آفتاب

پارچه نسوز



این مقاله به بررسی الیاف سرامیکی نسوز می پردازد که الیاف آلومینوسیلیکات آمورف، معدنی و مصنوعی هستند.

پارچه نسوز به دسته ای از مواد به نام الیاف شیشه ای ساخته دست بشر تعلق دارند که شامل پشم شیشه، پشم سنگ (سنگ)، پشم سرباره، پشم معدنی و الیاف شیشه با کاربرد خاص می باشد. محصولات ساخته شده از پشم های الیاف سرامیکی نسوز برای تاسیسات پردازش حرارتی و ساخت کوره های صنعتی و عایق کاری مهم هستند. محصولات الیاف سرامیکی نسوز سبک وزن هستند و به راحتی قابل حمل هستند، با قابلیت های دمای بالا، شوک حرارتی خوب و مقاومت شیمیایی و هدایت حرارتی و اتلاف حرارت کم. آنها به طور کلی در کاربردهای تجاری استفاده می شوند که نیاز به عایق سبک وزن دارند که قادر به تحمل بالا هستند. الیاف سرامیکی نسوز این ماده سبک وزن و همه کاره، حمل آسان، تحمل دمای بالا و گزینه های صرفه جویی در هزینه را ارائه می دهد.
 درجه حرارت بهبود یافته پارچه نسوزدر حدود 1427 درجه سانتیگراد حداکثر یا حدود 1343 درجه سانتیگراد استفاده مداوم برای رایج ترین گریدهای زیرکونیا وجود دارد.
توجه داشته باشید که حداکثر دمای واقعی استفاده مداوم برای الیاف RCF معمولاً حداقل 150-200 درجه سانتیگراد (توجه ایمنی) کمتر از حداکثر دمای استفاده یا طبقه بندی است. زیرا برخلاف تعیین دمای طبقه‌بندی در شرایط ایده‌آل شلیک خنثی با نوردهی نسبتاً کوتاه (24 ساعت)، محصولات مورد استفاده در مزرعه نه تنها در معرض دماهای بالا بلکه در معرض تنش‌های شیمیایی و فیزیکی اضافی قرار دارند. که اغلب از شرایط ایده آل منحرف می شوند و بنابراین دمای کاربرد را محدود می کنند.

انواع پارچه نسوز

همان‌طور که گفتیم پارچه نسوز مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت، فشار، جریان، سایش و کشش دارند و به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند که این انواع عبارت‌اند از:
•    پارچه نسوز سرامیکی
•    پارچه نسوز سیلیکونی
•    پارچه نسوز فایبرگلاس
•    پارچه نسوز فایبر فلون
•    پارچه نسوزه آزبست
•    پارچه فایبرگلاس فویل دار
•    پارچه کربن نسوز
•    برزنت نسوز

پارچه نسوز فایبرگلاس

الیاف فایبرگلاس از فیبر‌های شیشه با خلوص بسیار بالا ساخته شده است و در برابر حرارت و شعله مقاومت زیادی دارد. به همین دلیل در بسیاری از صنایع کاربرد داشته و از آن‌ها به‌عنوان یک پوشش استفاده می‌کند.
معمولا در محیط‌هایی که نیاز به یک عایق حرارتی است و دمای آن بسیار بالا باشد می‌توان از پارچه‌های فایبرگلاس یا پارچه‌های نسوز دیگر استفاده کرد. پارچه‌های نسوز فایبرگلاس دمایی تا حدودا پونصد و چهل درجه سانتی‌گراد را تحمل کرده و مقاومت حرارتی بسیار بالایی نسبت‌به دیگر پارچه‌های نسوز دارد.
فیبر شیشه‌ای که در ساخت پارچه‌های نسوز فایبرگلاس استفاده‌شده کاملا رشته‌های نازک بوده و با ترکیب آن با پنبه‌ای یا کتان و ابریشم مقاومت آن را افزایش داده‌است.
الیاف‌های شیشه‌ای یا همان پشم‌شیشه از بهترین الیاف‌های نساجی بوده که دارای استحکام کششی کاملاً بالا و انعطاف‌پذیری بسیار خوبی هستند. برای این‌که مقاومت پارچه‌های فایبرگلاس افزایش پیدا کند فویل آن را با پارچه‌های فایبرگلاس پوشانده و آن‌ها را فویل دار می‌کند و جایگزین مناسبی برای پارچه‌های نسوز و آز پست می‌شود.

پارچه نسوز سرامیک

یکی دیگر از انواع پارچه‌های نسوز پارچه‌های نسوز سرامیکی هستند که از آلومینیوم و سیلیکات با خلوص بالا در اثر یک فرآیند کوره داغ ذوب‌شده و به رشته‌های سرامیکی درآمده و بدون بو هستند و رنگ آن‌ها سفید بوده و از مواد آزبست نیز در استفاده و تولید آن‌ها استفاده‌نشده است. به‌همین دلیل برای سلامت انسان و سلامت محیط‌زیست مضر نبوده و می‌توان آن‌ها را در بسیاری از صنایع مختلف استفاده کرد.
این پارچه‌های نسوز در دما‌های بسیار بالا تا اندازه دوهزار و سیصد درجه فارن‌هایت و تحمل حرارتی داشته و از الیاف‌های نخ سرامیکی در تولید خود استفاده می‌کند و از مقاوم‌ترین پارچه‌های موجود در برابر حرارت آتش و گرما پارچه‌های الیاف سرامیکی هستند که در شرایط خاص می‌توان قدرت مکانیکی، حرارتی، الکتریکی، طراحی و ساخته آن‌ها را افزایش داد.



پارچه نسوز سرامیکی سیم‌دار

برای بهتر شدن کیفیت پارچه نسوز سرامیک از سیم‌های بنام استند لوث و اس دی در ساختار پارچه استفاده‌شده که مقاومت مکانیکی و تحمل حرارتی پارچه را افزایش می‌دهد و می‌تواند دمای ۱۲۸۰ درجه سانتی‌گراد نیز تامل داشته باشد.

پارچه نسوز سرامیکی بدون سیم

در این نوع پارچه هیچ‌گونه سیمی استفاده‌ نشده و تحمل حرارتی آن تا ۱۲۶۰ درجه سانتی‌گراد است.

پارچه نسوز سیلیکونی

پارچه نسوز سیلیکونی یکی از انواع پارچه‌های نسوز است که عایق حرارتی بسیار بالایی بوده و از متریال فایبرگلاس ساخته‌شده است و می‌تواند تحمل حرارتی تا ۶۵۰ درجه سانتی‌گراد را داشته باشد از این پارچه برای حفظ حرارت بهتر استفاده می‌شود. پارچه‌ای نسوز سیلیکونی همان پارچه فایبرگلاس است که یک روکش سیلیکونی دارد و در بازار با نام برند برزنت نسوز نیز شناخته می‌شود.
این محصول فاقد آزبست بوده و کاملاً غیرسمی است و می‌تواند برای محیط‌زیست و انسان هیچ خطری نداشته باشد پارچه نسوز سیلیکونی در برابر سایش، آتش، آب، اشعه آلفا، ایکس، ماه برای بنفش کاملاً مقاوم بوده و به نوعی روکش و پد عایق حرارتی متحرک در پرده آتش نشانی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع با استفاده از سیلیکون باعث میشه که انعطاف‌پذیری پارچه افزایش پیدا کنه و چه به استفاده گسترده این محصول در منابع زیست‌محیطی و صنایع مختلف دیگر باشد.

پارچه فایفر فلون نسوز

پارچه فایفر فلون نسوز یکی از انواع پارچه‌های نسوز است که در یک طرف آن پلیمر و طرف دیگر آن سیلیکون مقاوم وجود دارد که می‌تواند مقاومت حرارتی را افزایش دهد تحمل دمای این پارچه بین ۴۰ تا ۲۸۰ درجه سانتی‌گراد است و از الیاف فایبرگلاس ساخته‌شده و کاملاً می‌توان به‌عنوان یک عایق نسوز از آن استفاده کرد.

پارچه نسوز آزبست

پارچه نسوز آزبست از انواع پارچه‌های نسوز بوده که از قبیل سیمی‌ترین نوع پارچه نسوز به حساب آمده و در بسیاری از صنایع مختلف کارآمد می‌باشد. همان‌طور که از نام این پارچه پیداست این پارچه از الیاف محسوس خالص آزبست بافته‌شده است و همان‌طور که می‌دانید آزبست یک ماده معدنی است که خاصیت حرارت و مقاومت شیمیایی حرارت بسیار بالایی داشته و در مقابل آتش غیرقابل اشتعال‌پذیر است.
 اما به دلیل خطرات و آسیب‌هایی که به بدن انسان مانند ایجاد سرطان ریه می‌شود تولید آن بسیار محدود بوده و در بعضی از کشور‌ها ممنوع است از پارچه‌ای نسوز آزبست به نام‌های برزنت نسوز یا پارچه تلفنی نیز در بازار یاد می‌شود.
همان‌طور که در پاراگراف قبلی بیان شد آزبست و مشتقات آن برای محیط‌زیست و سلامتی کاملاً مضر بوده و به‌خاطر خطراتی که دارد تولید آن محدودیت داشته و اگر انسان به‌طور مستقیم با این ماده سرکار نداشته باشد استفاده آن بلامانع است. تحمل حرارتی پارچه نسوز آزبست تا ۴۵۰ درجه سانتی‌گراد و در شرایط خاص و هنگامی‌که با مواد الیاف مصنوعی محسوس قاطی شود از ۲۵۰ تا ۵۵۰ درجه ریز می‌تواند گرما را تحمل کند.

پارچه فایبرگلاس فویل دار

پارچه فایبرگلاس فرم دار یکی از انواع پارچه‌های نسوز بوده که از الیاف پشم‌شیشه وفایی و کلاس ساخته‌شده و مقاومت حرارتی بسیار بالایی دارد. این محصول یکی از پرکاربردترین محصولات آلومینیوم نسوز بوده که با توجه به ضخامت‌های متفاوت از نظر ضخامت پارچه و از لحاظ ضخامت آلومینیوم روکش‌های متفاوتی داشته و در اکثر صنایع کاربرد متفاوت و گوناگونی دارد از ضخامت بالای این محصول می‌تواند در صنایع پتروشیمی برای محافظت نمودن لوله‌های بسیار پرحرارت تصادف پتروشیمی استفاده کرد که باعث جلوگیری از آسیب‌های احتمالی خارجی مانند جرقه‌های جوشکاری قطرات ذوب ناشی از تعمیر می‌باشد. این پارچه به دلیل تحمل حرارتی بالایی که دارد می‌تواند به‌عنوان ۱ عایق حرارتی حساب‌شده و در بسیاری از صنایع مختلف مورد استفاده قرار بگیرد.

پارچه نسوز کربن

پارچه‌ای نسوز کربن یکی از انواع پارچه‌های نسوز بوده که در بسیاری از صنایع و محیط‌های مختلف می‌تواند از آن استفاده کرد این پارچه مقاومت و سختی بالایی داشته و وزن کمی دارد و همین دلیل محصولات نسوز کربن دار مورد استقبال بسیاری از صاحبان صنایع قرار می‌گیرد.
از بهترین محصولات کربن می‌توان به پارچه نسوز کربن با نخ ۳۰۰ سرشار داشت که در آن کامپوزیت‌های خاصی جهت الیاف برای تولید این محصول استفاده شده‌است. کانی‌سازی‌های کربنی که برای ساخت این محصول استفاده می‌شوند از دو بخش اصلی به نام الیاف یا رشته و رزین یا ماتریس تشکیل می‌شوند که پس‌از تلفیق با یکدیگر به‌صورت یک‌جهته یا دو جهت به بازار عرضه گشته و مورد استفاده نیازمندان قرار می‌گیرد.
درواقع پارچه‌های نسوز کربن جزئی از پارچه‌های نسوز بوده و پرکاربردترین منصوبات و بشری در قرن اخیر شناخته می‌شود و ضریب الاستیسیته آن بیشتر از پارچه‌هایی مخصوص دیگر بوده و به‌همین دلیل می‌توان آن‌ها را بهتر از پارچه‌های فایبرگلاس نیز دانست.

برزنت نسوز

پارچه برزنت نسوز از الیاف‌های مختلف مانند فایبرگلاس تولید می‌شود و یکی از بهترین نوع پارچه‌های نسوز ضد آتش است برزنت نسوز معمولاً در انواع مختلفی مانند نسوزه سیم‌دار، بدون سیم، برزنت نسوز تفلون، برزنت نسوز سیلیکونی، برزنت نسوز فایبرگلاس در بازار وجود دارد که همه آنان جزو پارچه‌های نسوز می‌باشد.
برای خرید و یا کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت آگرین نسوز مراجعه فرمایید.
و یا اگر سریعا قصد خرید ،  مشاوره و راهنمایی دارید با ما تماس حاصل فرمایید .
36059765-36056800
بهروز فرج زاده : 09021025124
آدرس ما : میدان امام خمینی – خیابان امیرکبیر – نرسیده به سعدی جنوبی – نبش ناظم الاطبا جنوبی



وبگردی