آفتاب

یوزپلنگ ایرانی سیگاری شد



مهر نوشت: یوزپلنگ ایرانی یکی از نمادهای نشان‌دهنده حیات است که تلاش زیادی برای تداوم نسل آن انجام شده ، حال این نماد ملی قرار است به نماد کالایی سرطان‌زا و کشنده تبدیل شود. سیگار با نماد یوزپلنگ ایرانی.

اخیراً مدیرعامل شرکت دخانیات ایران خبر از ورود سیگار نانوسیلور بهمن، با نشان یوزپلنگ ایرانی را داده که تا کمتر از یک ماه آینده وارد بازار خواهد شد.

آیا ورود یک کالای مرگ‌آفرین و سرطان‌زای مطلق به بازار، جای افتخار دارد که از نشان یوز ایرانی برای آن استفاده می‌کنند؛ درحالی‌که سیگار با هر نشان و هر نوعی مضر و مرگ‌آفرین است و این مسئله بر هیچ‌کس پوشیده نیست!

استفاده از نشان یوزپلنگ ایرانی یک تبلیغ دخانی محسوب شده و خلاف قوانین ملی و بین‌المللی ازجمله ماده ۱۱ کنوانسیون معاهده بین‌المللی دخانیات (FCTC) مصوب سال ۱۳۸۴ در جلسه کنفرانس اعضا است؛ که طبق آن باید بسته‌بندی ساده با اعمال ۳۰ درصد سطح هر طرف پاکت را طرح‌ها یا پیام‌های سلامتی و زیان‌های دخانیات بپوشاند، همچنین طبق ماده ۳ قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات هر نوع تبلیغ، حمایت، تشویق مستقیم و غیرمستقیم و یا تحریک افراد به استعمال دخانیات ممنوع است و طبق ماده ۵ همین قانون پیام‌های سلامتی و زیان‌های دخانیات باید مصور و حداقل ۵۰ درصد سطح هر طرف پاکت سیگار (تولیدی-وارداتی) را پوشش دهد که علاوه بر آن طبق تبصره ماده ۵ استفاده از تعابیر گمراه‌کننده مانند ملایم، لایت، سبک و مانند آن ممنوع است.

به‌طورقطع استفاده از تبلیغات این‌چنینی باعث گرایش بیشتر نوجوانان و جوانان به این کالای سرطان‌زاست که اگر این‌گونه نیست نیازی به استفاده از این واژه ه و نمادها نخواهد بود. درحالی‌که باید تصاویر بیماری‌های سرطان و غیره که ناشی از استعمال دخانیات است روی آن درج شود.

حال سوال اینجاست که شرکت‌های دخانی باوجود اطلاع از این موارد چگونه اقدام به چنین فعالیت‌هایی می‌کنند؟ آیا از آمار مرگ‌ومیر سالانه ۶۰ هزار نفر مصرف‌کننده آن اطلاعی ندارند؟

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران ضمن غیرقانونی دانستن این موضوع نگران‌کننده، خواستار منع آن و ملزم کردن شرکت‌های دخانی به رعایت قوانین از طرف مسئولین ذی‌ربط به‌خصوص وزارت صمت شد و افزود: انتظار می‌رود که نهادهای مربوطه بر اساس وظیفه خود، نسبت به ممانعت از تولید کالاهای دخانی این‌چنینی، عمل نمایند و همچنین وزارت بهداشت نیز برای حفظ سلامت مردم و کنترل پیشگیری از استعمال دخانیات به این مسئله ورود کند.




وبگردی