آفتاب
تعطیلات آخر هفته کجا برویم؟

«دره عشق» سرزمین عجایب گردشگری/ «کارون» اینجا عشق‌بازی می‌کند

«دره عشق» سرزمین عجایب گردشگری/ «کارون» اینجا عشق‌بازی می‌کند

«دره عشق» سرزمین بکر و دست‌نخورده‌ای در دل زاگرس است که زیباترین جاذبه‌های گردشگری را در دل خود جای‌داده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: رشته‌کوه زاگرس یکی از دو رشته‌کوه بزرگ ایران است که در هر گوشه از آن جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیری پنهان است. فرونشست‌های ایجاد شده هم‌زمان با حرکات زمین ساختی زاگرس و آب حاصل از ذوب برف‌ها مناطق بکر و بی‌نظیری را در این رشته‌کوه به وجود آورده که کمتر نقطه‌ای از جهان این زیبایی را دارد.

قسمت جنوب غربی زاگرس در استان چهارمحال و بختیاری قرار گرفته و این قسمت رشته‌کوه زاگرس از مهم‌ترین بخش‌های این رشته‌کوه به شمار می‌رود زیرا پرباران‌ترین منطقه زاگرس به شمار می‌رود.

بارش‌های قابل‌توجه برف و باران در این منطقه زاگرس سبب ایجاد رودخانه‌های مختلف به‌ویژه کارون و زاینده‌رود شده است.

جذابیت‌های گردشگری در چهارمحال و بختیاری متعدد هستند اما یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه که پای کمتر مسافر و گردشگری به این منطقه باز شده است «دره عشق» است.

دره عشق محل گذر رودخانه کارون در استان چهارمحال و بختیاری بوده که زیبایی و خروشان بودن این رودخانه در این منطقه قابل‌مشاهده است.

دره عشق مملو از جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیری است که در این منطقه گرد هم آمده‌اند و منطقه‌ای زیبا را برای سیاحت گردشگرانی که به دنبال منطقه‌ای دست‌نخورده و بکر هستند، فراهم کرده است.

 در این منطقه از جنگل و درخت‌های کهن‌سال بلوط گرفته تا خانه‌های سنگی و آبشار و چشمه‌های معدنی آبگرم گوگردی قابل‌مشاهده است.

روستاگردی ظرفیتی در دل دره عشق

روستاهای تاریخی و قدیمی که خانه‌های آن‌ها هنوز به سبک قدیم و با مصالح سنگ و چوب و کاه‌گل ساخته‌شده‌اند در کنار رودخانه کارون و در فاصله‌های کم قرارگرفته‌اند.

روستاهای منطقه «دره عشق» جدا از داشتن جذابیت‌های گردشگری دارای نام‌های زیبا هستند که بسیاری از این نام‌ها با توجه به داشتن ویژگی خاص روستا انتخاب‌شده است.

روستاهای معدن، دورک اناری، دره عشق، دره بید، آبشاران علیا، آبشاران سفلی، سررک و کل کله از مهم‌ترین روستاهای منطقه است که هرکدام از این روستاها یک جاذبه گردشگری بی‌نظیر به شمار می‌رود.

در روستای معدن دو چشمه بزرگ آب گرم گوگردی وجود دارد که آب گرم این دو چشمه که از دل کوه می‌جوشد وارد رودخانه کارون می‌شود.

در روستای «دورک اناری» در دو طرف رودخانه کارون، باغات گسترده انار وجود دارد و رب انار محلی تولید شده در این روستا از کیفیت بالایی برخوردار است که برخی گردشگران با مراجعه به خانه‌های روستائیان می‌توانند رب انار خریداری کنند.

زنان روستایی پا به‌پای مردان خود با لباس‌های محلی رنگی در جنگل‌های اطراف روستاها در حال جمع‌آوری هیزم هستند. خانه‌ها مملو از شاخه‌های جمع شده درختان است که برای گرمایش در فصل زمستان توسط روستائیان انبار شده است.

آبشار ۱۰۰ متری دره عشق

وجود باغات انار مانند نگینی در میان جنگل‌های بلوط این منطقه زیبایی منطقه را چندین برابر کرده است به‌طوری‌که انارهای قرمز آویزان به درختان در چهره سبز طبیعت چشم‌اندازی غیرقابل‌توصیف ایجاد کرده است.

در منطقه آبشارهای مختلفی وجود دارد که در دو طرف ارتفاعات دره قابل‌مشاهده هستند اما آبشار «دره عشق» مهم‌ترین و بزرگ‌ترین آبشار منطقه است که از ارتفاعات کوه‌های بلند منطقه به پایین می‌ریزد و ارتفاع ریزش آن ۱۰۰ متر است.

پوشش جنگلی منطقه در کنار رودخانه خروشان کارون یکی از بی‌نظیرترین چشم‌اندازهای طبیعی کشور و جهان به شمار می‌رود. مشاهده این ظرفیت با حرکت در مسیر دره در زوایای مختلف امکان‌پذیر است.

وجود قبرستان های تاریخی در منطقه از دیگر ظرفیت های گردشگری دره عشق به شمار می‌
رود

وجود قبرستان‌های تاریخی در منطقه از دیگر ظرفیت‌های گردشگری دره عشق به شمار می‌رود که این سنگ‌قبرهای تاریخی حکاکی شده متعلق به قرن‌های گذشته بوده و در این منطقه قابل‌مشاهده است.

 در این منطقه به علت وجود رودخانه کارون و آب کافی قسمت‌های کوچکی از زمین‌های اطراف رودخانه به شالیزار تبدیل‌شده است و تولید برنج برای تأمین نیاز مردم روستاهای منطقه موردتوجه قرار گرفته است. برنج منطقه با نام محلی «چمپا» شهرت دارد.

کارشناس بخش گردشگری در چهارمحال و بختیاری در خصوص منطقه گردشگری «دره عشق» به خبرنگار مهر گفت: دره عشق یکی از مهم‌ترین کانون‌های گردشگری بکر و دست نخورده چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود که هنوز از توسعه امروزی در آن خبری نیست.

رودخانه کارون و جنگل های بلوط در دره عشق در کنار هم قرار گرفتند و مهمترین نقش را در افزایش جذابیت گردشگری منطقه دارند

علی موسوی گفت: رودخانه کارون و جنگل‌های بلوط در این منطقه در کنار هم قرار گرفته‌اند و مهم‌ترین نقش را در افزایش جذابیت گردشگری در منطقه دارند.

وی تأکید کرد: وجود روستاهای تاریخی، چشمه و آبشار تکمیل کننده این ظرفیت گردشگری هستند که اشتیاق مشاهده این ظرفیت را برای علاقه‌مندان طبیعت چندین برابر کرده است.

این کارشناس گردشگری بیان کرد: تولید محصولات غذایی محلی و صنایع‌دستی از دیگر ظرفیت‌های منطقه است که گردشگران می‌توانند برای سوغات، از روستائیان خریداری کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: دره عشق یکی از بی‌نظیرترین مناطق گردشگری چهارمحال و بختیاری است که مشابه این ظرفیت گردشگری را در کمتر نقطه‌ای از ایران می‌توان پیدا کرد.

بهمن عسگری عنوان کرد: تمام ظرفیت‌های گردشگری ازجمله روستاگردی، رودخانه، آبشار، چشمه و... در این منطقه وجود دارد و مجموعه‌ای کامل در حوزه جذابیت‌های گردشگری به شمار می‌رود.

وی تأکید کرد: دره عشق یکی از ۱۵۰ کانون گردشگری مهم چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: باغات انار روستای دورک، چشمه گوگرد روستای معدن، آبشار دره عشق، بافت قدیمی روستا، رودخانه کارون، جنگل‌های بلوط از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه هستند.

دره عشق یکی از ۱۵۰ کانون گردشگری مهم چهارمحال و بختیاری به شمار می رود

وی بیان کرد: وجود شالیزارهای گسترده در قسمت‌هایی از منطقه زیبایی توصیف‌ناپذیری به منطقه بخشیده است به‌گونه‌ای که کل منطقه را رنگ سبز فراگرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: توسعه گردشگری این منطقه زمینه‌ساز افزایش ورود مسافر و گردشگر به منطقه می‌شود که نقش مهمی در افزایش درآمد مردم دارد.

دره عشق در منطقه مشایخ (شهرستان اردل) در فاصله ۱۱۰ کیلومتری شهرکرد قرار دارد و برای رسیدن به آن باید از مسیر جاده شهرکرد - ایذه خوزستان حرکت کرد.

استان چهارمحال و بختیاری با بهره‌مندی از شرایـط آب و هـوایی مناسب، طبیعت زیبـا و جذاب، اماکن تاریخی و مذهبـی، اتصـال به دو استان بزرگ، صنعتی و گردشگر پذیر کشـور و مسیـر اصلی تردد کاروان‌های راهیان نور، در چند سال اخیر به یکی از قطب‌های گردشگـری کشـور تبدیل شده است.

کد N1762158

وبگردی