آفتاب
مهر گزارش می‌دهد؛

تبریز درپی شهردار/وقتی سیاسی‌کاری در شورا مانع انتخاب اصلح می‌شود

تبریز درپی شهردار/وقتی سیاسی‌کاری در شورا مانع انتخاب اصلح می‌شود

تبریز – با اینکه بعد از آغاز فعالیت رسمی شورای شهر در دوره پنجم شهرداران تمام کلان‌شهرهای کشور انتخاب و مشخص‌شده ولی هنوز اعضای شورای شهر تبریز شهردار را انتخاب نکرده‌اند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها؛ بعد از برگزاری انتخابات شوراهای شهر و مشخص شدن اعضای منتخب پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا روند انتخاب شهردار در شهرها آغاز شد و با اینکه هم‌اکنون ماه‌ها از این مدت سپری می‌شود ولی هنوز اعضای شورای شهر تبریز نتوانسته‌اند شهردار این کلان‌شهر را مشخص و انتخاب کنند.

با اینکه تبریز رویداد مهم تبریز۲۰۱۸ را در پیش دارد که باید از گردشگران کشورهای اسلامی میزبانی کند ولی هنوز وضعیت انتخاب شهردار برای این کلان‌شهر مشخص نشده و برخی اعضای شورای شهر نیز در سردرگمی قرار دارند.

با نگاهی به ترکیب شورای شهر تبریز مشخص می‌شود که هشت نفر از ۱۳ عضو شورا از لیست اصلاح‌طلبان هستند و دو نفر نیز به‌صورت مستقل و سه نفر نیز از اصولگرایان منتخب مردم در شورای شهر تبریز شده‌اند؛ شاید این کثرت سلیقه‌ها عاملی شده تا بعد از گذشت ماه‌ها هنوز شهردار تبریز انتخاب نشود.

حضور تنها پنج عضو غیر لیست امید شورا در جلسه انتخاب شهردار تبریز

همه این تعلل‌ها در انتخاب شهردار تبریز در حالی است که تبریز در روزهای حساسی قرار دارد و باوجود مشکلات عدیده مالی، هیچ راهی جز اخذ تصمیمات تخصصی و دلسوزانه پیش روی خود نمی‌بیند و البته رویداد تبریز۲۰۱۸ نیز پیش رو است.

تصویب بودجه ۲۶۰۰ میلیارد تومانی سال جاری برای شهرداری تبریز ضرورت وجود یک مدیر قوی برای نقش‌آفرینی عظیم در این کلان‌شهر را بیش‌ازپیش حائز اهمیت می‌کند.

تازه‌ترین حاشیه شورای شهر تبریز برای انتخاب شهردار مربوط به روز سه‌شنبه می‌شد که قرار بود عصر آن روز جلسه‌ای برای انتخاب شهردار برگزار شود ولی به‌یک‌باره این جلسه توسط هیئت‌رئیسه لغو و به زمان دیگری موکول شد و بااین‌حال ۵ نفر از اعضای شورا در این جلسه شرکت کرده و به تأخیر در انتخاب شهردار اعتراض کردند.

حضور تنها پنج عضو غیر لیست امید در محل جلسه یکی از حواشی اصلی هفته اخیر بود که نشان داد سیاسی‌کاری و باندبازی وارد شورای شهر تبریز شده و شاید اصلی‌ترین عامل تأخیر در انتخاب شهردار نیز همین موضوع است.

می‌خواهیم شهردار تبریز با اکثریت آرا انتخاب شود

رئیس شورای شهر تبریز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: دلیلی که باعث تأخیر در انتخاب شهردار تبریز شده این است که می‌خواهیم شهردار تبریز با اکثریت آرا انتخاب شود نه بارأی اعضای لیست امید.

شکور اکبر نژاد با تأکید بر اینکه تبریز روزهای مهمی پیش رو دارد، ادامه داد: اعضای شورای شهر تبریز تلاش می‌کنند تا با حساسیت کامل و بررسی کاندیداها شهردار تبریز را انتخاب کنند.

وی با اشاره به جلسه روز سه‌شنبه که لغو شد، گفت: جلسه را لغو کردیم چون می‌خواستیم بیشتر فکر کنیم و به اجماع برسیم.

اکبر نژاد بابیان اینکه تا چند روز دیگر جلسه دیگری برای انتخاب شهردار تبریز برگزار می‌شود، ادامه داد: امیدوارم شهردار کار بلد و اصلحی برای کلان‌شهر بزرگ تبریز انتخاب شود.

اعضای شورای شهر تبریز وحدت خود را حفظ کنند

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اعضای شورای شهر تبریز وحدت خود را حفظ کنند.

مسعود پزشکیان با تأکید بر اینکه نباید وحدت اعضای شورا شکسته شود، ادامه داد: اگر بین اعضای شورا وحدت وجود نداشته باشد در آن صورت اگر فردی قوی هم شهردار تبریز شود نمی‌تواند کارایی خوبی داشته باشد.

وی سپس بابیان اینکه باید دست‌به‌دست هم دهیم تا تبریز آبادتر شود و توسعه یابد، ادامه داد: تبریز در آستانه رویداد تبریز۲۰۱۸ قرار دارد و باید تمام مدیران شهری و استانی برای این موضوع تلاش کنند.

پزشکیان ابراز داشت: باید کاندیداهای شهرداری تبریز به‌جای تخریب و حذف یکدیگر به دنبال تعامل و کمک برای توسعه شهر باشند. باید به فردی که شهردار می‌شود کمک کرد تا شاهد شکوفایی و رشد شهر و استان باشیم.

 وجود ۳ طیف مختلف در شورای شهر حصول نتیجه را سخت می‌کند

عضو شورای اسلامی شهر تبریز نیز معتقد است وجود سه طیف مختلف در شورای شهر حصول نتیجه را سخت می‌کند.

سعید نیکوخصلت ابراز داشت: اعضای شورای پنجم نزدیک به ۱۰۰ ساعت جلسه برای امور جاری شهرداری برپا کرده که بیش از ۱۵ جلسه مختص انتخاب شهردار بود.

وی ادامه داد: ۲۱ نفر از لیست اعضای شورای تهران از یک لیست هستند درحالی‌که بین اعضای شورای شهر تبریز هر سه طیف اصولگرا، اصلاح‌طلب و مستقل وجود دارد.

وی گفت: شورای پنجم شورای شهر خواهد بود نه شورای شهرداری و با عملکرد دقیق و تخصصی خود، این موضوع را در مقام عمل نیز اثبات خواهد کرد.

با همه این اوصاف طولانی شدن فرآیند انتخاب شهردار، این شائبه را در اذهان شهروندان تبریزی ایجاد کرده که اعضای شورای جدید نیز برخلاف وعده‌های خود، همچون دوره‌های گذشته از هماهنگی و کفایت لازم برای پیشبرد امورات شهر برخوردار نیستند.

انتظار مردم در این روزهای حساس پیش این است که اعضای شورا با انتخابی آگاهانه و نه از روی ملاحظات حزبی و جناحی شهرداری را برای کلان‌شهر تبریز انتخاب کنند که کارایی لازم را داشته باشد و برای توسعه و پیشرفت این کلان‌شهر تلاش کند.

کد N1762358

وبگردی