آفتاب
قیمت آب بوشهر ۱۰۰ برابر دیگر شهرها

آب پایتخت انرژی کشور خوردن ندارد/ اینجا بازار آب‌فروشی‌ها سکه است

آب پایتخت انرژی کشور خوردن ندارد/ اینجا بازار آب‌فروشی‌ها سکه است

طعم بد آب شرب در شهرها و روستاهای استان بوشهر به گونه‌ای است که حکایت رفتن به چشمه و آب سالم و زلال آوردن هنوز در اینجا مرسوم است، البته با کوزه‌های جدید و چشمه‌های مدرن!

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها، نساء کروندی: اهالی نقاط مختلف استان بوشهر به علت تلخ، بدمزه بودن، بدرنگ و بدبو بودن آب همچنان برای تهیه آب تصفیه شده و سالم به مغازه‌های آب تصفیه‌ای که روز به روز تعداد آنها در حال افزایش است مراجعه می‌کنند.

وضعیت آب شرب در بوشهر به عنوان مرکز استان و دیگر مناطق شهری و روستایی استان به گونه‌ای است که طعم آب برای مردم قابل تحمل نبوده و ناچارند آب را تصفیه مجدد کرده و مصرف کنند.

با وجود اینکه مسئولان امر، سلامت و استاندارد آب خطوط آبرسانی را تائید می‌کنند ولی مردم استان بوشهر این را نمی‌پذیرند و آبی را که یک بار تصفیه و وارد شبکه آبرسانی شده، مجددا تصفیه و مصرف می‌کنند.

این روزها بسیاری از خانه‌ها مجهز به سیستم‌های تصفیه آب خانگی شده و این دستگاه‌های گرانقیمت مهمان خانه‌ها شده است تا بخشی از آب مصرفی هر خانواده را که معمولا برای شرب و پخت‌وپز استفاده می‌شود، تامین کنند. این دستگاه‌ها علاوه بر هدر رفت بالای آب، هر چند ماه یک بار نیازمند تعویض فیلتر هستند که هزینه‌های بیشتری را متوجه خانواده‌ها می‌کند.

امروز در هر محله شهر بوشهر وجود یک مرکز فروش آب تصفیه شده از ضروریات است چرا که بسیاری از خانواده‌ها تصفیه خانگی ندارند و آب را از مراکز فروش خریداری می‌کنند.

به دلیل استفاده مکرر خانواده‌های بوشهری، عابر آب‌های ۲۴ ساعته توسط مراکز فروش آب‌تصفیه تعبیه شده است در حالی که طی سال‌های گذشته بوشهری ها از نعمت گاز بی‌بهره‌ بودند و سیلندرهای گاز در دست در سطح شهر می‌گشتند، وضعیت نامناسب آب موجب شده که حمل سیلندرهای گاز امروز جای خود را به بشکه‌های آب دهد.

به دلیل استفاده مکرر خانواده‌های بوشهری، عابر آب‌های ۲۴ ساعته توسط مراکز فروش آب‌تصفیه تعبیه شده است که افراد با خرید کارت‌های اعتباری می‌توانند در شبانه روز آب تصفیه از این دستگاه‌ها خریداری کنند.

آبی که رنگ و بو و مزه خوبی ندارد

عباس شفیعی از شهروندان بوشهری که با چند بشکه ۲۰ لیتری برای خرید آب به یک فروشگاه آب تصفیه شده مراجعه کرده است با انتقاد از وضعیت آب شرب در استان گفت: متاسفانه آب در هیچ نقطه‌ای از استان بوشهر قابل خوردن نیست.

وی با بیان اینکه آب بوشهر طعم و رنگ و مزه خوبی ندارد، تصریح کرد: مشخصات ظاهری آب بسیار بد است و از مصرف آن احساس بدی به ما دست می‌دهد و مجبوریم آب را مجدد تصفیه و مصرف کنیم.

حسین پورمحمدی نیز می‌گوید: آب شهری قبل و بعد از تصفیه اصلا قابل مقایسه نیست و به غیر از افرادی که مجبورند، هیچ‌کس نمی‌تواند آب تصفیه نشده را مصرف کند.

وی ادامه داد: اگر با آب شهری چای درست کنیم و یا غذا بپزیم می‌بینیم که رنگ چای و عطر آن خراب می‌شود و غذا هم اصلا مزه واقعی خود را نخواهد داشت.

مردم طعم آب شهر را دوست ندارند

به یکی از این مراکز مراجعه می‌کنیم، مغازه‌ای کوچک با انبوهی از مخزن های بزرگ آب، فروشنده که مردی جوان است در خصوص فروش و در آمدش می گوید: ما تنها مرکز تصفیه آب این محله هستیم و همه خانواده‌ها از ما آب خریداری می‌کنند.

صادق بهادری عنوان کرد: برخی طعم آب لوله‌کشی را دوست ندارند و برخی نیز از سالم بودن آن اطمینان ندارند.

وی افزود: اکنون بالغ بر ۸۰ درصد خانواده‌های این محله آب تصفیه شده خریداری می‌کنند، ۱۰ درصد دستگاه تصفیه نصب کردند و برخی نیز از آب لوله کشی استفاده می‌کنند.

فروشنده مرکز آب تصفیه بوشهر در خصوص اینکه از چه زمان خرید از این مراکز در بین خانواده‌های بوشهری افزایش یافته است، عنوان می کند: چند سال پیش زمستان، شاهد بارندگی شدید در استان بوده و با آلودگی آب لوله کشی روبرو بودیم.

صف‌هایی برای تهیه آب

در برخی از روزها که تامین آب شرب در شبکه‌های خانگی با مشکل روبرو می‌شود، صف‌های طولانی در مقابل فروشگاه‌های آب تصفیه‌ای تشکیل می‌شود و افراد باید مدتی را در گرمای هوا برای تامین آب انتظار بکشند.

شغل‌های جدیدی نیز ایجاد شده است؛ از فروشنده‌های آب تصفیه‌ای گرفته تا خودروهای حمل و توزیع آب تصفیه شده و افرادی که با گاری‌های کوچک و بزرگ خود اقدام به حمل و توزیع و فروش آب تصفیه می‌کنند.

نصب دستگاه‌های تصفیه‌ آب خانگی، فروش و تعمیر و . . . این دستگاه‌ها نیز از دیگر مشاغلی است که این روزهای بازار خوبی دارند.

به سختی کشیدن عادت داریم

یکی از خریداران آب تصفیه شده در این خصوص  بیان می‌کند: در برخی شهرهای جنوبی کشور مثل بوشهر و خوزستان خرید آب تصفیه مرسوم و عادی است.

مردمان مطالبه‌گری نداریم و به سختی کشیدن عادت داریم، برای هیچ‌کداممان هم جای سوال نیست که چرا زندگی شهری ما مانند دیگر شهرها تسهیل نشده استبهرام فیضیان عنوان کرد: مردمان مطالبه‌گری نداریم و به سختی کشیدن عادت داریم، برای هیچ‌کداممان هم جای سوال نیست که چرا زندگی شهری ما مانند دیگر شهرها تسهیل نشده است.

وی بیان کرد: دارا بودن آب سالم در لوله کشی‌های شهری ابتدایی‌ترین نیاز هر خانواده است که متاسفانه مردم ما از آن برخوردار نیستند.

این خریدار آب تصفیه شده در ادامه عنوان می‌کند: خودتان یکبار آبی که در لوله کشی بوشهر است، بنوشید می‌توانید متوجه طعم بد آن شوید.

آب استاندارد است

مدیرعامل آب و فاضلاب استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در این خصوص، اظهار داشت: آب در تمامی شهرهای استان بوشهر استاندارد و بهداشتی است.

کیقباد یاکیده عنوان کرد: مراکز بهداشت نظارت مستمر بر تولید آب در شهرها و روستاهای استان دارند.

وی در خصوص مجوز های لازم برای راه‌اندازی مراکز تصفیه آب، تصریح کرد: مراکز آب تصفیه نیازی به مجوز آبفا ندارند و آنها فقط از ما آب خریداری می‌کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر خاطرنشان کرد: آب در این مراکز دوباره تصفیه می‌شود و علت استفاده مردم از آب تصفیه شده، تغییر طعم آن است وگرنه آب شهری استاندارد و بهداشتی است.

تغییر ذائقه مردم موجب حساسیت

معاون فنی مرکز بهداشت استان بوشهر نیز در این خصوص، به خبرنگار مهر گفت: بازرسان مرکز بهداشت مکررا و ماهانه استاندارد و بهداشتی بودن آب را مورد سنجش قرار می دهند.

آب لوله کشی شهر بوشهر و دیگر شهرستان‌ها سالم و استاندارد است و افراد می‌توانند با خیال راحت از آن استفاده کنندمحمد مهدی خواجه ییان افزود: آب لوله کشی شهر بوشهر و دیگر شهرستان‌ها سالم و استاندارد است و افراد می‌توانند با خیال راحت از آن استفاده کنند.

وی گفت: تغییر ذائقه مردم موجب گرایش آنها به خریداری آب‌های تصفیه و معدنی شده است.

ارزیابی مستمر کیفیت آب

کارشناس برنامه آب معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: یکی از عناصر کلیدی در کنترل کیفیت آب آشامیدنی، آزمایش میکروبیولوژی آب است؛ در آزمایش میکروبی نمونه‌هایی توسط کارشناسان بهداشت محیط مراکز بهداشتی جمع آوری شده و پس از انتقال به آزمایشگاه آب شبکه‌های بهداشت و درمان در سراسر استان از نظر میکروبی و شیمیایی مورد بررسی قرار می گیرد.

فاطمه مرادیان اضافه کرد: علاوه بر نمونه‌برداری مناسب از شبکه‌های توزیع آب شهری و روستایی، مراکز تصفیه آب و یخ‌سازی‌ها، کلرسنجی هم در دستور کار ناظران سلامت آب دانشگاه علوم پزشکی قرار دارد.

وی ادامه داد: در سه ماهه اول سال ۱۳۹۶ تعداد کل کلرزنی‌ها و کلرسنجی انجام شده در آب آشامیدنی شهری و روستایی ۱۹ هزار و ۶۳۰ مورد بوده و هزار و ۸۴۳ نمونه برداری میکروبی برای پایش سلامت آب انجام شده است.

کارشناس برنامه آب معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطرنشان کرد: ارزیابی دائم و حساس بهداشت عمومی و بررسی امنیتی آب و قابلیت پذیرش سیستم‌های تامین آب به‌صورت مداوم برای بهبود کیفیت و کمیت پایدار انجام می‌شود تا اطمینان حاصل شود که کیفیت سیستم‌ آب آشامیدنی قابل قبول است.

قیمت آب خوردن در بوشهر ۱۰۰ برابر دیگر نقاط

وضعیت آب در استان بوشهر و لزوم تصفیه مجدد آب باعث شده تا مردم هزینه‌های خیلی بیشتری را برای تامین آب مورد نیاز خود پرداخت کنند و گاها برخی خانواده‌ها نمی‌توانند این هزینه‌ها را تحمل کرده و آب بد شبکه شهری را مصرف می‌کنند.

قیمت هر مترمکعب آب شهری به طور متوسط در همه نقاط کشور حدود ۴۰۰ تومان است و مردم همه شهرها و روستاها با داشتن آبی سالم، آب را به قیمت هر لیتر حدود ۴ ریال مصرف می‌کنند.

مرتضی افتخاری رئیس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو می‌گوید: هر مترمکعب آب با قیمت حدود ۴۰۰ تومان در اختیار مصرف‌کننده شهری قرار می‌گیرد.

این در حالی است که بوشهری‌ها اگر آب را از مراکز آب تصفیه‌ای تامین کنند، هر لیتر ۵۰ تومان برای آنها هزینه دارد که این هزینه بدون هزینه حمل و نقل است و بیانگر بیش از ۱۰۰ برابر بودن قیمت آب خوردن در استان بوشهر نسبت به دیگر مناطق است.

البته برخی از خانواده‌ها نیز آب مورد نیاز خود را از طریق آب‌های بسته‌بندی تهیه می‌کنند که هزینه تامین آب از این طریق بیش از هزار برابر آب مصرفی از طریق خط آبرسانی است.

[cite]محله‌هایی وجود دارند که هفته‌ها می‌گذرد و حتی یک قطره آب وارد خانه‌های آنها نمی‌شود و کل آب مصرفی خود را باید خریداری کنند

انتظار می‌رود که این خواسته بحق مردم استان بوشهر یعنی برخورداری از آب سالم و بهداشتی و با طعم و رنگ و بو و مزه مناسب به درستی تامین شود تا مردم مشکلات کمتری داشته باشند.

در حالی آب سالم در شبکه‌های آبرسانی استان بوشهر جاری نمی‌شود که در بسیاری از روزها همین آب نامناسب هم در شبکه وجود ندارد.

در سال‌های اخیر شاهد مشکلات و سختی‌های بسیار زیادی در زمینه تامین آب استان بوشهر بوده‌ایم و وعده‌های عبور از بحران آب هر سال به سالی دیگر موکول می‌شود.

مشکلات آب در استان بوشهر همچنان باقی است و محله‌هایی وجود دارند که هفته‌ها می‌گذرد و حتی یک قطره آب وارد خانه‌های آنها نمی‌شود و کل آب مصرفی خود را باید خریداری کنند.

استانی که عنوان قطب اقتصادی و انرژی کشور را یدک می‌کشد و دارای بیشترین ظرفیت‌های اقتصادی است، نباید اینگونه در تامین نیازهای اولیه خود دچار مشکل باشد.

آب تولیدی از تاسیسات آب‌شیرین‌کن‌ها دارای طعم و کیفیت بالایی هستند و افزایش تاسیسات آبشیرین‌کن می‌تواند نقش مهمی در افزایش کیفیت آب داشته باشد که مسئولان باید به وعده خود برای توسعه این تاسیسات عمل کنند.

کد N1775991

وبگردی