیت سازمان ملل درباره حملات آمریکا به عراق و سوریه عصر دوشنبه به وقت محلی برابر با ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۲ و ۵ فوریه ۲۰۲۴ برگزار شد و معاون دبیرکل سازمان ملل درباره هزینه های انسانی و اقتصادی بالای درگیری های منطقه ای هشدار داد.

نشست شورای امنیت سازمان ملل که با عنوان «تهدید صلح و امنیت بین الملل» درباره حملات آمریکا به سوریه و عراق به ریاست کشور گویان برگزار شد که رئیس دوره ای شورای امنیت در ماه جاری میلادی (فوریه) است.

خانم  «رزماری دیکارلو» معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی  در این نشست  گفت که درخواست دبیرکل سازمان ملل را مبنی بر عقب نشینی همه طرف ها از رفتن به لبه پرتگاه تکرار می کند و تصریح کرد که همه باید هزینه انسانی و اقتصادی غیرقابل تحمل یک درگیری منطقه ای بالقوه را در نظر بگیرند.

او گفت: من بار دیگر بر درخواست برای آتش‌بس فوری در غزه به دلایل بشردوستانه تاکید می‌کنم.

دی کارلو تصریح کرد: من از شورای امنیت می‌خواهم به تعامل فعال همه طرف‌های ذینفع برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش‌هایی که صلح و امنیت منطقه‌ای را تضعیف می‌کند، ادامه دهد.

معاون دبیرکل سازمان ملل افزود: تنش هایی که چندین کشور در خاورمیانه را فراگرفته، همچنان در حال افزایش است.

او با مروری بر تحولات و درگیری ها در منطقه خاورمیانه از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ تا کنون گفت: دبیرکل سازمان ملل از زمان حملات هولناک حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر و حملات ویرانگر اسرائیل در غزه، بارها در مورد خطرات تشدید بیشتر و اشتباه محاسباتی در منطقه هشدار داده است.

دی کارلو ادامه داد: خاورمیانه همچنان بی ثبات است. ثبات بلندمدت منطقه ای مستلزم اجرای یک نقشه راه سیاسی روشن در هر یک از این شرایط است.

روسیه: آمریکا به دنبال راهکار برای مشکلات منطقه نیست

"واسیلی نبنزیا" سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز در این نشست در سخنانی گفت: حملات آمریکا و انگلیس به یمن تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی است و آنها به نقض قوانین بین المللی ادامه می دهند

سفیر روسیه تصریح کرد: «آمریکا به دنبال راهکار برای مشکلات منطقه نیست بلکه به دنبال کنترل آن است. واشنگتن سیاست مخرب خود را  در خاورمیانه ادامه می‌دهد و تلاش می‌کند پیش از انتخابات ریاست جمهوری، برای خود اعتباری دست‌ و پا کند».

نبنزیا ادامه داد: واشنگتن خطر بی ثباتی در یک منطقه ناآرام را دو چندان می کند و از درخواست آتش بس خودداری می کند. جنگی که در حال وقوع است به فلسطین، لبنان و یمن محدود نمی شود، بلکه واشنگتن آن را به سوریه و عراق نیز گسترش داده است.

چین: جهان اقدامات نظامی آمریکا را محکوم کند

ژانگ جون سفیر و  نماینده چین در سازمان ملل نیز گفت: جامعه جهانی باید اقدامات نظامی آمریکا در منطقه (خاورمیانه) را محکوم کند. حملات آمریکا به عراق و سوریه نقض فاحش حاکمیت و تمامیت ارضی این دو کشور بود.

سفیر چین در سازمان ملل صدمات انسانی این حملات را "سنگین" خواند و گفت:  آمریکا به دنبال صلح نیست، بلکه بیشتر به دنبال گسترش درگیری در منطقه است و قوانین بین المللی باید رعایت شود.

ژانگ جون همچنین تصریح کرد: این اقدامات باعث افزایش تنش‌ها در خاورمیانه می شود. عدم اجرای آتش بس در غزه به درگیری ها دامن می زند.

او تاکید کرد: ما بر سر یک دوراهی حساس قرار داریم که آینده جهان را تعیین می کند و سرنوشت برای همه کشورها مشترک است.

سفیر و نماینده چین در سازمان ملل تاکید کرد: دلیل اصلی تشدید تنش در خاورمیانه، عدم اجرای آتش بس در غزه است.

او گفت: این کیست که خاورمیانه و بقیه نقاط جهان تهدید ایجاد می‌کند؟ این درست نیست که هر که مشت محکم‌تری دارد بتواند حرف خود را بر کرسی بنشاند.

حمایت الجزایر از حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و سوریه

سفیر و نماینده الجزایر در سازمان ملل نیز در این  نشست شورای امنیت با بیان اینکه  از حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و سوریه حمایت می کنیم، گفت: خاورمیانه در آستانه فروپاشی است.

سفیر الجزایر به نمایندگی از کشورش همه طرف های درگیر در منطقه را به خویشتنداری و اجنتاب از تشدید تنش ها فراخواند  و گسترش درگیری ها به عراق و سوریه را خطری بزرگ برای کل منطقه دانست.

اظهارات ضد ایرانی آمریکا و انگلیس علیه ایران و توجیه حملات واشنگتن به عراق و سوریه

اما نمایندگان آمریکا و انگلیس در این نشست از حملات آمریکا به عراق و سوریه حمایت و با توجیه این حملات، اظهارات ضد ایرانی خود علیه جمهوری اسلامی ایران را تکرار کردند.

باربارا وود وارد سفیر و نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل در این نشست شورای امنیت ادعا کرد: هدف اقدامات ما در دریای سرخ نجات جان انسان‌ها و حفاظت از آزادی کشتیرانی بین‌المللی است.

سفیر انگلیس در سازمان ملل همچنین در سخنانش گفت: حملات شبه نظامیان طرفدار ایران در خاورمیانه را محکوم می کنیم.

 رابرت وود سفیر و معاون نمایندگی آمریکا در سازمان ملل نیز کشته شدن سه سرباز آمریکایی در حمله به پایگاه این کشور در اردن را غیر قابل قبول خواند و بدون اشاره به کشتارها در منطقه خاورمیانه و غزه درباره هدف آمریکا از حملاتش به عراق و سوریه مدعی شد: هدف ما حفاظت از آمریکایی‌ها است.

این دیپلمات ارشد آمریکایی ادعا کرد: کشته شدن سه نظامی آمریکایی غیرقابل قبول است، هدف از حملات ما حمایت از آمریکایی ها است. حملات ما به یمن نیز، پاسخی به حملات حوثی ها (انصارالله یمن)  به کشتی ها در دریای سرخ است.

او مدعی شد: ایالات متحده آمریکا نگرانی شدید خود را در مورد سرریز شدن تنش‌ها در منطقه ابراز می‌کند.

سفیر و نماینده ژاپن  در سازمان ملل نیز در حمایت از آمریکا گفت: معتقدیم که ایالات متحده آمریکا خواستار توسعه درگیری در منطقه نیست. درگیری در غزه پیامدهای خطرناکی برای خاورمیانه به دنبال دارد.

سفیر و نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل نیز در این  نشست شورای امنیت گفت: از همه طرف ها در عراق و سوریه می خواهیم خویشتنداری کنند. برای دوری از گسترش درگیری ها باید تلاش کرد.

 سوریه حملات آمریکا را محکوم کرد

نماینده سوریه در سازمان ملل نیز در این نشست شورای امنیت گفت: تجاوزات آمریکا منجر به شهادت و مجروح شدن ده‌ها نفر و تخریب تعدادی از ساختمان‌های غیرنظامی و یک مکان تاریخی در سوریه شد.

او تصریح کرد: ما از شورای امنیت می‌خواهیم  به مسئولیت‌های خود در قبال نقض قوانین بین‌المللی آمریکا علیه حاکمیت سوریه عمل کند.

عراق: بحران های خاورمیانه به هم مرتبط است

نماینده عراق در سازمان ملل نیز گفت: هرگونه حمله به خاک عراق تحت بهانه های واهی و غیر منطقی را محکوم می کنیم. بحران ها در خاورمیانه به هم مرتبط است، ما درباره گسترش دامنه درگیری در منطقه هشدار داده‌ایم.

نماینده عراق در سازمان ملل تاکید کرد: هرگز اجازه نخواهیم داد که کشورمان به عرصه تسویه حساب های سیاسی تبدیل شود.

سفیر ایران: اقدام نظامی آمریکا غیرقانونی و غیرموجه است/ گروههای مقاومت در منطقه مستقل هستند

امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت با عنوان «تهدید صلح و امنیت بین‌الملل» درباره حملات آمریکا به سوریه و عراق گفت: اقدام نظامی آمریکا غیرقانونی و غیرموجه بوده و آشکارا ناقض هنجارها و اصول اساسی حقوق بین‌الملل، منشور ملل متحد، علی‌الخصوص بند ۴ ماده ۲ منشور بوده، و همچنین نقض آشکار تمامیت ارضی، حاکمیت و استقلال سیاسی عراق و سوریه است.

ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل افزود: ایران همچنین اقدامات نظامی مشترک ایالات متحده و بریتانیا علیه یمن را که نقض آشکار منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی است، به شدت محکوم می‌کند. علاوه بر این، آمریکا و انگلیس آشکارا از قطعنامه ۲۷۲۲ شورای امنیت (۲۰۲۴) سوءاستفاده کرده‌اند.

او گفت: چنین اقدامات غیرقانونی که غیرنظامیان و زیرساخت‌های حیاتی را هدف قرار می‌دهد، صلح و امنیت منطقه را به خطر می‌اندازد و همچنین تهدیدی جدی برای صلح و امنیت بین‌المللی است. ایالات متحده و بریتانیا باید مسئولیت بین‌المللی خود را برای ارتکاب جنایت تجاوز به عهده بگیرند.

توجیه و استناد به اصل ۵۱ بعنوان مبنای تجاوزات، نمی تواند اقدامات غیرقانونی را مشروعیت بخشد

ایروانی تصریح کرد: استدلال و توجیه استناد به اصل ۵۱ به‌عنوان مبنای این تجاوزات، فاقد پایه قانونی محکم است و نمی‌تواند این اقدامات غیرقانونی را مشروعیت بخشد. امروز در این سالن، آمریکا و انگلیس تلاش مذبوحانه دیگری برای منحرف نمودن توجهات از علت اصلی وضعیت کنونی منطقه با ایراد اتهام علیه و مقصر دانستن ایران انجام داد. مایه تاسف است که ایالات متحده به‌عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت، به تعهدات خود بر اساس منشور سازمان ملل عمل نکرده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل ادامه داد: ایالات متحده نگرانی شدید خود را در مورد سرریز تنش‌ها در منطقه درحالی‌که همچنان به ایفای نقش بی‌ثبات‌کننده در منطقه ادامه می‌دهد، ابراز می‌کند. ایالات متحده همچنان به اشغال خاک سوریه، غارت اموال و منابع سوریه و حمایت از جدایی‌طلبان و گروه‌های تروریستی ادامه می‌دهد.

او افزود: علاوه بر این، مردم سوریه در نتیجه اقدامات خصمانه و مضر ایالات متحده و همچنین اعمال تحریم‌های غیرقانونی، با مشکلات اقتصادی و بحران انسانی روبرو هستند. تمامی این اقدامات ناقض قوانین بین‌المللی، منشور سازمان ملل متحد و قطعنامه‌های مرتبط شورای امنیت است. جمهوری عربی سوریه به طور رسمی و مکرر به این تخلفات اعتراض کرده و از شورای امنیت خواسته است که چنین اقدامات خلاف قانون را متوقف کند و به اشغالگری آمریکا پایان دهد.

ایروانی اضافه کرد: در عراق پس از مداخله نظامی غیرقانونی خود در سال ۲۰۰۳، ایالات متحده و به اصطلاح ائتلاف نظرات و خواسته‌های عراقی‌ها را نادیده گرفتند و به فعالیت‌ها و حضور غیرقانونی خود تحت عنوان مبارزه با تروریسم ادامه دادند.

گروههای مقاومت در منطقه مستقل هستند

وی تصریح کرد: ایالات متحده و ناتو باید به تصمیم دولت عراق برای پایان دادن به حضور نظامی و خروج نیروها از کشور احترام بگذارند. تمامی گروه‌های مقاومت در منطقه مستقل هستند و انگیزه تصمیم‌ها و اقدامات آن‌ها برپایه حقوق مشروع آنها ذیل قوانین بین‌المللی است که در پاسخ به حضور غیرقانونی آمریکا در سرزمین‌هایشان و در راستای توقف نسل‌کشی در غزه و پایان دادن به سرزمین‌های اشغالی فلسطینی‌ است. بنابراین هرگونه تلاش برای نسبت دادن این اقدامات به ایران یا نیروهای مسلح آن گمراه‌کننده، بی‌اساس و غیرقابل قبول است.

سفیر ایران در سازمان ملل تاکید کرد: ایران هرگز به دنبال کمک به سرریز تنش در منطقه نبوده و نیست. ایران نه حضور نظامی در عراق دارد و نه پایگاه و مستشاران نظامی. در سوریه، مستشاران نظامی ایرانی از آن‌جایی که رسماً توسط دولت سوریه برای مبارزه با تروریسم دعوت شده‌اند، به طور قانونی حضور دارند.

وی تاکید کرد: ادعاها مبنی بر این‌که پایگاه‌های ایران در عراق و سوریه مورد حمله قرار گرفته است، بی‌اساس بوده و بدین وسیله تکذیب می‌شود؛ چنین ادعاهایی برای دور کردن توجه از اقدامات تهاجمی آمریکا مطرح می‌شوند.

ایران هرگز به دنبال کشاندن اختلافاتش با آمریکا به خاک عراق نبوده است

نماینده دائم ایران در سازمان ملل تصریح کرد: ایران هرگز به دنبال کشاندن اختلافات خود با آمریکا به خاک عراق نبوده و به استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق پایبند است؛ چنین مساله‌ای موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران است.

ایروانی خاطر نشان کرد: بر همگان آشکار است که ریشه‌های وضعیت کنونی منطقه، اشغال، تجاوز، نسل‌کشی و جنایات هولناکی است که رژیم اسرائیل با حمایت آمریکا علیه فلسطینیان بی‌گناه در نوار غزه و کرانه باختری مرتکب می‌شود. حملات نظامی آمریکا علیه ملت‌های مسلمان منطقه، ادامه همدستی این کشور در نسل‌کشی فلسطینیان با حمایت همه‌جانبه از رژیم اشغالگر و جلوگیری از هرگونه اقدام مؤثر بین‌المللی برای پاسخگو نمودن این رژیم است.

او گفت: درحالی‌که بیش از ۴ ماه از نسل‌کشی رژیم اشغالگر علیه مردم مظلوم فلسطین می‌گذرد، آمریکا نه‌تنها در نسل‌کشی فلسطینیان با رژیم صهیونیستی همکاری فعالی داشته است، بلکه اکنون در تلاش است تا توجه جامعه جهانی را نسبت به نسل‌کشی فلسطینیان از طریق تشدید تنش در سایر بخش‌های منطقه منحرف کند.

تنها راه حل درگیری در منطقه، آتش بس و توقف نسل کشی اسرائیل در غزه و پایان حضور نظامی آمریکا در عراق و سوریه است

سفیر ایران در سازمان ملل ادامه داد: ما معتقدیم که تنها راه حل برای پایان دادن به درگیری در منطقه و جلوگیری از سرریز جنگ، بازگشت به تعهدات بر اساس قوانین بین‌المللی است: یعنی مجبور کردن اسرائیل به توقف نسل‌کشی در غزه، برقراری آتش‌بس فوری، پایان دادن به حضور نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه و اعمال فشار برای پایان دادن به اشغال سرزمین‌های فلسطین توسط رژیم اسرائیل.

نماینده ایران در سازمان ملل گفت: ایالات متحده به جای سرزنش دیگران و صرفاً اصرار به سایر اعضا برای خویشتن‌داری، باید رژیم اسرائیل را مجبور به توقف نسل‌کشی در غزه و پیروی از تعهدات خود تحت قوانین بین‌المللی بشردوستانه کند.

وی یادآور شد: به همین ترتیب، ایالات متحده باید به مانع‌تراشی در شورای امنیت سازمان ملل پایان داده و اجازه دهد پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی الجزایر با تمرکز بر آتش‌بس در غزه تصویب شود. این رویکرد با هدف گسترده‌تر بازگرداندن صلح و ثبات در منطقه و درعین‌حال پرداختن به نگرانی‌های بشردوستانه موجود همسو است.

سفیر ایران در سازمان ملل گفت: در پایان، مجددا تاکید می‌کنم که اگر ایران با تهدید، حمله یا تجاوزی مواجه شود که امنیت، منافع ملی یا مردم آن را تحت تأثیر قرار دهد، در استفاده از حقوق ذاتی خود ذیل قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل، هیچ‌گونه تردیدی برای پاسخ قاطع نخواهد کرد.

منبع: ایرنا




وبگردی