آفتاب
وضعیت اشتغال در استان‌های مرزی؛

روند افزایشی بیکاری در غرب کشور؛ بازارچه‌های مرزی احیا شوند

روند افزایشی بیکاری در غرب کشور؛ بازارچه‌های مرزی احیا شوند

بیکاری در حالی به‌عنوان معضل اول سه استان کردستان، کرمانشاه و ایلام به شمار می‌رود که این استان‌ها با توجه به ظرفیت مرزی بودن، بسترهای مناسبی برای ایجاد شغل دارند.

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: بیکاری به‌عنوان یک معضل و چالش بزرگ در کشور شمرده شده و هرروز خبرهایی مبنی بر افزایش نرخ بیکاری در کشور شنیده می‌شود، دراین‌بین نام برخی استان‌های غربی و مرزی مثل ایلام، کرمانشاه و کردستان همواره در فهرست استان‌های بیکار به میان می‌آید.

اما گزارش اخیر مرکز ایران نیز نشان داد که بیکاری روند افزایشی داشته است به‌طوری‌که نرخ این شاخص اقتصادی برای بهار امسال ۱۲.۶ درصد اعلام شد.

این آمار نشان می‌دهد که جمعیت افراد بیکار در سن کار ( ۱۰ ساله و بیشتر) از ۳ میلیون و ۲۰۳ هزار و ۳۹۸ نفر در پایان سال ۹۵ به ۳ میلیون و ۳۶۶ هزار و ۹۷۳ نفر در بهار ۹۶ افرایش یافته است.

به‌عبارت‌دیگر مقایسه آمار بیکاران کشورمان در سال گذشته با بهار امسال حکایت از آن دارد که طی ۳ ماهه نخست امسال ۱۶۳ هزار و ۵۷۵ نفر به جمعیت بیکار کشور اضافه شده است.

بیکاری از معضل اقتصادی تا چالش اجتماعی

در حالی همچنان جوانان ایرانی بیکاری را مشکل اصلی خود اعلام می‌کنند که گزارش‌های مرکز آمار نیز می‌گوید: ۲۶.۴ درصد از فعالان گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ ساله  در بهار ۱۳۹۶ بیکار بوده‌اند که این روند افزایشی بوده است.

با وجود این اظهارات مسئولان دولتی کردستان دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان می‌گوید: در چند سال اخیر قاچاق موجب بیکاری بیش از هزار نفر در استان به دلیل تعطیلی واحدهای تولیدی شده است.

این امر نشان می‌دهد از ظرفیت های مرزی در این استان به درستی استفاده نشده است. در میان مرزهای استان کردستان، تنها مرز باشماق مریوان دارای پایانه مرزی مسافربری بوده و امکان ورود و خروج مسافر از آن فراهم‌شده است.

مدیرکل پایانه‌ها و حمل‌ونقل کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: سایت موقت مسافربری در سیرانبند بانه از سال ۹۲ آماده‌شده است.

نعمت‌الله خواجه‌ای عنوان کرد: هنوز زمین مدنظر ما تأمین نشده، به‌محض تأمین و تحویل زمینی بدون معارض ملکی و بعد از موافقت دولت مرکزی عراق و اعلام آن به وزارت امور خارجه و سپس به سازمان راهداری، استارت ایجاد پایانه مرزی در این مرز هم زده می‌شود.

وی عنوان کرد: تا زمانی که دولت مرکزی عراق موافقت نکند امکان صدور مجوز هیچ کاری در مرز سیرانبند امکان‌پذیر نیست.

نماینده مردم شهرستان‌های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در ارتباط با وضعیت مرز سیرانبند بانه و بازارچه سیف سقز گفت: حضور استاندار سلیمانیه اقلیم کردستان عراق در تیرماه امسال در کردستان ایران و اعلام رسمی شدن مرز سیرانبند بانه در مردم ما توقع ایجاد کرده و آن‌ها همچنان منتظر فراهم شدن شرایط تردد از این مرز هستند.

تاکید معاون اول رئیس جمهور بر استفاده از ظرفیت های مرزی

«مرز» یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های هر کشوری محسوب می‌شود و به‌عنوان فرصتی طلایی در بهبود فضای کسب‌وکار و رونق اقتصاد با مبادلات تجاری و اقتصادی به شمار رفته و می‌رود، مرز هم چون کاتالیزوری است که می‌تواند سرعت توسعه و اشتغال در استان‌های مرزی را افزایش دهد و می‌طلبد که از این فرصت برای کمک به استان‌های مرزی به شکل بهتری استفاده شود.

با اینکه همچنان از ظرفیت کنونی مرزهای سه استان کردستان، کرمانشاه و ایلام برای ایجاد اشتغال و رفع بیکاری استفاده نشده است، هیئت دولت در جلسه روز چهارشنبه خود با ایجاد تعدادی بازارچه‌های مشترک مرزی، حذف بازارچه‌های غیرفعال از فهرست بازارچه‌های مشترک مرزی و ادغام بازارچه‌های هم‌جوار با گمرکات اجرایی موافقت کرد.

به‌موجب این مصوبه، بازارچه مرزی «تیله کوه» واقع در استان کرمانشاه و نیز بازارچه‌های «چیلات» و «شهابی» واقع در استان ایلام که دارای مرز مشترک با کشور عراق، ایجاد می‌شوند.

[cite]داشتن مرز مشترک با کشور همسایه می‌تواند به کانون خوبی برای توسعه استان تبدیل شوداسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور نیز در دیدار با مجمع نمایندگان استان کردستان با بیان اینکه داشتن مرز مشترک با کشور همسایه می‌تواند به کانون خوبی برای توسعه استان تبدیل شود، ‌تصریح کرد: دولت امیدوار است تا تصویب منطقه آزاد بانه و مریوان در مجلس شورای اسلامی بخشی از مسائل مرزی در کردستان حل‌وفصل شود.

وی سپس به موضوع کولبری در استان اشاره کرد و با ابراز تأسف از رواج این شغل طاقت‌فرسا به دلیل مشکلات معیشتی، ‌اظهار داشت: دیدن تصاویر مردم منطقه که برای امرارمعاش از طریق کولبری بارهای سنگین و حجیمی را بر دوش حمل می‌کنند دردآور است و باید برای کمک به آن‌ها چاره‌ای اندیشیده شود.

جهانگیری با تأکید بر اینکه استاندار و نمایندگان مجلس باید برای ساماندهی و حل‌وفصل این موضوع طرح‌هایی نظیر ایجاد بازارچه‌های مرزی ارائه کنند، گفت:‌ دولت برای حل این مسئله از ایده‌ها و طرح‌های جایگزین و حتی کمک مادی به‌منظور برطرف کردن نیازهای این قشر از جامعه حمایت می‌کند تا کولبری به‌عنوان یک شغل از حیات اجتماعی کردستان رخت بربندد.

کد N1730566

وبگردی