آفتاب
نگاهی به صندلی داغ شهرداری؛

معادله هشت مجهولی شهرداری کرمان/ شهر در انتظار تحول است

معادله هشت مجهولی شهرداری کرمان/ شهر در انتظار تحول است

کرمان – شورای شهر کرمان به هشت نفر نهایی برای انتخاب شهردار کرمان رسیده است نام هایی که گاه رد پای سیاسی نگری و گاه تحول گرایی و تجربه را می توان در آن ها به وضوح دید.

خبرگزاری مهر -  گروه استان ها: کرمان طی سال های اخیر بیشتر از هر زمان دیگری گام های رو به جلو برداشته است، حالا کلانشهر کرمان در مسیر توسعه قرار دارد و در صورت به بهره برداری رسیدن ده ها پروژه ای که هم اکنون در کرمان نیمه کاره در انتظار انتخاب شهردار جدید رها شده اند این شهر بر روی سکوی پرتاب تحول قرار خواهد گرفت.

هر چند که گفت و نشودهای انتخاب شهردار در پس دربهای بسته شده جلسات شورای شهر پنجم می گذرد و کمتر اطلاعاتی از این جلسات به بیرون درز می کند اما انتخاب شهردار این روزها بحث داغ همه محافل کرمان است.

مردم سال هاست با پروژه هایی مواجه هستند که روند اجرایی بسیار کند و دلسرد کننده ای را طی می کنند، پیمانکارانی که در استانهای مختلف پروژه های بزرگ را طی چند ماه تمام می کردند در بستر مدیریت استان کرمان خود را با سیستم وفق داده اند و کم رمق کار خود را ادامه می دهند.

۸ نفر نهایی شورای شهر

تحولات اخیر در انتخاب شهردار و بلاتکلیفی موجود سبب شده روند اجرای این پروژه ها تحت الشعاع قرار گیرد.

هر چند مدیران اجرایی استان کرمان در بازدیدهای گاه و بیگاه از این پروژه ها امیدوارانه و با ارائه آمار سعی در به دست آوردن دل مردم کرمان دارند اما آنچه که مردم به چشم می بینند چیز دیگری است

هر چند مدیران اجرایی استان کرمان در بازدیدهای گاه و بیگاه از این پروژه ها امیدوارانه و با ارائه آمار سعی در به دست آوردن دل مردم کرمان دارند اما آنچه که مردم به چشم می بینند چیز دیگری است.

همه در کرمان در انتظار انتخاب شهردار هستند، روز گذشته فضای انتخاب شهردار کمی باز تر شده و هشت اسم که نظر نهایی شورای شهر پنجم است اعلام شدند.

۱- محمد تقی بختیاری: نماینده اصلاح طلب مردم بافت در مجلس هشتم، ۲- علی بهرامی: منتخب شورای شهر دوره پنجم، ۳- محسن پوراسماعیلی: شهردار سابق منطقه دو کرمان، ۴- مهران عالم زاده: فعال ساخت و ساز مسکن، ۵- محمد سام: شهردار اسبق کرمان، ۶- دادخدا غضنفری: رییس اسبق دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، ۷- محمد جواد فدایی: رییس سابق دانشگاه باهنر کرمان، ۸ - منصور کمالی: کارمند وزارت کشور

لیستی که هیچ کس را سوپرایز نکرد

اینها اسمی هشت نفر نهایی ست؛ با نگاه اول به این اسمی هیچ کرمانی سوپرایز نمی شود در واقع خبری از مدیران قدر در سطح ملی در بین این اسامی نیست.

مردم برای انتخاب برخی از این افراد ابراز تعجب کرده اند و برخی را نشانی از جوان گرایی می دانند اما بیماری اصلی ذهن مدیران کرمان در این لیست هم به خوبی نمایان است نگاه سیاسی، آفتی است که سالها کرمان را عقب نگه داشته است و این لیست از این ناهنجاری دور نیست.

وجود افرادی که به جز سابقه سیاسی هیچ تجربه دیگری در مدیریت شهری و اجرایی ندارند و هیچ گاه در شهرهای بزرگ مسئولیتی به عهده نداشته اند در این لیست دیده می شود

وجود افرادی که به جز سابقه سیاسی هیچ تجربه دیگری در مدیریت شهری و اجرایی ندارند و هیچ گاه در شهرهای بزرگ مسئولیتی به عهده نداشته اند در این لیست دیده می شود.

از سوی دیگر تجربه گرایی نیز در این لیست نچندان دل چسب، دیده می شود و نام دو نفر از روسای دانشگاههای کرمان نیز در لیست نهایی شورای شهر دیده می شود که اصولا با مدیریت شهری بیگانه هستند.

البته با این دیدگاه را که هیچ فردی از ابتدا مدیر نبوده،  میتوان توجیهی برای این لیست باشد، لیستی که به هنداونه سربسته ای می ماند که پس از باز شدن باید تجربه اندوزی کند و یاد بگیرد و بعد از مدتی روی روال بیفتد.

 اگر از این اسامی و نام شهردار احتمالی بگذریم، حال و هوای این روزهای شهر کرمان نیز جالب است، هنوز نام این هشت نفر اعلام نشده است طرفداران آنها اقدام با ایجاد کمپین های متعدد برای طرفداری از آنها کرده اند.

رد پای تبلیغات تلگرامی برای انتخاب شهردار

تبلیغات و اعلام عملکرد برخی از آنها در تلگرام و اینستا شروع شده است، هر چند مردم کرمان حتی نام برخی از این افراد را تاکنون نشنیده اند و هیچ سابقه مثبت مدیریت شهری را هم نمی توان در گذشته آنها دید اما تاکنون برنامه های این افراد برای مردم به صورت شفاف بازگو نشده اند.

برخی از اعضای شورای شهر اعتقاد دارند که چون مردم به آنها اعتماد کرده اند دیگر لزومی به در جریان قرار گرفتن مردم وجود ندارد و آنها به عنوان نماینده های مردم مسئولیت این کار را به عهده گرفته اند.

اما برخی گارد را باز تر کرده اند و در مصاحبه هایشان تاکید کرده اند که درب شورای شهر به روی خبرنگاران باز خواهد شد و با شروع به کار شورا انتخاب شهردار با حضور رسانه ها انجام می شود.

محمد فرشاد سر لیست اکثریت شورای شهر کرمان توضیحاتی در خصوص انتخاب شهردار داده است که در زیر به بخشی از این توضیحات اشاره می شود.

۱ -اعضاءیازده نفره شورای پنجم تاامروزحداقل پنج جلسه مشترک تشکیل داده ودرخصوص مسائل مختلف ازجمله تعدادو نحوه سازماندهی کمیسیونهاو همچنین انتخاب شهرداربحث وتبادل نظرکردند.

۲ -توسط گروه‌های مرجع، افراد صاحبنظر، بعضی گروه های اجتماعی،معرفی اعضاء شورا و یا اعلام آمادگی خودافراد تاکنون  تعداد۲۶نفربرای تصدی شهرداری کرمان معرفی شده اند.

۳ -بابررسی های همه جانبه توسط اعضاء شورا ازبین این۲۶ نفر تعداد۱۰نفرکه برای تصدی شهرداری براساس شاخص‌های تدوین شده مناسبتر تشخیص داده شده اند انتخاب گردیده اند.

۴- -مقررشده که بااین ۱۰نفرمذاکره شودوپس از  اظهارتمایل ورضایت آنهااسامیشان اعلام شود.

۵- -پس ازدریافت برنامه ازافراداین لیست ۱۰نفره حداقل از۵نفر که برنامه جامع تری ارائه نمایند و توانائی آنها جهت انجام برنامه پیشنهادیشان برای اعضاء شوراءمحرز شود دعوت به عمل می‌آید تادریک جلسه علنی ودرحضورخبرنگاران واصحاب رسانه وحداکثردرهفته اول شهریورماه یعنی بلافاصله پس از استقرار رسمی شورا برنامه خودراارائه وازآن دفاع کنند.

۶- -پس ازاین مرحله ودراسرع وقت شهردارازبین این افرادانتخاب ومعرفی خواهدشد.بدیهی است تاصدورحکم شهردار توسط وزیرکشور،شهرداری توسط یکی ازکارکنان رسمی واجدشرایط شهرداری به صورت سرپرستی اداره خواهدشد و با پیگیری هایی که به عمل خواهد آمد سعی خواهد شد دوره سرپرستی به حداقل زمان ممکن کاهش یابد.

فاکتورهای علمی انتخاب شهردار

احمد ضیایی، کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری در گفتگو با مهر در خصوص معیارهای انتخاب شهردار می گوید: انتخاب مدیر شهری در هر شهر باید متناسب با نیازها و پتانسیلهای و داشته هایش باشد در کرمان به دلیل اینکه سالها اقدامی برای توسعه انجام نشده و طی هشت سال اخیر شاهد روند مطلوب تری نسبت به گذشته هستیم کارهای بر زمین مانده زیادی چه از نظر عمرانی و چه نظر فرهنگ عمومی وجود دارد در واقع مردم در کرمان مطالبه گر نیستند و شهردارها اکثرا به مدیران اجرایی ساکنی تبدیل شده اند که در بهترین حالت می توانستند حقوق کارگران و وظیفه های ذاتی شهرداری را انجام دهند.

وی افزود: طی هشت سال اخیر وضعیت بهبود یافته و شهردار خود را موظف به جذب سرمایه گذار و اجرای پروژه های همراه با ریسک کرده است اما نکته قابل توجه این بود که در این مدت سیاسی نگری هم کاهش یافته است و یکی از نگرانیهایی که در خصوص انتخاب شهردار در روزهای آینده وجود دارد رونسانس فکری و انتخاب سیاسی شهرداری خواهد بود که توان مدیریت شهری نداشته باشد.

کرمان به درمانگر فوری نیاز دارد نه فردی که بخواهد شهرداری را یاد بگیرد

وی گفت: کرمان نیاز به درمان فوری دارد و در این شهر تعلل و یادگیری مدیریت شهری برای شهردار جایی ندارد در واقع نباید فردی انتخاب شود که بخواهد با ساختار و گیر و گرفتاری های شهری آشنا شود.

این کارشناس مدیریت شهری افزود: برای ارزیابی هشت نفری که معرفی شده اند باید به صورت علمی کار انجام شود و فاکتورهایی مانند، داشتن علم روز، تجربه، تدبیر و آینده نگری، خلاقیت و نوآوری شهری، بینش استراتژیک، روحیه جهادی و خستگی ناپذیری خارج از چارچوب ساعت کاری، تعامل و همکاری های راهبردی و مشورت با شورا و نخبگان شهر و حتی در سطح ملی، مدیریت راهبردی، ریسک پذیری و شجاعت در تصمیم گیری، مردم داری، تعامل با استانداری و میراث فرهنگی با توجه به تاریخی بودن شهر، پاکدستی، انتقاد پذیری، تسلط به شرایط شهری کرمان و عدم سیاسی نگری را مدنظر قرار داشت.

از سوی دیگر کرمان درگیر پروژه ها سنگین شهری است که با چالشهایی مواجه هستند و برخی از پروژه ها نیز آنقدر با تاخیر و کند اجرا می شوند که مردم نیز با تعجب به آن ها نگاه می کنند

ضیایی گفت: کرمان طرح جامع و تفصیلی دارد و باید در چارچوب این طرحها توسعه کرمان را با جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی انجام داد این یک خصوصیت ویژه است در واقع شورای شهر کرمان باید از این هشت نفر سوال کند که از چه منبعی و چگونه به دنبال درآمدزایی در کرمان خواهند بود.

این کارشناس شهری افزود: از سوی دیگر کرمان درگیر پروژه ها سنگین شهری است که با چالشهایی مواجه هستند و برخی از پروژه ها نیز آنقدر با تاخیر و کند اجرا می شوند که مردم نیز با تعجب به آن ها نگاه می کنند.

وی گفت: انتخاب مدیر در شرایط فعلی بسیار حساس و سرنوشت ساز خواهد بود مردم به یاد دارند که روزگاری پل انتهی خیابان شهیدرجایی کرمان خود به یک پروژه تاریخی تبدیل شده بود الان همین خطر تقاطع های غیر هم سطح کرمان را تهدید می کند.

وی اظهارکرد: یکی از ویژگی های مثبت مدیریت اخیر شهرداری کرمان تعامل خوب با میراث فرهنگی و استانداری کرمان برای اجرای پروژه های بر زمین مانده بود این روند باید ادامه یابد.

وی بیان کرد: بافت تاریخی کرمان باید احیاء و تبدیل به ثروت شهر کرمان شود در واقع از بافت شهری به عنوان نفت کرمان یاد می شود همان گونه که در برخی از شهرهای مانند کاشان این اتفاق افتاده است.

کرمانی ها در انتظارند که انتخاب شهردار جدید کرمان موجب رونق پروژه های نیمه کاری و آغاز ساخت و سازهای جدید در شهر شود.

کد N1751890

وبگردی