آفتاب
نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس؛

ایجاد تعادل در واردات و تولیدات دارو/سازمان غذا و دارو نظارت کند

ایجاد تعادل در واردات و تولیدات دارو/سازمان غذا و دارو نظارت کند

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: سازمان غذا و دارو باید تعادلی را بین واردات و تولیدات دارو ایجاد کرده و برای عدم تاثیر نوسانات بازار ارز بر این حوزه هوشمندانه‌تر عمل کند.

به گزارش خبرگزاری مهر ، سید مرتضی خاتمی در واکنش به انتشار خبری از سوی رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان داروی انسانی مبنی بر اینکه صنعت دارو به شدت مشکل کمبود نقدینگی دارد و زمان تسویه مطالبات از ۷۰ روز به ۳۰۰ یا ۴۰۰ روز رسیده است گفت: با وجود اینکه بخشی از بدهی‌های تولیدکنندگان دارو توسط دولت تادیه شده است، ولی به دلیل روندی که برای تسویه بدهی این بخش وجود دارد، همچنان نگران وضعیت تولیدکنندگان دارو هستیم.

وی با اشاره به تاثیرنوسانات بازار ارز بر وضعیت تولیدکنندگان دارو ادامه داد: بی‌تردید نوسانات موجود در بازار ارز بر نگرانی موجود در رابطه با وضعیت تولیدکنندگان دارو دامن می‌زند، بنابراین امیدواریم که دولت تمهیداتی را در جهت رفع این مشکل به ویژه برای حوزه دارو که یک موضوع حیاتی است، بیندیشد.

وی تصریح کرد: انتظار می‌رود سازمان غذا و دارو بین واردات و تولیدات داخلی دارو بتواند یک تعادلی برقرار کند و با اشراف به آنچه که می‌توانیم در داخل تولید کنیم به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که هزینه و فایده در این حوزه با هم تناسب داشته باشد.

وی افزود: هم‌اکنون مسئولان سازمان غذا و دارو باید این مهم را مورد بررسی قرار دهند که ما در شرایط کنونی ناگزیر به واردات کدام اقلام دارویی هستیم یا واردات کدام داروها از تولید آن در داخل مقرون به صرفه‌تر است و یک‌برنامه ریزی دقیقی در این زمینه انجام دهند، چرا که به نظر می‌رسد این سازمان باید در این زمینه هوشمندانه‌تر عمل کند.

نایب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، یادآورشد: البته دولت پیش از این متعهد شده است که مابه التفاوت نرخ ارز را در مورد داروهای حیاتی پرداخت کند و آنطور که تضمین کرده است هیچ اتفاق ناگواری در پی افزایش غیر مترقبه نرخ دارو نیفتد، ولی اگر بنا باشد بازار ارز متلاطم شود در آن صورت مسئولیت دولت در این زمینه سنگین می‌شود و ما نگران هستیم که در آن صورت داروهای مورد نیاز مردم به صورتی که وعده داده شده با نرخ ثابت تعیین شده به دست آنها نرسد.

کد N1896449

وبگردی