آفتاب

روسیه برنامه حمله نظامی ترکیه را بهم زد



ایسنا نوشت: همزمان با گمانه‌زنی‌ها مبنی بر آغاز عملیات نظامی جدید ترکیه در مناطق شمالی سوریه، یک منبع مطلع وابسته به شبه نظامیان تحت امر آنکارا در سوریه از تعویق این عملیات خبر داده است.

به دنبال اظهارات اخیر رجب طیب اردوغان مبنی بر اینکه آنکارا به زودی عملیات نظامی را در مناطق شمالی سوریه آغاز می‌کند و همچنین مهر تایید شورای امنیت ملی ترکیه بر اظهارات وی و ضروری دانستن انجام این عملیات، یک منبع در شبه نظامیان موسوم به "ارتش ملی سوریه" تحت حمایت آنکارا در گفت‌وگو با روزنامه العربی الجدید اعلام کرد که ترکیه عملیات مذکور را تعویق کرده است.

وی در این باره گفت؛ آنکارا در نشستی که شامگاه شنبه در مرز سوریه و ترکیه برگزار شد، به سرکرده‌های شبه نظامیان تحت امرش در سوریه اعلام کرده است که عملیات مورد نظر را تا اطلاع ثانوی تعلیق کرده است.

این منبع در ادامه تصریح کرد: تصمیم تعویق عملیات مذکور به طور ناگهانی و پس از مشخص شدن روند و مراحل آن طی جلسه‌ای که یک روز قبل از تعویق عملیات انجام شده بود، اتخاذ شد. قرار است که در مرحله اول عملیات تا منطقه "سپر فرات" در حومه شمالی حلب منطقه "چشمه صلح" در شرق فرات پیشروی شود.

منبع مذکور ادامه داد: مرحله دوم نیز علیه نیروهای دولت سوریه در حومه غربی حلب برنامه ریزی شده است.

العربی الجدید درباره دلایل تعلیق عملیات مذکور توسط ترکیه نوشت: به نظر می‌رسد که مخالفت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با هرگونه تغییر در نقشه کنترل شمال سوریه، آنکارا را بر آن داشته تا عملیات نظامی اعلام شده خود در شمال سوریه را به تعویق بیندازد.

ترکیه درحالی عملیات برنامه ریزی شده خود در مناطق شمالی سوریه را تعلیق کرده است که منابع خبری شنبه از استقرار نیروهای روس در این مناطقهمزمان با حملات توپخانه‌ای گسترده ترکیه به مناطقی در حومه حسکه خبر داده بودند.

در همین راستا، منابع میدانی سوری به المیادین گفته‌اند: نیروهای روسیه با همراهی نیروهای ارتش سوریه گشت‌زنی‌های زمینی و هوایی را در امتداد نوار مرزی با ترکیه انجام داده‌اند.

این منابع معتقد هستند: روسیه می‌خواهد حضور خود در منطقه را تثبیت کند و پیام‌های هشدارآمیزی به ترکیه بفرستد مبنی بر اینکه آماده جلوگیری از انجام هرگونه عملیات نظامی جدید ترکیه در شمال سوریه است.




وبگردی