آفتاب

کنعانی: قرار دادگاه لاهه گواهی بر مصادیق جنایات بین‌المللی در غزه است



سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: قرار دیوان بین‌المللی دادگستری هرچند دیر اما گواهی بر این واقعیت تلخ است که آنچه در غزه می‌گذرد، از مصادیق جنایات بین‌المللی از جمله نسل‌کُشی است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به صدور قرار موقت دیوان بین‌المللی دادگستری درباره جنایات صورت گرفته در غزه توسط رژیم صهیونیستی، در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: صدور قرار موقت از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری و واکنش خصمانه رژیم صهیونیستی، نشان داد که بنیان این رژیم مبتنی بر خشونت و تبعیض بوده و وَقعی به هنجارها و مقررات حقوقی بین‌المللی نمی‌گذارد.

وی گفت: از سوی دیگر قرار موقت دیوان و نوع برخورد دولت آمریکا، نشانگر استفاده ابزاری واشنگتن از سازوکارهای قضایی بین‌المللی است. قرار دیوان بین‌المللی دادگستری هر چند دیر، اما گواهی بر این واقعیت تلخ است که آنچه در غزه می‌گذرد، از مصادیق جنایات بین‌المللی از جمله نسل‌کُشی است که با حمایت نامحدود دولت آمریکا از رژیم صهیونیستی ارتکاب یافته و همچنان ادامه دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: جهانیان اکنون با این پرسش روبرو هستند که سازمان ها و نهادهای بین‌المللی حافظ صلح و امنیت بین‌المللی، دیگر به چه مجوزی نیاز دارند تا رژیم صهیونیستی را مجبور به توقف نسل کشی نمایند؟

روز گذشته (جمعه) دیوان بین‌المللی دادگستری حکم ویژه خود درمورد شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی مبنی بر ارتکاب نسل‌کشی در غزه و لزوم اتخاذ اقدامات فوق‌العاده را اعلام کرد.

رئیس این دادگاه بین‌المللی گفت: اوضاع باریکه غزه به سمت فاجعه حرکت می‌کند. اسرائیل باید اقدامات لازم برای ممانعت از جنایت‌های کشتار علیه یک مجموعه انسانی را اتخاذ کند. دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که آسیب‌های وارد شده به غیرنظامیان در غزه در حد جنایت جنگی است. اسرائیل باید عدم ارتکاب به جنایت نسل‌کشی توسط نیروهایش را تضمین و اقداماتی در راستای بهبود اوضاع انسانی در غزه اتخاذ کند. /ایرنا




وبگردی