آفتاب

جبلی کاهش مخاطب را پذیرفت



پیمان جبلی، نخستین و تاکنون تنها رییس سازمان صداوسیماست که کاهش مخاطب این رسانه را پذیرفته است، حال باید دید با انتخاب یک معاون سیما و ۶ مدیر شبکه جوان، مخاطبان تلویزیون افزایش پیدا می‌کنند یا خیر.

خبرآنلاین ـ مهسا بهادری: این روزها اخبار مربوط به صداوسیما حول محور انتصاب معاون سیما و تغییر مدیران ۶ شبکه‌ تلویزیون می‌گردد. هر هفت نفر بسیار جوان هستند و این اتفاقی است که پیش از این بسیار کم در تلویزیون رخ داده بود و تنها در دوره پیمان جبلی، مدیر فعلی سازمان صداوسیماست که به صورت جدی دنبال شده است.

پیمان جبلی که با رفتن عبدالعلی علی‌عسکری، بر مسند ریاست سازمان صداوسیما نشست، پنج سال قبل با حکم علی عسکری، معاون برون‌مرزی این سازمان شد.

جبلیِ ۵۵ ساله، متولد تهران است و پس از آن که از سال‌ ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳ به عنوان سفیر ایران در کشور تونس فعالیت کرد، به صداوسیما آمد و با حکم محمد سرافراز (رییس وقت صداوسیما)، به عنوان معاون خبر این رسانه معرفی شد. جبلی در نهایت هفتم مهر ۱۴۰۰ با حکم مقام معظم رهبری روی کار آمد و فعالیت خود را به عنوان ششمین رییس سازمان صداوسیما آغاز کرد.

دو ماه و نیم از انتصاب پیمان جبلی گذشته بود که وحید جلیلی در آذر ۱۴۰۰ به عنوان قائم‌مقام پیمان جبلی معرفی شد. جلیلی، پیش از آن‌ که در این مسند قرار گیرد فعالیت فرهنگ و هنری خود را به عنوان روزنامه‌نگار دنبال می‌کرد.

تحولی که پس از هفت ماه رخ داد


پس از گذشت حدود هفت ماه از انتصاب جبلی و پنج ماه از انتصاب جلیلی، در نهایت چهار روز پیش، جبلی در حکمی محسن برمهانی را به عنوان معاون سیما منصوب کرد.

پیش از برمهانی، حمید شاه‌آبادی معاون سیما بود. برمهانی پیش از معاونت سیما، مدیرکل تأمین برنامه‌های خارجی و رسانه بین‌الملل سیما بود. مدیر جوانی که ظاهرش با دیگر معاونان سیما از جمله شاه‌آبادی متفاوت است، سن‌وسال کم‌تری دارد و به نظر می‌رسد به واسطه جوان بودن و سابقه فعالیت در صداو سیما، رویکرد متفاوتی نسبت به دیگر مدیران داشته باشد. این نکته را می‌توان از انتخاب ۶ مدیر جوان برای شبکه‌های مختلف تلویزیون متوجه شد. برمهانی، میثم مرادی بیناباج متولد ۱۳۶۱ را به عنوان مدیر شبکه یک، حامد بامروت‌نژاد متولد ۱۳۶۵ را به عنوان مدیر شبکه دو، حسین شاه‌مرادی متولد ۱۳۶۷ را به عنوان مدیر شبکه چهار، علی عبدالعالی متولد ۱۳۵۳ را به عنوان مدیر شبکه آموزش، محمدحسین کشکولی متولد ۱۳۶۴ را به عنوان مدیر شبکه قرآن و معارف سیما و محمدصادق باطنی، متولد ۱۳۶۷ را به عنوان مدیر شبکه امید منصوب کرد.

هر شش مدیر جدید شبکه‌ها، از نظر مدیریتی در جمهوری اسلامی ایران، جوان محسوب می‌شوند. در این میان بامروت‌نژاد، شاه‌مرادی و عبدالعالی، تحصیلات مرتبطی با حوزه تلویزیون و فرهنگ ندارند و به ترتیب در حوزه مهندسی مکانیک، فلسفه غرب و مهندسی برق تحصیل کرده‌اند و باطنی تنها کسی است که در دانشگاه صداوسیما تحصیل‌ کرده است.

از این ۶ مدیرِ تازه، سه نفر از آن‌ها، پیش از این نیز سابقه همکاری با وحید جلیلی را داشته‌اند. مرادی که مسئولیت شبکه یک سیما را بر عهده دارد، پیش از این قائم‌مقام جلیلی در معاونت فرهنگی شهرداری مشهد بود. بامروت‌نژاد که مسئولیت شبکه دو سیما و باطنی که مسئولیت شبکه امید را بر عهده دارند، پیش از این در جشنواره عمار همکار جلیلی بوده‌اند.

جوان‌گرایی یک‌بار جواب نداد


البته این اولین‌باری نیست که بحث جوان‌گرایی و میدان دادن به جوانان در سازمان صداوسیما مطرح می‌شود. پیش از این هم محمد سرافراز، این میدان را به علی فروغی داده بود، جوانی متولد سال ۶۷ که نتیجه مدیریتش در همان سال‌ها منجر به حذف عادل فردوسی‌پور و برنامه «نود» از تلویزیون شد.

اما امید می‌رود که این‌بار جوان‌گرایی نتیجه مثبتی داشته باشد، پیش از این جبلی در صحبت‌های خود به مسئله ایجاد تحول در سازمان اشاره کرده بود و حتی اولین مدیری بود که کاهش مخاطبان تلویزیون را پذیرفت و اعلام کرد که باید فکری به حال آن کرد. البته پیش از این بارها به مسئله کاهش مخاطب تلویزیون اشاره شده بود و حتی آماری که سال گذشته در ایسپا منتشر شده بود، خبر از این کاهش می‌داد اما هیچ یک از مدیران، زیربار این موضوع نمی‌رفتند.

حال باید دید این ۶ نیروی جوان و برمهانی که روی کار آمده‌اند تا چه اندازه جبلی را به اهدافش نزدیک می‌کنند و آیا می‌توانند مخاطبان از دست رفته تلویزیون را بازگردانند یا از این افراد هم هیچ آبی گرم نمی‌شود.




وبگردی