آفتاب

بررسی سه نسل آخر سرور پرفروش HPE DL380



به دلیل حجم بالای پردازش اطلاعات در دنیای امروزی، استفاده از یک یا چند کامپیوتر مرکزی سرویس دهنده (سرور) برای پردازش این حجم از اطلاعات، امری مهم است.

بسته به بزرگی شرکت یا ارگان دولتی ، نوع نرم افزار و تعداد کاربران، مدل و سخت افزار مورد استفاده در سرور بسیار متفاوت بوده و بطور کلی نمی‌توان گفت حتی یک مدل در سرورها، فقط یک کانفیگ سخت افزاری دارد. به مانند یک مدل لپ تاپ که بطور مثال در سی پی یو و حجم رم های مختلف تولید شده و قیمت متفاوتی دارند، سرور نیز به همین صورت است. در این مطلب می‌خواهیم به یکی از مدل‌های پرطرفدار و پرفروش HPE Proliant DL380 بپردازیم با این زمینه که شما آشنایی ابتدایی با سخت افزار دارید.

بررسی HPE Proliant DL380

DL380 توسط برند HP و در حاضر HPE، از اول تاکنون 10 نسل را روانه بازار کرده است. در تمام این مدت و در هر نسل، سخت افزار مورد استفاده دارای تکنولوژی جدیدتر و قدرتمندتر بوده است. مطالب کاملی در مورد سخت افزار مورد استفاده در نسل‌های 1 تا 7 در اینترنت وجود ندارد (حداقل تا نسل 6)؛ این به این دلیل است که آنها واقعاً قدیمی شده‌اند! با این حال ممکن است برخی کسب و کارها نسل‌های قدیمی‌تر را استفاده کنند و حتی نیازی به ارتقا نداشته باشند هرچند که ارتقا پذیر باشند!
ما به این دلیل سه نسل آخر را مد نظر داریم که هنوز بازار گرمی داشته و در نسل‌های 8 و 9 بصورت استوک خرید و فروش می‌شوند. نسل 10 هم که نسل آخر به حساب می‌آید، کم و بیش بصورت استوک خرید و فروش می‌شود اما بدلیل آکبند بودن، کمتر استوک آن پیدا می‌شود.

سرور HP Proliant DL380 G8

نسل 8 یا Generation 8 (به اختصار Gen8 یا G8) ، در سال 2012 توسط برند اچ پی معرفی شد که مدل DL380 نیز از جمله مدلهای معرفی شده در خانواده Proliant سری DL بود که بصورت RackMount (قابل نصب روی رک سرور) عرضه شد.
این نسل و مدل از سرور که هنوز هم استفاده دارد، از پردازنده‌های خانواده Intel Xeon E5-2600 V1 , V2 بهره می‌برد. حداکثر تعداد هسته قابل پشتیبانی سرور HP DL380 G8 نهایتاً 24 می‌باشد. یعنی فقط می‌توان از دو سی پی یو 12 هسته‌ای استفاده کرد. ظرفیت رم قابل استفاده روی این مدل سرور 768 گیگابایت بوده که روی فرکانس‌های 1066 ، 1333 و 1600 پاسخگو است. در کل دوازده اسلات رم برای این سرور در نظر گرفته شده است.


HPE DL380


سرور HP Proliant DL380 G8 انواع هارد LFF و SFF تا ظرفیت 96 ترابایت را پشتیبانی می‌کند. البته همانند رم، ظرفیت قابل پشتیبانی هارد این سرور، بنا به نوع هارد که SATA باشد یا SAS ، SSD باشد یا HDD متفاوت است. برای مثال اگر می‌خواهید از هارد نوع LFF SAS SSD استفاده کنید، نهایتاً می توانید از 19.2 ترابایت ظرفیت بهره ببرید و نه بیشتر!

سرور HPE Proliant DL380 G9

این نسل سرور یعنی نسل نهم در سال 2014 معرفی شد و پس از مدتی شرکت HP برند جدیدی از خود مشتق کرد بنام HPE که مخفف Hewlett Packard Enterprise است. از آن پس سرورهای این برند همگی به HPE تغییر نام داده و حتی لوگوی آنها تغییر کرد.


HPE DL380


 
سرور HPE DL380 G9 از پردازنده‌های نسل جدیدتر Intel Xeon E5-2600 V3 , V4 پشتیبانی می‌کند. از 22 هسته بطور کلی پشتیبانی می‌کند. شاید سوال پیش بیاید که "خب در نسل هشت این مدل تعداد هسته 24 بود اما در نسل نهم دو تا کم شده؟" بله درست می‌فرمایید ولی مطمئناً تعداد هسته بیشتر نشاندهنده برتری پردازنده نیست! فرکانس پردازشی شاید مهمترین ویژگی یک پردازنده است که قدرت آنرا نشان می‌دهد. فرکانس بالای پردازنده به علاوه فرکانس و ظرفیت بالای قابل پشتیبانی این نسل سرور، برتری خود را نشان می‌دهد. اگر از رمهای نوع LRDIMM استفاده شود، تا 3 ترابایت ظرفیت می‌توانید داشته باشید ضمن اینکه فرکانس تمام رمها 2400 می‌باشد.
ظرفیت هارد در این مدل نیز بستگی به نوع و تکنولوژی ساخت هارد دارد. باید توجه داشت چه نوع هاردی را مد نظر دارید، هارد با اتصال SAS یا SATA؟ هارد با تکنولوژی ساخت HDD یا SSD؟ اینها هر کدام تا سقف ظرفیت خاص خود قابل استفاده روی این سرور هستند. نکته قابل توجه در این نسل سرور، قابلیت استفاده از فناوری NVDIMM و حافظه‌های ذخیره سازی NVMe است که تا الان که این متن را می‌خوانید، فناوری جدیدی است.

سرور HPE Proliant DL380 G10

نسل دهم سرورهای اچ پی در سال 2017 روانه بازار سرورها شد. DL380 هم طبق سنت برند اچ پی همیشه در همه‌ی نسل ها پیشگام است. تفاوت چشمگیر این مدل سرور در نسل دهم، استفاده از CPUهای مقیاس پذیر یا Intel® Xeon® Scalable می‌باشد که علاوه بر تکنولوژی ساخت جدیدتر، تا 28 هسته پردازشی را در اختیار کاربران سرور می‌گذارد. این نوع پردارنده‌ها در کنار رم‌های نوع DDR4 با فرکانس 2600 باس و البته استفاده بهینه‌تر از هاردهای NVMe تا ظرفیت 40 ترابایت، دیتاسنترها را راغب به خرید این مدل کرده است!


 HPE DL380


البته می‌توان استفاده از کارت‌های گرافیک جدیدتر و سیستم مدیریت ILo نسخه 5 را نیز نام برد که دوستان فعال در حوزه دیتاسنتر و سرور، بسیار با تکنولوژی آنها آشنا هستند و می‌دانند چه تاثیری در سرعت پردازش اطلاعات دارند.

نتیجه گیری

همانطور که مطالعه کردید، در هر نسل سخت‌افزار مربوط به بخش‌های اصلی هر سرور بطور کامل ارتقا پیدا کرده و همگام با سال تولید، پیشرفته‌تر شده‌اند. اما کسب و کارهایی وجود دارند که نیازی به آخرین نسل و تکنولوژی بکار رفته ندارند و نسل‌های قدیمی‌تر همچون نسل 8 و 9 نیازشان را برطرف می‌کنند. با این حال برای دستیابی به بهترین بازده و قابلیت ارتقا در آینده، نسل دهم و اخیرا نسل G10 Plus انتخابی ایده‌آل هستند. برای بررسی و خرید این سه نسل سرور از مدل DL380 روی لینکهای زیر کلیک کنید:

قیمت سرور HP DL380 G10
قیمت سرور HP DL380 G9
قیمت سرور HP DL380 G8




وبگردی