آفتاب
پر کردن اوقات فراغت با کلاس‌های قرآنی

بهره دانش آموزان از تابستان/اردویی که به دل بچه‌ها قرآن می‌تاباند

بهره دانش آموزان از تابستان/اردویی که به دل بچه‌ها قرآن می‌تاباند

اوقات فراغت فرصت خوبی است برای اینکه بچه‌ها رشته‌های قرآنی را فرابگیرند و در همین راستا مؤسسات فراوانی مشغول به فعالیت هستند اما به نظر می‌رسد فعالیت‌ها باید به‌روزتر باشند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- بهنام عبداللهی: تابستان گرما، خشکی، عرق ریختن و ... را تداعی می‌کند اما فقط برای بزرگ‌سالان! برای بچه‌ها تابستان رنگ دیگری دارد، طعم دیگری دارد و می‌تواند روزهای دیگری را برای بچه‌هایی که ۹ ماه در انتظارش سپری کرده‌اند به همراه بیاورد.

برخی بچه‌ها دوست دارند به خواب تابستانی بروند اما در مقابل تعداد دیگری از بچه‌ها سعی می‌کنند سودی که از تابستان می‌برند بیش‌تر از ۹ ماهی باشد که در مدرسه به سر برده‌اند.

مؤسسات مختلف دولتی و خصوصی برای تابستان بچه‌های مختلف با افکار و علایق و سلایق متفاوت، برنامه‌ریزی می‌کنند که محوریت آن‌ها را می‌توان بیش‌تر فرهنگی و هنری، ورزشی، فکری و... دانست اما یکی از وجوه مشترک اغلب کلاس‌های فرهنگی را قرآن و رشته‌های مربوط به آن تشکیل می‌دهد.

فراگیری رشته‌های حفظ و قرائت قرآن از همان ابتدا برای خانواده‌ها و بچه‌ها مفید و جالب به نظر می‌رسید اما این روزها که تعداد مؤسساتی که در این حوزه فعالیت می‌کنند بیش‌ازپیش شده و جنس فعالیت‌های قرآنی نیز تغییر یافته علاقه‌ها نیز بیش‌تر به چشم می‌خورند اما طبق گفته فعالان این عرصه، هنوز آن استقبالی که انتظار می‌رود از کلاس‌های قرانی صورت نمی‌گیرد.

فعالیت ۶۸۰ موسسه قرآنی در سطح استان

محمود حسینی، مسئول دارالقرآن الکریم تبلیغات اسلامی استان آذربایجانی شرقی می‌گوید: هرچند در طول سال مؤسسات و خانه‌های قرآنی ما فعالیت می‌کنند اما در تابستان به دلیل اینکه فصل اوقات فراغت بچه‌ها به شمار می‌آید طبیعتاً دامنه‌  فعالیت‌ها نیز زیاد می‌شود.

وی خبر می‌دهد: هم‌اکنون ۶۸۰ تشکل قرآنی در سطح استان آذربایجان شرقی فعالیت می‌کنند که تعدادی از این مؤسسات نزدیک به ۱۰ شعبه دارند.

حسینی همچنین خاطرنشان می‌کند: برخی مؤسسات قرآنی ما با تمام ظرفیت خود به روی کار آمده‌اند به‌طوری‌که یکی از مؤسسات با ۲ هزار قرآن آموز کلاس‌های متعددی را به‌صورت ثابت در طول هفته برگزار می‌کند.

وی همچنین درباره اینکه هدف مؤسسات قرآنی اکنون پوشش کامل روستاهاست، می‌افزاید: فعالیت مؤسسات امروز به‌گونه‌ای است که اغلب روستاها و مناطق محروم را هم در برمی‌گیرد تا هیچ خانواده‌ای از نعمات کلاس‌های قرآنی بی‌بهره نمانند.

مدیر دارالقرآن الکریم تبلیغات اسلامی استان آذربایجان شرقی در رابطه با تبلیغ و تبیین اهمیت فعالیت‌های قرآنی بین خانواده‌ها می‌گوید: اکثر خانواده‌ها از اهمیت فعالیت‌های قرآنی آگاه هستند اما اولویت لازم را قائل نمی‌شوند.

وی اضافه می‌کند: بیش‌تر خانواده‌ها اهمیت فراگیری زبان انگلیسی یا شنا را بیش‌تر می‌دانند درحالی‌که آموختن قرآن به لحاظ شکل‌گیری شخصیت بچه‌ها به‌صورت دینی بسیار مؤثرتر است.

کلاس‌هایی برای بچه‌ها، کلاس‌هایی برای بزرگ‌ترها

حسینی در بخشی از سخنان خود تصریح می‌کند: اکنون ما برای خانواده‌ها نیز در کنار بچه‌ها کلاس‌های دینی و قرآنی برگزار می‌کنیم. به‌طوری‌که این کلاس‌ها هم‌زمان برگزار می‌شوند اما فرزندان در کلاس‌های مخصوص خود و اولیا در جلسات ویژه خود حضور می‌یابند.

وی با بیان اینکه بیش‌تر سبک زندگی دینی و قٰرانی برای والدین تدریس می‌شود، اظهار می‌دارد: اگر خانواده‌ها فرزندان خود را برای حضور در کلاس‌های قرآنی تشویق کنند بی‌شک تأثیرات مثبت آن را مثل از بین رفتن معضلات اجتماعی خواهیم دید. ‌

مدیر دارالقرآن الکریم تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی در پایان تشریح می‌کند: تعدادی از مؤسسات ما در کنار کلاس‌های اصلی خود فعالیت‌های جنبی مثل اردو برگزار می‌کنند که این آموزش غیرمستقیم و هم‌افزایی، بسیار تأثیرگذارتر عمل می‌کند.

عشقی که بچه‌ها را سر کلاس می‌رساند

برگزاری اردوهایی که سمت‌وسوی قرآنی دارند و بچه‌ها را به قرآن نزدیک‌تر می‌کنند قطعاً تأثیرگذارتر از کلاس‌های خشک و معمولی عمل می‌کنند. عادل مهدوی مربی و مدیر موسسه قرآنی حسین‌ابن‌علی است که به‌صورت هفتگی بچه‌ها را به اردو می‌برد. در حالی با او گفتگو می‌کنیم که فقط چند دقیقه پیش از اردو رسیده و سر کلاس قرآنی خود حضور یافته‌ است.

مهدوی می‌گوید:  موسسه قرآنی ما از سال ۷۳ تأسیس‌شده و با تدریس اساتیدی که خودشان پرورش‌یافته این مجموعه بوده‌اند فعالیتش را ادامه داده و از سال ۹۱ نیز بنده به‌عنوان مدیر این مجموعه در خدمت دوستان هستم.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر ادامه می‌دهد: در طول هفته دقیقاً ۲۵ کلاس برگزار می‌کنیم که تقریباً برای هرروز ۳ الی ۵ کلاس داریم. اغلب فعالیتمان درزمینهٔ قرائت قرآن است.

مهدوی درباره اینکه بچه‌ها علی‌رغم اینکه تازه از اردو برگشته‌اند اما باز مشتاق حضور در کلاس قرآن هستند، تشریح می‌کند: عشق و علاقه‌ای که در جان بچه‌ها ریشه دوانده باعث می‌شود خستگی را به جان بخرند و سر جلسه حضور یابند.

وی می‌افزاید: ما اعتقادداریم که آیات قرآنی نوری هستند از جانب خداوند متعال و قطعاً می‌توان گفت این نور اکنون بر خون و استخوان بچه‌ها می‌تابد که آن‌ها هرگز راضی نیستند قرآن خواندن را بی‌خیال شوند.

 وی در ادامه درباره خصوصیات مدرس و موسسه خوب قرآنی عنوان می‌کند: نه‌تنها مدرس قرآنی بلکه تمامی افرادی که با بچه‌ها سروکار دارند باید ابتدا حسن نام و سپس حسن خلق داشته باشند. باید از پیامبرمان الگو بگیریم که چگونه با شخصیت بزرگشان صرفاً برای شادی کودکان یتیمان حتی حاضر بودند به آن‌ها سواری بدهند.

شبکه‌های مجازی، هم خوب و هم بد

مدیر این موسسه قرآنی همچنین درباره کم‌تر پرداختن کودکان و نوجوانان زمان حاضر به قرآن تأکید می‌کند: ما هم لذت‌های کذایی داریم و هم لذت‌های معنوی مثل قرآن. متأسفانه لذت‌های کذایی آن‌قدر تبلیغ‌شده‌اند و تمام امکانات برایشان فراهم‌شده که بچه‌ها بیشتر به سمتشان می‌روند.

وی ادامه می‌دهد: متأسفانه مسئولان فرهنگی کشور یا استان ما هیچ‌گونه حمایتی از جوامع قرآنی انجام نمی‌دهند و اگر در این راه هزینه و تبلیغ نشود ممکن است در آینده تعداد بچه‌های علاقه‌مند به قرآن کمتر نیز بشود و این تهدیدی برای کشور اسلامی ماست.

وی با بیان اینکه تمام مزخرفات دنیا می‌تواند در وسیله کوچکی به نام گوشی موبایل جمع شود، می‌گوید: اما این فناوری‌ها می‌توانند برعکس عمل کنند و به سمت تعالی ما را پیش ببرند. مثلاً در گذشته گوش دادن به تلاوت یک استاد با ضبط‌صوت مشکلات زیادی داشت ولی اکنون به‌راحتی می‌توان هرکجا که اراده کرد صوت موردنظر را گوش داد.

مهدوی در پایان خطاب به خانواده‌ها بیان می‌کند: برای اینکه در آینده جامعه‌ای توأم با فرهنگ دینی داشته باشیم باید امروز خانواده‌ها تا می‌توانند فرزندان خود را به سمت کلاس‌های قرآنی تشویق کنند.

بیش‌تر آدم‌ها تصور می‌کنند فقط کودکان و نوجوانانی با ظاهر و باطنی متفاوت در کلاس‌های قرآنی حضور پیدا می‌کنند. به عبارتی کسانی که مثل دیگران نیستند. اما تغییر این باور نادرست به یک بازدید میدانی از مؤسسات و کلاس‌ها نیاز دارد تا دید که چگونه از هر قشر و از هر رنگ و جنسی بچه‌ها تنها به خاطر یک هدف در کلاس‌های حضور می‌یابند.

عرفان جاویدی ۱۵ساله است و می‌گوید که ۵ سال است فعالیت قرآنی خود را آغاز کرده است. او همچنین دارای ۱۰ مقام استانی و ۲ مقام کشوری در این حوزه است. او توضیح می‌دهد: یادم می‌آید که وقتی بچه بودم پدرم مرا با خودش به هیئت‌های عزاداری می‌برد و همین در کنار تشویق‌های خانواده و دوستانم باعث شد که به سمت فعالیت قرانی روی بیاورم.

مسابقات قرآنی تأثیری در پیشرفت ندارد

عرفان درباره اینکه کدام رشته قرآنی می‌تواند برای هم سن و سالانش مفیدتر واقع شود، شرح می‌دهد: در انتخاب رشته‌ها اولاً علاقه مهم است و دوما جنس توانایی ذهن ما. برای برخی‌ها حفظ قرآن سخت به نظر می‌آید و طبیعتاً برای عده‌ای دیگر قرائت آن.

این نوجوان فعال قرآنی درباره حضور خود در مسابقات اعلام می‌کند: مسابقات نمی‌توانند برای پیشرفت فرد مؤثر واقع شوند اما می‌توانند وسیله خوبی برای سنجش توانایی‌ها باشند.

عرفان رتبه دوم مسابقات دانش‌آموزی را در رشته قرائت قرآن کسب کرده اما می‌گوید: در مسابقات دانش‌آموزی برخلاف عنوان مسابقات اهمیت و احترام زیادی برای دانش‌آموزان قائل نمی‌شوند.

او در پایان صحبت‌های خود برای خانواده‌ها توصیه می‌کند: خانواده‌ها باید از ابتدا توجه کنند که می‌خواهند فرزندشان در چه مسیری رشد یابد و سپس او را در همین مسیر تشویق کنند و به نظر من رشته‌های قرآنی به دلیل تأثیرگذاری‌شان بر شخصیت کودک یا نوجوان می‌توانند بهترین گزینه باشند.

حفظ قرآن اصلاً سخت نیست!

زهرا نیز دانش‌آموز سال سوم دبیرستان و حافظ کل قرآن کریم است. او برای خبرنگار مهر تعریف می‌کند: اولین بار که تصمیم گرفتم قرآن را حفظ کنم، سوره یاسین را حفظ کردم.

زهرا ادامه می‌دهد: بعد که توسط یکی از جلسات با استادمان و کلاس‌هایشان آشنا شدم حفظ قرآن را به‌صورت تخصصی از تیرماه سال قبل شروع کردم و خوشبختانه در نیمه شعبان موفق به حفظ کل قرآن شدم.

این حافظ قرآن معتقد است حفظ قرآن اصلاً سخت نیست و استعداد خاصی نمی‌خواهد. تنها چیزی که اهمیت دارد داشتن علاقه و عشق است که توفیق الهی را به همراه می‌آورد.

وی در ادامه از مخالفت خانواده‌اش در ابتدای شروع حفظ قرآن خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: اوایل خانواده‌ام زیاد مخالفت می‌کردند و معتقد بودند حفظ قرآن به درسم لطمه خواهد زد اما رفته‌رفته که پیشرفتم را دیدند علاقه‌مند شده و خودشان حمایت و تشویقم کردند.

زهرا از بین تمام رشته‌های قرآنی، حفظ را بهتر می‌داند و می‌گوید: حفظ قرآن از نظر ارتقا هوش و حواس بسیار می‌تواند مفید واقع شود و همچنین معتقدم حفظ جامع‌تر است چون هم تجوید را در برمی‌گیرد، هم صوت را و هم ...

هرچند استقبال از کلاس‌های قرآنی در سطح خوبی قرار دارد اما به‌هیچ‌وجه راضی‌کننده نیست. دلایل زیادی می‌توان برای این موضوع شمرد ولی مهم‌ترین آن‌ها شاید این باشد که بچه‌ها انتظارات به‌روزتری از کلاس‌ها و مؤسسات قرآنی دارند.

برگزاری برنامه‌های جنبی همچون اردو در کنار کلاس‌های خشک‌وخالی قرآنی می‌تواند خیلی زود بچه‌ها را مثل آهن‌ربایی قوی به سمت خود جذب کند. همچنین اگر رضایت‌مندی از کلاس‌ها بالا برود، تعریف‌ها و توصیفات همان تعداد اندکی که در کلاس‌ها حضور می‌یابند، می‌تواند بهترین تبلیغات برای جذب بچه‌های بیش‌تر باشد.

کد N1743464

وبگردی