آفتاب

کنعانی: آمریکا به صدای ملتش توجه کند



سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درابتدای نشست خبری این هفته خود فرار رسیدن ایام دهه فجر را تبریک گفت.

ناصر کنعانی در این نشست با محکوم کردن ادامه جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و ارائه آماری از تعداد شهدا و مجروحان فلسطینی گفت: جامعه جهانی  نباید بیش از این تعلل کند و  فرصت جنایت را به جنایتکاران بدهد.

وی افزود: جامعه جهانی باید با جدیت هرچه تمام‌تر، زمینه توقف جنایت جنایتکاران صهیونیستی را فراهم کند.

آمریکایی‌ها یا دچار سردرگمی و یا دچار تناقض در گفتار و عمل هستند

سخنگوی امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخشی دیگر از  صحبت‌های خود با انتقاد از اقدامات نظامی آمریکا و انگلیس در منطقه گفت: اقدامات نظامی آمریکا و انگلیس در منطقه از جمله حمله نظامی این کشورها به یمن و همچنین به کشورهایی چون عراق و سوریه در واقع در راستای حمایت از تداوم جنگ است و اقدامات آنها متناقض با شعارها و پیام‌هایی است که می‌دهند و این ادعا که مایل به  گسترش جنگ نیستند.

کنعانی ادامه داد:  آمریکایی‌ها یا دچار سردرگمی هستند و یا اینکه دچار تناقض در گفتار و عمل هستند.

هیات حاکمه موقت افغانستان باید به تعهداتش در مورد حق‌آبه ایران از هیرمند عمل کند

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در پاسخ به سوالی در مورد حق‌آبه ایران از هیرمند و آخرین اخبار در این زمینه گفت: خبر جدیدی در این زمینه  ندارم . این موضوع در چارچوب مذاکرات ما با مقامات هیات حاکمه موقت افغانستان در حال پیگیری و مذاکره است و آنها باید به تعهدات خود در مورد حق‌آبه ایران از هیرمند عمل کنند و این موضوع به صورت مستمر  در مذاکرات با مقامات کشور افغانستان مورد توجه ما است.

به دنبال تشدید تنش در منطقه نیستیم

وی در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال یک خبرنگار آمریکایی گفت: ما قطعا به دنبال تشدید تنش در منطقه نیستیم. عملکرد و اقدامات دیپلماتیک ایران در طول چهار ماه گذشته اثبات کرده است که ایران به دنبال ایجاد زمینه‌های ثبات در منطقه  و پیشگیری از توسعه دامنه درگیری‌ها و بحران در منطقه است.

ایران هیچ نیروی نیابتی در منطقه ندارد

کنعانی با بیان اینکه ما به دنبال تنش با هیچ کشوری نیستیم، تاکید کرد: ایران هیچ نیروی نیابتی در منطقه ندارد و این رژیم آمریکاست که از رژیم صهیونیستی به عنوان نیروی نیابتی خود برای تحقق اهداف خود و تامین منافع  نامشروعش استفاده می‌کند.

نیازی به مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا نیست

وی در ادامه پاسخ به سوال این خبرنگار آمریکایی در مورد لزوم انجام مذاکرات مستقیم بین ایران و آمریکا در ارتباط با مسائل منطقه تاکید کرد: نیازی به مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا نیست، پیام ما در مورد تحولات منطقه روشن است. در این مدت آمریکایی‌ها از طریق واسطه پیام‌هایی ارسال کردند که ما نیز در صورت لزوم از طریق همان واسطه‌ها  پاسخ‌های خود را به صورت صریح به آنها داده‌ایم.

آمریکا بخشی از بحران در منطقه است

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با بیان اینکه راهکار کاهش بحران در منطقه روشن است، تصریح کرد: دولت آمریکا بخشی از  راه حل بحران نیست، بلکه بخشی از بحران است و در راستای تشدید بحران قرار گرفته است و این فقط ارزیابی ما نیست بلکه ارزیابی بسیاری از ملت‌ها و دولت‌های مختلف در جهان است.

کنعانی تاکید کرد: صلح در منطقه در گرو این است که جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی هرچه زودتر متوقف شود.

ادعاهای ترامپ قابل مسموع نیست

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در مورد ادعاهای مجدد ترامپ مبنی بر این که حمله ایران به پایگاه نظامی عین‌الاسد بین ایران و آمریکا هماهنگ شده بود، گفت: شهادت یک آدم دروغگو، جنایتکار و جنایت‌پیشه که اکنون به دنبال رقابت‌های انتخاباتی است که بار دیگر در راس آمریکا قرار بگیرد، قابل مسموع نیست.

شهروندان آمریکایی برای سفر به ایران منعی ندارند

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در ارتباط با سفر یک شهروند آمریکایی به تهران  و حاشیه‌های ایجاد شده در مورد این سفر  با توجه به عکس‌هایی که این شهروند آمریکایی از سفر خود به ایران منتشر کرده‌است؟ خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت: اطلاع ندارم که در مورد سفر چه شهروندی صحبت می‌کنید.

وی ادامه داد : همانطور که می‌دانید سفر شهروندان ما به دیگر کشورها و سفر شهروندان دیگر کشورها به ایران لزوماً از طریق وزارت خارجه انجام نمی‌شود و ساز و کارهای سفرها مشخص است.

کنعانی ادامه داد: شهروندان آمریکایی برای سفر به ایران منعی ندارند کما این که که شهروندان ایرانی نیز امکان سفر به آمریکا را دارند.

وی خطاب به خبرنگار پرسش کننده تاکید کرد: مشخصا در مورد موضوع مورد اشاره شما، من اطلاعی ندارم.

در پاسخ پشیمان کننده به متجاوزان تردید نمی‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار وال استریت ژورنال  مبنی بر این که مشاور امنیت ملی آمریکا در چند روز اخیر از پاسخ دادن به خبرنگاران مبنی براین که آیا آمریکا اقدام به انجام عملیات نظامی در داخل ایران می‌کند، خودداری کرده  است. نظر ایران در این ارتباط چیست؟ گفت: جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که به دنبال تشدید تنش و بحران در منطقه نیست و از بحران حمایت نکرده است و در عین حال نشان داده‌ایم که با هرگونه تهدیدی علیه امنیت ملی، حاکمیت و تمامیت ارضی کشورمان برخورد می‌کنیم و در به کارگیری از توان خود برای دادن پاسخ پشیمان کننده به هر متجاوزی و علیه هر متجاوزی تردیدی نمی‌کنیم و این را دیگران درک کرده‌اند و  قبل از انجام هر غلطی  قطعا این موضوع را مورد توجه قرار می‌دهند.

آمریکایی‌ها اصلا در جایگاهی نیستند که به ایران هشدار بدهند

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار وال استریت ژورنال مبنی بر اینکه گفته شده آمریکا قبل از حمله به یمن، سوریه و عراق به ایران هشدار داده است و ایران نیز در همین چارچوب پیش از این حملات، نیروهای خود را از این مناطق تخلیه کرده است، تصریح کرد: ما اقدامات آمریکا و انگلیس در منطقه را ماجراجویانه، خودسرانه و غیرقانونی تلقی می‌کنیم. این اقدامات را در راستای تداوم حمایت تمام عیار از رژیم صهیونیستی می‌دانیم و تأکید داریم که مسئولیت حقوقی و قانونی در این زمینه متوجه آمریکا و انگلیس است و شورای امنیت سازمان ملل در راستای بازدارندگی از تکرار این اقدامات مسئولیت شناخته شده دارد و باید به این مسئولیت عمل کند.

کنعانی در پاسخ به اصرار خبرنگار وال استریت ژورنال مبنی بر اینکه آیا آمریکا قبل از این حملات به ایران هشدار داده بود یا خیر، گفت: من در این زمینه هیچ اطلاعی ندارم که آمریکایی ها هشدار داده بودند یا خیر. البته باید به این موضوع نیز توجه کنیم که آمریکایی‌ها اصلا در جایگاهی نیستند که به ایران هشدار بدهند.

حضور مستشاری ایران در سوریه به درخواست این کشور انجام شده است

وی همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با به شهادت رسیدن مشتشاران ایرانی در سوریه در حملات رژیم صهیونیستی به حومه دمشق گفت: حضور نظامیان ما در سوریه مشتشاری و در چارچوب کمک و حمایت از ارتش این کشور برای مقابله با تروریسم است و در واقع به درخواست سوریه نظامیان ما در آن منطقه حضور پیدا کرده‌اند.

کنعانی ادامه داد: آنچه که صیونیست‌ها انجام داده‌اند نقض حاکمیت سوریه و همچنین ضربه زدن به نیروهایی است که در مبارزه با داعش در سوریه نقش داشته‌اند و این نشان میدهد که آن‌ها در مبارزه با تروریسم بر خلاف آنچه که مطرح می کنند صادق نیستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با تمایل ایجاد شده در بین کشورهای منطقه برای خروج نیروهای نظامی آمریکا از منطقه گفت: حضور نیروهای آمریکا در منطقه مخل ثبات و امنیت در منطقه است. آمریکایی‌ها بر بی‌ثباتی و ایجاد ناامنی در منطقه سرمایه‌گذاری‌کرده اند و در واقع حضور آمریکایی‌ها در منطقه ثبات‌ساز نبوده است.

وی تأکید کرد: ما حضور آمریکایی ها در منطقه را کمک‌کننده و ثبات‌ساز نمی‌دانیم.

به دنبال پیشگیری از دامنه بی‌ثباتی در منطقه هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه در اظهار نظری تأکید کرده است که تنش بین ایران و آمریکا، آتش در منطقه است و آیا ایران در مورد این اظهارات با مقامات ترکیه صحبت و رایزنی کرده است، تأکید کرد: همان طور که بارها اعلام کرده ایم ما به دنبال تنش با هیچ طرفی نیستیم. رویکرد ما تقویت ثبات در منطقه و حمایت از ثبات در منطقه است. ما به دنبال پیشگیری از دامنه بی ثباتی در منطقه هستیم.

وی ادامه داد: اینکه آقای فیدان چه گفته‌اند من اطلاعی ندارم ولی همان طور که گفتم رویکرد ایران سرمایه‌گذاری برای گسترش ثبات و امنیت در منطقه است. موضوعی که به نفع کل ملت‌های منطقه است.

کنعانی گفت: آنچه که می‌تواند به ثبات و امنیت در منطقه کمک کند اعمال فشار به رژیم صهیونیستی برای توقف جنایت‌های جنگی خود در غزه و فلسطین و فشار به آمریکا برای قطع فشارهای‌شان به رژیم صهیونیستی است.

سفر وزیر خارجه سودان در چارچوب تقویت و تداوم هماهنگی‌ها برای بازگشت روابط دو کشور در مسیر طبیعی است

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگاران در ارتباط با سفر وزیر خارجه سودان به تهران و دیداری که وی امروز با مقامات جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت، گفت: دولت قبلی سودان بر اساس یکسری دلایل و اظهارات واهی روابط خود را با ایران به صورت یکجانبه قطع کرده بود.

وی با بیان اینکه با توجه به تحرکات دیپلماتیکی که انجام شد دو کشور در مهرماه سال جاری اعلام کردند که روابط دیپلماتیک خود را از سر می‌گیرند و در پی آن به دنبال زمینه‌سازی و مقدمه سازی برای بازگشایی سفارتخانه های دو کشور در تهران و خارطوم هستند، گفت: سفر مورد اشاره نیز در چارچوب تقویت و تداوم هماهنگی‌های اولیه برای بازگشت روابط دو کشور در مسیر طبیعی خود و از سرگیری فعالیت سفارتخانه‌های دو کشور است.

کنعانی همچنین با اشاره به تحولات داخلی سودان ادامه داد: متأسفانه شاهد درگیری‌های داخلی در سودان هستیم و سیاست ما کمک به تأمین امنیت در سودان است. ما بر ضرورت توقف درگیری ها، عدم مداخله خارجی در تحولات این کشور و انجام گفت‌وگوی سودانی - سودانی برای پایان بخشیدن به درگیری‌ها تأکید داریم و امیدواریم این سفر زمینه‌ساز شکل‌گیری یک فضای جدید در روابط دو کشور باشد.

به صورت سیاسی از اقدام آفریقای جنوبی در انجام شکایت علیه رژیم صهیونیستی حمایت کرده‌ایم

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ایران چه موقع می‌خواهد به عنوان طرف ثالث در شکایت صورت گرفته از سوی آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی در دیوان لاهه به خاطر جنایت‌های جنگی این رژیم علیه مردم غزه وارد عمل شود، گفت: ما به صورت سیاسی از اقدام آفریقای جنوبی در انجام شکایت علیه رژیم صهیونیستی به خاطر جنایت های جنگی انجام شده از سوی این رژیم علیه مردم غزه حمایت کرده و دیگر کشورها را نیز ترغیب کرده‌ایم که از آفریقای جنوبی حمایت کنند.

وی ادامه داد: نحوه ورود ما به عنوان طرف شکایت به عنوان یک موضوع حقوقی با توجه به نوع نگاه سیاسی ما به هویت نامشروع رژیم صهیونیستی در دست بررسی کارشناسی حقوقی است و به محض اینکه در این زمینه جمع‌بندی لازم صورت بگیرد اطلاع‌رسانی می‌شود.

کنعانی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد برخی مشکلات ایجاد شده برای رانندگان ترانزیت ایران برای سفر به دیگر کشورها به خاطر تأخیر در صدور روادید برای آن‌ها خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت: من دقیقا نمی دانم که کدام کشورها مد نظر شما است ولی اگر مشکلی وجود داشته باشد دستگاه دیپلماسی پیگیری می‌کند و در چارچوب سازوکارهای بین‌المللی برای تسهیل همکاری‌های ترانزیتی و استفاده از مزایای این سازوکارها، مقامات ایران پیگیری های لازم را انجام می‌دهند تا اگر مشکلی وجود دارد برای حل آن اقدام کنند.

آمریکا و انگلیس در مسیر دامن‌زدن به بی‌ثباتی در منطقه عمل می‌کنند

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین در پاسخ به پرسش دیگری با تأکید بر اینکه اقدامات آمریکا در منطقه و تشدید تنش‌ها از سوی این کشور با ادعاهایی که مطرح می کند، ناسازگار است، خاطر نشان کرد: حمله نظامی آمریکا به همراهی رژیم انگلیس به شهرهای مختلف یمن نشان دهنده این است که این دو کشور در مسیر دامن‌زدن به بی ثباتی در منطقه عمل می‌کنند.

موضوعات مرتبط با  میادین مشترک بین ایران و کویت در چارچوب سازوکارهای حقوقی بین دو کشور قابل حل و فصل است

وی همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با دیدار اخیر سفیر ایران در کویت با وزیر نفت این کشور و رایزنی‌های صورت گرفته بین این دو مقام در ارتباط با میدان گازی آرش تصریح کرد: علاوه بر گفت‌وگوهای سفیر ایران در کویت من نیز در یک موضع‌گیری رسانه‌ای دیدگاه‌های ایران را در ارتباط با میدان گازی آرش و مسائل مطرح شده در این زمینه بیان کردم. ما تأکید بر این داریم آنچه که در ارتباط با میادین مشترک بین ایران و کویت مطرح است در چارچوب سازوکارهای حقوقی بین دو کشور قابل حل و فصل است به نحوی که منافع دو کشور تأمین شود و به نظرم طرح این مسائل حقوقی و فنی در رسانه‌ها کمک کننده در حل موضوع نیست.

همواره در سازوکارهای منطقه‌ای و بین‌المللی و چند جانبه مرتبط با افغانستان حضور موثر داشته‌ایم

کنعانی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار یک رسانه افغانستانی مبنی بر اینکه آیا ایران در نشست سازوکار دوحه در ارتباط با افغانستان شرکت می‌کند، تصریح کرد: ایران همواره در سازوکارهای منطقه‌ای و بین‌المللی و چند جانبه مرتبط با افغانستان حضور موثر داشته است و در این چارچوب تلاش کرده با نگاه سازنده خود و با بکارگیری تمام ظرفیت‌های ممکن در راستای تحقق صلح و ثبات در منطقه در این نشست‌ها حضور پیدا کند. سازوکار دوحه نیز به عنوان سازوکار شناخته شده بین‌المللی مطرح است. البته اطلاع قطعی ندارم که در چه سطحی در این نشست شرکت می‌کنیم ولی با توجه به رویکرد سازنده و شناخته شده جمهوری اسلامی ایران ما همواره از فرصت‌ها و سازوکارهای موجود برای کمک به تأمین صلح و امنیت در افغانستان استفاده کرده‌ایم و در این ارتباط تلاش کرده‌ایم که نقش جدی و موثری ایفا کنیم.

ایران دیدگاه‌ روشن و واضحی نسبت به اوضاع غزه و موضوع فلسطین دارد

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی  درباره گفت‌وگوی تلفنی پنچ شنبه شب امیرعبداللهیان با اسماعیل هنیه و زیاد نخاله دو تن از رهبران جریان مقاومت فلسطین گفت: این گفت‌وگوها در استمرار مشورت‌ها و گفت‌وگوهای ما با رهبران مقاومت در ارتباط با وضعیت فلسطین و آخرین وضعیت موجود و راه‌های تحقق اهداف و منافع ملت فلسطین و پایان دادن فوری به جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین انجام شده است.

وی همچنین در این ارتباط گفت: وزیر امور خارجه کشورمان در روزهای اخیر  همچنین گفت‌وگوهای  تلفنی جداگانه‌ای  با جوزپ بورل  و وزیران خارجه مصر ، قطر و دیگر  همتایان خود در ارتباط با آخرین وضعیت فلسطین داشته است.  

وی تاکید کرد: ایران دیدگاه‌ روشن و واضحی نسبت به اوضاع غزه و موضوع فلسطین دارد.

کنعانی در ادامه پاسخ به این سوال تاکید کرد: آینده فلسطین باید توسط خود ملت فلسطین و در قالب گفت‌وگوهای فلسطینی - فلسطینی تعیین شود.

وی همچنین گفت :  آنچه می‌تواند به پایان دادن به بحران در منطقه و ایجاد ثبات در منطقه کمک کند ،توقف فوری جنگ از سوی رژیم صهیونسیتی علیه مردم غزه است.

تداوم گفت‌وگو بین مقامات ایران و مصر برای پیگیری توافقات صورت گرفته بین روسای جمهور  دو کشور وجود دارد

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤال دیگری در ارتباط با گفت‌وگوی تلفنی وزیران امور خارجه ایران  و مصر و تاکید وزیران امور خارجه دو کشور برای ادامه تماس و رایزنی ها با یکدیگر  نیز گفت:‌ همان طور که اشاره کردید موضوع روابط دوجانبه در گفت‌وگوهای دو وزیر مطرح شد.

کنعانی تصریح کرد: تداوم گفت‌وگو بین مقامات دو کشور  برای پیگیری توافقات صورت گرفته بین روسای جمهور ایران و مصر وجود دارد و گفت‌وگوها می‌تواند در چارچوب توافق دو کشور در بازه زمانی آینده به شکلی که طرفین توافق خواهند کرد، انجام شود.

وی گفت: در روابط دوکشور فضای مثبتی وجود دارد .

تشکیل ائتلاف‌های وهمی را کمک کننده به صلح و امنیت در منطقه تلقی نمی‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤال دیگری  درباره تشکیل ائتلاف دریایی توسط اتحادیه اروپا در دریای سرخ گفت: ما تشکیل ائتلاف‌های وهمی از این دست را کمک کننده به صلح و امنیت در منطقه تلقی نمی‌کنیم.

وی گفت: این‌ها کمکی به ثبات و امنیت در منطقه نمی‌کند. اگر  آنها به ثبات و امنیت در منطقه و به آبراه‌های بین المللی می‌اندیشند به ریشه و علت‌العلل بحران در منطقه توجه کنند.

کنعانی تصریح کرد: تشکیل چنین واحدهایی که اسم آن را ائتلاف نام می‌گذارند را کمک کننده به صلح و امنیت در منطقه تلقی نمی‌کنیم.

دولتمردان آمریکا به صدای ملت و افکار عمومی آمریکا توجه داشته باشند

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار رسانه روسی اسپوتنیک  درباره مخالفت برخی از  سناتورهای آمریکایی با حمایت‌های واشنگتن  از اوکراین و رژیم صهیونیستی خاطر نشان کرد: مخالفت با سیاست‌های دولت آمریکا در حمایت از رژیم صهیونسیتی در داخل آمریکا بالا گرفته است.

وی با بیان این که این سیاست‌ها مخالفان جدی در داخل آمریکا دارد، خاطر نشان کرد: دولت آمریکا از جیب مالیات دهندگان آمریکایی به نفع رژیم صهیونیستی هزینه می‌کند و  نظرسنجی‌ها در داخل آمریکا نشانگر میزان ضدیتی است که افکار عمومی آمریکا نسبت به سیاست حمایتی این کشور از رژیم صهیونیستی دارند. امیدواریم دولتمردان آمریکا به صدای ملت و افکار عمومی آمریکا در این ارتباط توجه داشته باشند.

منافع مشترک ایران و عراق اقتضا می‌کند از برخی موضوعات اختلافی در چارچوب همکاری‌های مشترک عبور کنیم

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه سحر  درباره برنامه‌های ایران جهت توسعه روابط ایران با عراق و منطقه اقلیم کردستان عراق در چارچوب سیاست همسایگی دولت سیزدهم اظهار کرد: مانعی در توسعه روابط ایران و عراق وجود ندارد.

وی ادامه داد: منافع مشترک دو کشور  اقتضا می‌کند از برخی موضوعات اختلافی در چارچوب همکاری‌های مشترک عبور کنیم و موانع احتمالی موجود را کنار بگذاریم و زمینه‌های تقویت روابط را بیش از پیش فراهم کنیم.

وی تاکید کرد: توسعه مناسبات ایران و عراق اراده و خواست دو دولت و ملت است و خوشبین هستیم روابط دو کشور هر روز بیش از گذشته توسعه پیدا کند. ‌

سفر احمدیان به عراق در چارچوب همکاری‌های منطقه‌ای برای تقویت صلح و ثبات و امنیت در منطقه انجام شده است

کنعانی در پاسخ به سوال ایسنا درباره سفر علی‌اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی به عراق با بیان این که این سفر امروز انجام شده است، گفت : این سفر در چارچوب تداوم مشورت‌ها و رایزنی‌ها بین ایران و عراق درباره همکاری‌های مشترک و تامین منافع مشترک در حوزه‌های  امنیتی ، موضوع مبارزه با تروریسم و در چارچوب همکاری‌های منطقه‌ای برای تقویت صلح و ثبات و امنیت در منطقه انجام شده است.

رژیم انگلیس مسئولیت تاریخی خود در شکل‌گیری غده سرطانی و کانون بی‌ثباتی در منطقه یعنی رژیم صهیونیستی را فراموش نکند

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در مورد  اظهارات ضد ایرانی اخیر  مقامات انگلیسی از جمله وزیران خارجه و دفاع این کشور که خواستار خویشتنداری و تنش‌زدایی ایران در منطقه شده‌اند، بدون توجه به  اقدامات تنش‌زایی که خود این کشور در مدت اخیر در منطقه انجام داده است، گفت: آنهایی که دستشان به صورت مستقیم و غیرمستقیم به خون ملت فلسطین و کودکان فلسطین آغشته است نمی‌توانند در خصوص جمهوری اسلامی ایران که همواره به طور عملی و صادقانه حامی ملت مظلوم فلسطین و حامی تقویت صلح و ثبات و امنیت در منطقه بوده است، اظهارنظر کنند.


کنعانی ادامه داد : متاسفانه تلاش برای نادیده گرفتن تعمدی واقعیت‌ها در منطقه بخشی از ویژگی سیاست خارجی امروز رژیم انگلیس است و این ویژگی بر سنت دیرینه فتنه‌انگیزی این رژیم در منطقه اضافه شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت: رژیم انگلیس نباید مسئولیت تاریخی خود در شکل‌گیری این غده سرطانی و کانون بی‌ثباتی در منطقه یعنی رژیم صهیونیستی را فراموش کند. این  موضوع هیچ‌گاه از اذهان ملت‌های منطقه پاک نخواهد شد و این روزها بیش از هر زمان دیگری، نقش فتنه‌انگیزانه رژیم انگلیس در ایجاد این غده سرطانی مورد توجه دولت‌ها و ملت‌های منطقه و جهان است.

وی  در ادامه پاسخ به این سوال تصریح کرد:  عادت به اتهام زنی و فرار به جلو و ادامه حمایت از جنایت در منطقه که وضع اسفبار کنونی در غزه نتیجه این سیاست غلط است، بخشی از اشتباهات راهبردی رژیم انگلیس است.

  به رژیم انگلیس توصیه می‌کنیم به اشتباهاتش خاتمه دهد

کنعانی افزود:  به رژیم انگلیس توصیه می‌کنیم به این اشتباهات خاتمه دهد و از گذشته تاریخی خود در منطقه پند بگیرد و سیاست حمایت ظالمانه از رژیم صهیونیستی را کنار بگذارد و به جای اتهام زنی به این و آن و ایران ، به رفتار غلط و بی ثبات ساز خود در منطقه فکر کند.  

وی تصریح کرد: اتهام زنی به ایران ، نوعی فرار به جلو و تلاشی ناشیانه برای انحراف افکار عمومی از عملکرد غلط رژیم انگلیس در حمایت از رژیم صهیونیستی است.

لغو روادید با ۲۸ کشور از ۱۵ بهمن عملا اجرایی شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ، در پاسخ به سؤالی درمورد لغو روادید یک طرفه ایران با ۲۸ کشور جهت تسهیل سفر اتباع این کشورها به ایران و این که آیا ممکن است از سوی این کشورها چنین اقدامی برای تسهیل سفر اتباع ایرانی انجام شود؟ گفت: لغو روادید با ۲۸ کشور از ۱۵ بهمن یعنی دیروز عملا اجرایی شده است.

کنعانی همچنین در این ارتباط  اظهار کرد: همان طور که معاون محترم کنسولی وزارت امور خارجه به صورت مفصل توضیح دادند، این اقدام در چارچوب سیاست‌های دولت ایران برای گسترش مناسبات، ارتباطات و همکاری‌ها به ویژه در چارچوب تقویت ارتباطات مردمی با کشورهای مختلف جهان و کشورهای دوست و همسایه صورت گرفته است.

وی ادامه داد:  انتظار می‌رود شاهد اقدامات و رویکردهای مشابهی از سوی آن دسته کشورهایی باشیم که چنین تسهیلاتی را برای شهروندان ایرانی تاکنون اجرا نکرده‌اند.

در سطح نماینده ایران نزد سازمان ملل در نشست شورای امنیت حضور خواهیم داشت

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی درباره نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره حمله آمریکا  به عراق و سوریه با بیان مواضع ایران در مورد این حملات و محکوم کردن این اقدامات اعلام کرد:  در جلسه  شورای امنیت در این زمینه در سطح نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل حضور خواهیم داشت.

انگیزه ایجاد گروه تماس منطقه‌ای درباره افغانستان چهار ماه پیش توسط ایران پیشنهاد شد

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤالی درباره نشست هفته گذشته کابل درباره افغانستان و پیشنهاد ایران برای ایجاد گروه تماس در ارتباط با افغانستان اظهار کرد: انگیزه ایجاد گروه تماس منطقه‌ای درباره افغانستان چهار ماه پیش توسط ایران به اجلاس همسایگان افغانستان موسوم به فرمت مسکو پیشنهاد شده و در این خصوص رایزنی‌های گسترده در سطوح مختلف دولت سرپرستی افغانستان و کشورهای منطقه و نمایندگی‌های این کشورها نزد سازمان ملل انجام شد.

وی ادامه داد: این رایزنی‌ها منجر به این شد که هسته گروه تماس منطقه‌ای شامل ایران، روسیه، چین و پاکستان شکل بگیرد و توافق کنند که این نشست را در کابل برگزار کنند که نتیجه آن برگزاری این نشست در دوشنبه هفته گذشته در کابل بود.

وی ادامه داد: علاوه بر این چهار کشور در چارچوب رایزنی‌های انجام شده هشت کشور دیگر در سطح سفرا و نمایندگان خود در این نشست حضور یافتند و تحولات و مسائل مرتبط با وضعیت جاری افغانستان در رویکرد منطقه محور توسط کشورهای همسایه افغانستان مورد گفت‌وگو قرار گرفت.

کنعانی در این ارتباط افزود: این بخشی از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب مشارکت با کشورهای موثر منطقه، اقداماتی را انجام دهد که شرایطی بهتر برای وضعیت افغانستان و مردم این کشور رقم بخورد.

از هرگونه توافقی که از رنج و درد ملت یمن و مشکلات آنها کم کند استقبال می‌کنیم

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره سفر روز گذشته نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور یمن به تهران و دیدارهای وی با حسین امیر عبداللهیان و  علی‌اصغر خاجی، مشاور ارشد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با ارائه توضیحاتی در مورد این سفر و گفت‌وگوهای انجام شده در این سفر گفت: ایران از هرگونه توافقی که منطبق با واقعیات موجود و مورد تایید طرفین باشد و بتواند از رنج و درد ملت یمن و مشکلات آنها کم کند حتما استقبال می‌کند.




وبگردی